Toon posts:

PC start niet op (AMD Athlon XP GeForce 6100SM-M)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee maanden geleden heb ik een nieuwe computer gekocht, die door een zaak in elkaar gezet is. Specificaties:

AMD Athlon X2 4200 64bits
1024 DDR2
2 160 gig hds 7200 rpm
Medium Tower kast ATX voeding
DVD brander dual layer dual format
Onboard video, audio, ethernet, multimemory card reader
Op GeForce 6100SM-M moederbord.

Pasgeleden kreeg ik 5 korte pieptonen, pauze, dan weer 5 pieptonen, etc. Toen startte hij soms nog op. Daarna startte hij helemaal niet meer op. Ik verdacht het moederbord er van dat deze het niet meer deed. Ik had nog garantie, maar de zaak waar ik hem gehaald had ging failliet in de garantieperiode. Dus vroeg ik aan de fabrikant van het moederbord of ze deze garantie over wilden nemen, hetgeen ze ook deden, alle lof. Ik heb nu een nieuw moederbord, maar nou start hij echter nog steeds niet op. Ik krijg totaal geen beeld en ook geen beeps.

Dus ging ik verder op onderzoek uit. Ik zag dat de pinnetjes van de processor enigzins verbogen waren en als ik deze processor op zijn plaats zette, dat dan de processor net niet leek te passen. Hoe hij dan anders twee maanden gedraaid zou kunnen hebben als dit het probleem zou zijn is mij een raadsel. Toch heb ik deze pinnetjes precies gebogen totdat de processor soepel in zijn houder ging. Verdacht blijft deze processor toch wel.

De monitor is het niet, want als ik de monitor op deze laptop aansluit krijg ik gewoon beeld.

De CPU fan draait gewoon en de harde schijven worden enigzins warm, dus ik ga er van uit dat deze ook gewoon draaiende zijn als ik hem opstart.

Toen ik 5 beeps voor de GeForce 6100SM-M googlede kwamen er twee dingen tevoorschijn namelijk de CPU en het moederbord.

Natuurlijk kan ik gewoon een nieuwe CPU gaan halen en kijken of hij het dan doet. En als hij het niet doet geheugen gaan halen en dan andere harde schijven, ik zou toch graag eerst advies van jullie krijgen wat er aan de hand kan zijn, ik ben namelijk geen hardwareman en ook geen rijke man, anders zou me dat niet veel uitmaken.

Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak dat hij geen beeld geeft en ook niet opstart?

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
[Five Beeps]
CPU chip may be dead

[No Beeps]
Check Power supply
Check mother board connections
Remove all cards except video card and check for system power up
Insert all cards one at a time and check their operation.
If system hangs on the installation of a particular card, then it is the cause for the problem and replace it with another of that type and check

Heb ook ff voor je gezocht, maar denk dat er ook iets met de CPU is.
Daar heb je toch ook nog garantie op?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:34
@Plakjekaas
Dit verschilt per BIOS. Ik heb het even opgezocht en TS heeft een Award-BIOS. Beepcodes opgezocht en deze zeggen dat het een probleem is met het RAM. Even het RAM eruit halen en weer erin doen. Het liefst met één reepje proberen op te starten.
Beep codes Award
Beep codes Award
Ik weet niet waar Plakjekaas deze informatie op heeft gebaseerd maar die is niet helemaal juist.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu opgestart zonder aparte kaarten (pci), zonder geheugen, zonder CPU, alleen wat losse connecties van de front panel headers en de speakers. Multicard reader, harde schijven, cpufan, alles heb ik gestript. Ik heb alleen nog de power supply er in en de speakers. Nog steeds geen beeld. Nou wordt het nog mooier, de power supply doet het niet meer, nadat ik alles gestript heb. Ik heb dat strippen gedaan met de monitor en de power kabel er af. Ik meen me een flash te herinneren, ging wel snel en ik rook iets dat verdacht leek op een brandgeur. Ik ga er van uit dat nu de power supply ook de geest gegeven heeft. Als ik op de opstartknop duw gebeurt er helemaal niets meer.

Is het mogelijk dat het de hele tijd de power supply geweest is? Wat kan ik nu het beste doen? Nu ook nog de leverancier van power supplies mailen dat ik nog garantie heb?

Ik begin nu toch licht misselijk te worden van mijn nieuwe computer.