• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Zojuist dit bordje ingebouwd met een Phenom II X3 720 BE en 2x2 gig ram. Verde gebruik ik geen losse videokaart en draai ik XP Sp3 (die loopt er nu op).

Ben op zoek naar mensen met hetzlfde bordje zodat we (hoop ik) wat ervaringen uit kunnen wisselen. Dit is mijn eerste pc die ik zelf gebouwd heb en ik zit dus met nog wat vragen. Namelijk:

Onboard Vga:

Ik gebruik geen videokaart dus heb "Gfx" "disabled" en "primary video controller" op "onboard" gezet. Nu moet ik echter nogde interne chip op uma , sideport, of uma+sideport zetten. Hier kan ik echter niet veel over vinden in de manual. Ik weet dat je hybride crossfire aan kan zetten nog een videokaart, en volgens my kan je dan bepalen hoeveel memory je wilt toewijzen? Maar volgens mij zag ik ook ergens op internet dat het te maken heeft met hoeveel ram je er in hebt zitten en je nog kunt toewijzen? Ik snap er in ieder geval niet veel van.

Verder kan ik nergens drivers vinden voor die geintregeerde hd 3300.....

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
De driver zal waarschijnlijk op de CD van je Mobo staan. Hier staat ook de driver op voor de Ethernet-controller en voor je onboard geluidskaart als je die hebt.

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Jep driver stond inderdaad op cd. Maar ik zocht een driver om te update . Maar dat zal wel aan de chipset van het moederbord gekoppeld zitten.

Maar niemand bekend hier met dat sideport memory verhaal?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sideport memory is die 128MB (waarschijnlijk) dedicated geheugen die op je mobo zit.
Die op alleen sideport zetten draait vaak niet erg stabiel (althans niet bij de Minix 780G die ik gereviewd heb). Prestaties liggen met sideport mem ongeveer 10% hoger dan alleen shared.

Overigens is dit prima te vinden als je zoekt op 'uma + sideport'. Eerste hit geeft aleen prima uitleg: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=2269&p=17

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
AMD chipset drivers kun je heel simpel van http://game.amd.com halen.

Er zijn verschillende pakketen beschikbaar, voor de chipset met IGP (onboard video) moet je de 'motherboard/integrated video drivers' optie kiezen en dan je OS etc. Het is overigens ook gewoon een catalyst driver die elke maand zijn update krijgt.

Sideport memory is een optie die bestaat omdat de moederbordmakers de keuze hebben om aan de IGP ook een beetje dedicated geheugen te plakken. Dan heeft de IGP dus niet een deel van het systeemgeheugen nodig. Als je de specificaties van je bord bekijkt, dan kun je terug lezen dat het is uitgerust met 128MB dedicated 1333MHz DDR3 geheugen voor je IGP. Als dat niet genoeg is voor wat je wilt doen, kun je ook nog een deel van het systeemgeheugen toekennen.

Dat betekent dus dat als je genoeg hebt aan het 128MB 1333MHz DDR3 geheugen, je de setting op sideport only kunt zetten. Anders is Sideport+UMA de meest logische keuze, tenzij je voor welke reden dan ook geen gebruik wilt maken van het dedicated IGP geheugen, dan kies je alleen voor UMA.