Toon posts:

Netbook met Loongson-2 MIPS-cpu + Debian: de Lemote Yeeloong

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de website http://osnews.com heb ik een review gemaakt van mijn Lemote Yeeloong mini laptop.
Het bijzondere van deze laptop is dat het een cpu heeft van Chinees ontwerp, compatibel met de MIPS architectuur (little endian).
Deze cpu gaat nog heel groot worden in China en wie weet elders.
Voor de vrije-software/GNU/Linux gebruikers is het daarom een misschien iets exotische maar heel interessante mini-laptop.
Voor de review, zie hier:
http://www.osnews.com/sto...S_Lemote_Yeeloong_Netbook
Daar staan ook foto's en wat meer details over de hardware, de software, enzovoort.

Het is een netbook met volledig open hardware, zodat er 100% vrije/open source besturingssystemen op kunnen draaien. Zoals Debian GNU/Linux, gNewSense (de Ubuntu-gebaseerde distro van GNU/FSF) OpenBSD of NetBSD, en ook Mandriva heeft een port naar deze architectuur.

De hardware heeft wel iets weg van de Lenovo IdeaPad S10e, het is een volwaardige mini-laptop met een goed toetsenbord, 8.9" scherm met 1024x600, enz. De cpu is geklokt op 797 MHz. In Nederland is hij verkrijgbaar bij de webwinkel van Tekmote, op het volgende adres:
http://www.tekmote.nl/epages/61504599.sf

Het spreekt voor zich dat vooral GNU/Linux-fans en zeker ook BSD-liefhebbers hier echt goed mee uit de voeten kunnen. Debian draait er erg goed op, maar de populairste distro, Ubuntu bijv. is (nog) niet geport naar de MIPS (mipsel) architectuur. Een BSD heb ik nog niet geprobeerd.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën over deze laptop zijn.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Leuke review en het ziet er erg leuk uit. Zlef vind ik het toetsenbord ook belangrijk en goed om te lezen dat dat wel goed zit. Zelf ben ik een noob met Linux en heb het wederom opgegeven voor mijn desktop (NTFS support is niet goed en dat is gewoon een vereiste waar ik wel makkelijk moet kunnen schakelen tussen beide OS-en met alle files). Maar voor een netbook is dat geen ramp.

Je hele review maakte me blij, ik had zoiets van: Een leuke Chinese netbook voor een Chinese prijs...
Not unimportant for a review, how to get the Lemote Yeeloong? The Dutch Tekmote website sells them for under EUR 400 including shipping and VAT, and they seem to ship worldwide, in which case I guess no VAT is paid, so you can get one at about 368 euros - and in white too. :-)
En dat is dus het grote nadeel van deze jongen: 400 euro is way too much. Dan koop ik toch echt liever 1 die Windows kan draaien. Voor 200, hooguit 250 euro zou het serieus te overwegen zijn, maar dit trekt me nooit over de streep.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 08:48 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Sluit ik me ook bij aan. Het idee is leuk, maar door het gemis van een x86-instructieset zou ik hem al links laten liggen. Ook ik ben niet handig met handig met Linux. Na het lezen van enkele FAQ's ken ik een klein beetje de basics, maar stel dat ik Windows wil gaan draaien. Dan zit ik met een netbook die dat niet ondersteunt.

Neemt niet weg dat het een leuke netbook is voor werelddelen die minder welvarend zijn.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:47:
Leuke review en het ziet er erg leuk uit. Zlef vind ik het toetsenbord ook belangrijk en goed om te lezen dat dat wel goed zit. Zelf ben ik een noob met Linux en heb het wederom opgegeven voor mijn desktop (NTFS support is niet goed en dat is gewoon een vereiste waar ik wel makkelijk moet kunnen schakelen tussen beide OS-en met alle files). Maar voor een netbook is dat geen ramp.
Missschien niet helemaal on-topic, maar volgens mij was de NTFS-ondersteuning van Linux gewoon goed, zeker de afgelopen paar jaar. Ik weet nog wel dat er alleen-lezen ondersteuning was een paar jaar terug, maar de nts-3g driver (lezen+schrijven) zit nu in (volgens mij) alle distro's standaard ingebakken.
Dit soort drivers zijn volgens mij wel op reverse engineering gebaseerd (noodgedwongen).
For the record, ik gebruik zelf geen NTFS (of Fat) bestandssystemen dus ik spreek alleen uit wat ik om mee heen hoor. Partities met Linux bestandssystemen (Ext2/3) kun je evt. ook met Windows mounten met een driver voor Ext.
Je hele review maakte me blij, ik had zoiets van: Een leuke Chinese netbook voor een Chinese prijs...

[...]

En dat is dus het grote nadeel van deze jongen: 400 euro is way too much. Dan koop ik toch echt liever 1 die Windows kan draaien. Voor 200, hooguit 250 euro zou het serieus te overwegen zijn, maar dit trekt me nooit over de streep.
Mm.. Ik heb het prijs-bezwaar al wel eerder gehoord.. ;) Wat kan ik erover zeggen, om te beginnen is dit project zoals gezegd een onderdeel van de Chinese ontwikkeling van een onafhankelijke architectuur; het is voor een groot deel gericht op mensen die een volledig open.vrij besturingssysteem willen draaien, dus of het Windows (of Skype, e.d.) kan draaien is niet relevant dan.
Maar ik zal toch eens informeren hoe flexibel de prijs eigenlijk is. :-)

Verwijderd

Topicstarter
DaMarcus schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:13:
Sluit ik me ook bij aan. Het idee is leuk, maar door het gemis van een x86-instructieset zou ik hem al links laten liggen. Ook ik ben niet handig met handig met Linux. Na het lezen van enkele FAQ's ken ik een klein beetje de basics, maar stel dat ik Windows wil gaan draaien. Dan zit ik met een netbook die dat niet ondersteunt.
Er draait ook BSD op, mocht GNU/Linux je niet bevallen. ;-)
Deze laptop is inderdaad gericht op mensen die een beetje met GNU/Linux /Unix kunnen omgaan. Nou is dat niet bepaald ingewikkeld. Het enige wat je moet kunnen is het geduld hebben om bepaalde informatie op te zoeken, bijv. in de man-pages. Die zijn vooral voor de BSD's erg goed gedocumenteerd.

De vaardigheden die je om deze laptop productief te kunnen gebruiken moet hebben zijn heel basaal, o.a. kunnen omgaan met basale handelingen in een shell en in een tekst-gebaseerde editor (vi, nano) (dit omdat de permissions wat al te vrij waren, zo kon iedere gebruiker via sudo root-rechten verkrijgen, aanvankelijk); enig inzicht in de gebruikersrechten (permissions); een idee hoe je partities moet mounten. En een idee van hoe het Debian pakketjesbeheer werkt (om bijv. te upgraden).
Neemt niet weg dat het een leuke netbook is voor werelddelen die minder welvarend zijn.
Ik weet niet of dat het doel is van deze laptop. Is China is men bezig om deze cpu steeds verder te ontwikkelen en uitgebreid in te zetten in allerlei sectoren. Hij wordt al veel gebruikt, "onder de radar" van het westen. En China wordt steeds welvarender. Als je je voorstelt dat straks tientallen miljoenen mensen in China deze architectuur gaan gebruiken, dan komt er ook een enorme stroom software voor beschikbaar, vooral in de open source/free software wereld.
Ik gebruik deze zelf om tekst te bewerken, ik vertaal en redigeer teksten, en daarnaast leer ik programmeren in C, Perl en Java (niet professioneel); en ik gebruik graag een 100% open/vrij systeem, dat soort blobs en niet-vrije drivers werkt.
De MIPS architectuur is niet de snelste op de markt momenteel maar het werkt erg stabiel en daar ben ik erg over te spreken. MIPS is een soort RISC architectuur, misschien wordt het daar ooit nog wat mee - ook de ARM waar iedereen het over heeft is RISC. Dit soort (±) concurrentie voor de i386-wereld is alleen maar goed, denk ik.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:07:
[...]

Missschien niet helemaal on-topic, maar volgens mij was de NTFS-ondersteuning van Linux gewoon goed, zeker de afgelopen paar jaar. Ik weet nog wel dat er alleen-lezen ondersteuning was een paar jaar terug, maar de nts-3g driver (lezen+schrijven) zit nu in (volgens mij) alle distro's standaard ingebakken.
Dit soort drivers zijn volgens mij wel op reverse engineering gebaseerd (noodgedwongen).
For the record, ik gebruik zelf geen NTFS (of Fat) bestandssystemen dus ik spreek alleen uit wat ik om mee heen hoor. Partities met Linux bestandssystemen (Ext2/3) kun je evt. ook met Windows mounten met een driver voor Ext.
Klopt, maar met zowel OpenSUSE en Mac OS X (zelfde implementatie) werkt het ook wel. Echter, ik krijg constant data corruptie en Linux/Mac OS X leek er ook in te blijven hangen helaas. Tegelijkertijd is dit dan ook het grootste bezwaar van mij om geen Linux of Mac OS X te draaien op het moment: Ik kan er niet op vertrouwen wat betreft data op de harde schijf.

De betere optie zou dan zijn om juist op een Linux bestandsysteem over te stappen wat betreft de dataschijf. Maar dan moet ik een goede driver daarvoor in Windows hebben. Ik heb er wel eens naar gezocht, maar kon toen niets leuks vinden. Die benadering zou wel beter moeten zijn vanwege de open source en dus compatible code ipv reverse engineering met ntfs 3g.

Voor 200 tot 250 euro zou ik hem wel willen kopen zodra er een Ubuntu Remix is die dit ding ondersteund. Ik heb te weinig ervaring met Linux om me maar gelijk in hetgeen jij noemt te storten. Maar met een gebruiksvriendelijke Linux zou dit een prima netbook zijn. Het enige wat me dan tegen zal houden is dat ik geen netbook nodig heb ;) . Maar mocht ik er 1 willen, dan is dit zeker voor dat bedrag een optie in de toekomst.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 22-05-2009 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:27:
[...]

Klopt, maar met zowel OpenSUSE en Mac OS X (zelfde implementatie) werkt het ook wel. Echter, ik krijg constant data corruptie en Linux/Mac OS X leek er ook in te blijven hangen helaas. Tegelijkertijd is dit dan ook het grootste bezwaar van mij om geen Linux of Mac OS X te draaien op het moment: Ik kan er niet op vertrouwen wat betreft data op de harde schijf.

De betere optie zou dan zijn om juist op een Linux bestandsysteem over te stappen wat betreft de dataschijf. Maar dan moet ik een goede driver daarvoor in Windows hebben. Ik heb er wel eens naar gezocht, maar kon toen niets leuks vinden. Die benadering zou wel beter moeten zijn vanwege de open source en dus compatible code ipv reverse engineering met ntfs 3g.

Voor 200 tot 250 euro zou ik hem wel willen kopen zodra er een Ubuntu Remix is die dit ding ondersteund. Ik heb te weinig ervaring met Linux om me maar gelijk in hetgeen jij noemt te storten. Maar met een gebruiksvriendelijke Linux zou dit een prima netbook zijn. Het enige wat me dan tegen zal houden is dat ik geen netbook nodig heb ;) . Maar mocht ik er 1 willen, dan is dit zeker voor dat bedrag een optie in de toekomst.
Ik verwacht niet dat Ubuntu op korte termijn MIPS gaat ondersteunen, dat is niet de lijn die Canonical lijkt te volgen. Ze richten zich volgens mij 100% op i386 (naast de 64bit daarvan natuurlijk).
Maar in zekere zin is gNewSense de "Ubuntu" voor de Yeeloong, gNewSense is op Ubuntu gebaseerd maar dan met alle (voor GNU/FSF) niet-vrije software en links daarnaar eruit gesloopt.
Ja en wat is een netbook "nodig" hebben, dat is ook vrij relatief he. :-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ook meespeelt dat gezien de enorme aantallen Atom-gebaseerde netbookjes en dus de massaproductie, dat dit soort MIPS laptopjes (nog) niet goed kunnen concurreren op puur de kostprijs.
Maar ik sluit niet uit dat ook dat gaat veranderen als meer mensen deze architectuur gaan gebruiken.

Stel bijv. dat de Chinese overheid een beleid gaat voeren waarbij alle overheidsinstellingen MIPS pc's moeten gebruiken van Chinees fabrikaat, dan staan er binnen een decennium miljoenen van dat soort pc'tjes en laptops met de bijbehorende fabricage-infrastructuur.

In China wordt zoiets per decreet besloten en dan gebeurt het ook, ook aangezien de Chinese economie d.m.v. vraag uit de eigen markt moet worden gestimuleerd. Want je kunt niet eeuwig voor de export blijven produceren, dat houdt uiteindelijk op.
De RMB zal niet eeuwig zo kunstmatig gekoppeld blijven aan de dollar, dat is nu eigenlijk al niet meer vol te houden (misschien zijn ze er al mee opgehouden, ik hou het niet zo goed bij). Dat betekent dat de Chinese koopkracht dan enorm zal toenemen. Er zal dus een hoop gebeuren op hardware- en softwaregebied in China, niet meteen wereldschokkende gebeurtenissen, maar het is leuk, de ontwikkeling van zo'n Loongson-2F cpu.
Ik ben benieuwd wat voor upgrades er binnenkort zullen volgen iig.

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Een goede review; ik heb het met plezier gelezen en ik heb naar meer informatie gegoogled in de hoop deze netbook voor een lagere prijs te kunnen bemachtigen.

http://cinnamonpirate.com...-landthe-loongson-laptop/

Bovenstaande link verwijst naar een review van Derrick Sobodash. Hij vermeldt prijzen van 2110 yuan (8089A: 512MB, 2GB SLC SSD) en 2899 yuan (8089B: 1GB, 160GB HD), omgerekend 240 euro en 330 euro. Met deze Chinese prijzen is de 400 euro van Tekmote voor het B-model niet eens slecht te noemen. Maar 400 euro voor een netbook vind ik teveel, zeker voor een met een 9 inch scherm.

Ook is het (voor mij) onduidelijk voor welke doelgroep dit apparaat bedoeld is. Volgens Tekmote: zowel een gewone laptop voor dagelijks gebruik, als een computer voor gebruikers met hogere eisen voor veiligheid en aanpasbaarheid van software. Of Derrick, lid van de Beijing GNU/Linux user group: de ultieme laptop voor de hobbyist.

Ik heb een stabiele versie van Debian wel werkend gekregen, maar iedere upgrade liep uit op een ramp. Ondanks de duidelijke handleidingen en de vele forums met hulp, is het mij nooit gelukt deze problemen te repareren. Aangezien er niet veel alternatief is voor deze architectuur, schrikt dit mij wel af.

Ook de prestaties zijn voor mij een raadsel. Sommigen vergelijken de processor met een Pentium M van 1400 MHz, anderen vinden deze vergelijking mank gaan. Is het nu wel of niet een "sterke" processor. Als dit zo is, waarom wordt deze dan geplaatst in een netbookbehuizing? Dan had ik liever een "normale" laptop gezien met een scherm van minimaal 12 inch.

Een mooie, interessante netbook, maar de te hoge prijs zorgt ervoor dat ik meer oog heb voor andere netbooks op de markt.
Pagina: 1