Toon posts:

laptop Toshiba A80-115 start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een Toshiba A80-115 die niet meer opstart.
Eerst startte hij soms wel op en soms niet, daarna helemaal niet meer.
Waarschijnlijk is het moederbord of de processor kapot.

Heb het volgende al geprobeerd:

-RAM vervangen door ander
-miniPCI wireless kaart uit de laptop gehaald
-modem uit de laptop gehaald
-DVD-rom en HDD uit de laptop gehaald
-met vaste monitor getest
-stof van het moederbord geblazen en het moederbord nagekeken op zichtbare defecten (maar niets gevonden)

Zou het kunnen dat de processor kapot is?
Ik kan deze helaas niet uittesten omdat ik zelf geen 2de pentium M processor heb en omdat ik ook niemand weet waarbij ik mijn processor kan uittesten.
Zonder processor doet de laptop hetzelfde als met, het lampje van power gaat branden en het lampje van de hdd brand ook een paar seconden en gaat dan uit.
Het rare aan de laptop is dat als ik de Fn toets indruk er een lampje gaat branden (dit is normaal) maar dat als ik dan een andere toets indruk en daarna terug de Fn toets gaat het lampje niet meer branden dus volgens mij blijft hij ook ergens hangen.
De bios batterij kan ik niet loskoppelen (om de bios te resetten) want deze zit vastgesoldeerd op het moederbord en om aan deze batterij te geraken moet het moederbord helemaal uit de laptop gehaald worden.

Nog ter info:
De laatste 2 keren dat ik de laptop (met moeite) opgestart kreeg bleef hij in het bureaublad van windows vasthangen vlak nadat hij nieuwe hardware (wireless kaartje) had gevonden en bezig was met te installeren.
Toen pc uitgezet en opnieuw aangezet en toen deed hij weer niets en lukte het niet om hem op te starten

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:25
Ik zou hem voor de gein toch ff uitelkaar halen, alleen dan heb je nog meer zekerheid.
Ken het type zo 1,2,3 niet uit m'n periode bij een Toshiba repaircentre, ik zal wel ff aan een oud collega vragen of er toevallig wat bekende issue's mee zijn :)

Tot die tijd zou ik zeggen schroef hem uit elkaar en leg hem gewoon los op tafel, misschien is het wel een sluitinkje.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

wat doet hij als je zonder ram opstart ?

mijn laptop mety\ 4gb ram ( wat hij niet kent ) start ongeveer 1 op 5 x goed op hiermee.
de andere 4 x start hij niet eens het POST scherm op.

misschien heb je wel hetzelfde probleem als ik.
overigens loopt mijn laptop wel super nadat hij "wel"opgestart is.

dit is met een i945gm chipset ...waarmee veelen dit probleem hebben.

Verwijderd

Topicstarter
@ fanatix Bedankt dat je dat eens wil vragen.

In mijn toshiba zit een i915 chipset.
Ik heb getest met 2 staafjes ram (elk 256Mb), 1 staafje en daarna nog met ander ram en zonder ram maar nog steeds doet hij niets :(
Toen de laptop soms nog opstartte gaf hij zonder ram nog piepjes dat er geen ram inzat maar nu geeft hij dat ook niet meer. Kan ook zijn dat dit komt doordat ik iets niet terug aangesloten heb want heb de laptop helemaal uit elkaar gehaald.

Ik heb op het moederbord wel 1 printbaantje dicht bij de southbridge gevonden dat misschien onderbroken kan zijn, het is een redelijk dun baantje maar zou ik het een beetje af kunnen schrapen en proberen terug een verbinding te maken door te solderen? Of is dat te riskant?
Heb al ervaring met op moederborden te solderen want heb vroeger al eens andere elco's op een moederbord gesoldeerd.

Ik was nog iets vergeten te zeggen, toen de laptop een van de laatste keren opstartte kreeg ik bij de POST een error:
resource conflict - PCI on motherboard
Bus: 06, device: 04, function: 04
Ik heb toen gewoon op F1 gedrukt om door te gaan maar weet er iemand misschien van wat die error kan zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2009 09:51 ]

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Dat de laptop geen piepjes meer geeft, komt waarschijnlijk omdat je bent vergeten de speaker weer aan te sluiten op je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de laptop terug opengevezen en de kabel van de speakers was aangesloten, ik had de laptop ook uitgetest met een hoofdtelefoon en daar kreeg ik ook geen piep door.
Heb het baantje waarvan ik dacht dat het beschadigd was afgeschraapt en doorgemeten en het gaf niet door, heb daarna er een draadje op gesoldeerd en het geeft nu terug door.

Heb daarna de laptop terug dicht gevezen en alles aangesloten.
Nog steeds geen beeld maar nu piept de speaker wel terug als er geen ram in zit.

Als er een piep signaal komt, komt dit dan door de processor of is dit gewoon op het moederbord aanwezig ookal zit er geen processor in?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2009 11:34 ]

• Capacitor
Die piep die komt uit je speaker. Je BIOS checkt namelijk of alle noodzakelijke hardware in orde is. Als alles in orde is komt er één piep. Is er iets niet in orde dan kan de speaker lange en korte piepen geven.

Als je even je moederbord + de fabrikant van je BIOS wilt posten en even wilt zeggen hoe die piep gaat (1 korte en dan 2 lange, 3 korte, 4 korte etc....)

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

weet je eigenlijk wel zeker dat het de southbridge was en niet toevallig de NB ?

bij mijn NB zijn wel meer dan1 banen niet aangesloten , echter zijn deze duidelijk bij opzet niet aangesloten om dat er een machinaale breuk in zit .. soort van dik groen stukje op de print waar duidelijk niet een soldeerbaan of geleider baan "kan" zijn.

wat betreft de SB kan ik niet oordelen want deze kan ik niet zien.
weet alleen toevallig dat mijn NB dit heeft .. heb hier evt. een foto van .

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord is een toshiba K000023980 met phoenix bios. De piepjes die hij geeft zijn 1 korte, 3 lange, 3 lange, 1 kort.

Ik denk dat ik het baantje aan de southbridge per ongeluk zelf had beschadigd.

Weet er iemand of deze site http://www.laptop-motherboards.co.uk/ veilig zou zijn om een nieuw moederbord op te kopen? Het is alleszinds redelijk goedkoop.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 08:33 ]

• Capacitor
Ik heb de piepjes even voor je opgezocht en met dit als resultaat:
1-3-3-1 28 Autosize DRAM.
Phoenix Beep codes
Hier nog even een topic van iemand met hetzelfde probleem:
Topic
Op Google vind je ook een heleboel topics hierover.

Verwijderd

Topicstarter
met:
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:51:
Als er een piep signaal komt, komt dit dan door de processor of is dit gewoon op het moederbord aanwezig ookal zit er geen processor in?
bedoelde ik ofdat de processor essentieel is voor die piepjes van het ram, als deze niet essentieel is (en niet moet werken) kan het dus zijn dat hij kapot is, als de processor wel essentieel is voor te checken en piepjes te geven als er geen ram in zit , dan kan het zijn dat mogelijk het moederbord kapot is.

Wat ook eventueel kan zijn is dat het ramgeheugen defect is, toen ik het ramgeheugen uit de laptop in een andere laptop stak om te testen deed de laptop eerst niets toen ik hem aanzette, daarna heb ik het ram uit de laptop gehaald en nog eens teruggestoken en dan werkte die laptop wel dus het kan zijn dat er iets mis is met het ram en dat daarmee de toshiba laptop niet werkt.

• Capacitor
Processor is essentieel voor die piepjes. Die piepjes komen namelijk uit je speaker en die wordt aangestuurd door je BIOS. Zonder processor kan je BIOS niet draaien dus krijg je ook geen piepjes.

Om het RAM te testen--> Memtest86 Memtest
Op Google kun je vinden hoe je Memtest draait. Laat het vooral ook meerdere uren draaien. Het liefst meer dan 6. Wissel ook combinaties van RAM-reepjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt
Ik ben nu met een van de 2 staafjes memtest86 aan het uittesten op mijn andere laptop, tot nu toe (na 1 uur en 45 minuten) nog geen error.

• Capacitor
Wat is het resultaat van Memtest? Heb je nog errors gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Memtest86 heeft helaas in geen van beide staafjes errors gevonden.
Ik ga morgen de laptop meenemen naar school en daar gaat er nog iemand anders eens naar kijken.

@ fanatix: weet je al of er bekende problemen zijn met dit type toshiba laptop?

Verwijderd

Topicstarter
De laptop is nagekeken door iemand die vroeger in een computerwinkel werkte en die denkt ook dat het moederbord kapot is :(
Pagina: 1