Nieuwe hdd snel formatteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ik ko er in de search weinig over vinden,

Maar ik ben dus een nieuwe systeem aan het bouwen met 2x tb schijven. Hoe formateren jullie de boel tegenwoordig? Ik normaal altijd "gewoon" en kies dus nooit voor de optie snelformatteren. Maar met de opslagcapaciteit van tegenwoordig gaat dit wel even duren.

Hoe formatteren jullie de boel bij een nieuwe schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-04 10:22
Ik doe altijd "snel". Maar kan je niet vertellen wt het verschil is behalve de tijdsduur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-04 20:48

wowi

Full format doen want dan worden je sectoren tenminste gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Snel. Altijd. Hoewel het misschien verstandig is daarna bijvoorbeeld met HDTune een check uit te voeren. En je SMART data goed in de gaten te houden.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128647

Ik doe dit meteen bij de installatie van het besturingssysteem.
Voor een nieuwe schijf is snel formatteren wel voldoende.
Alleen bij een hernieuwde installatie kies ik voor de uitgebreidere versie.

Groeten Lucia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het enige verschil tussen snel en gewoon formatteren is de harde schijf controle die wordt uitgevoerd bij de normale manier. Ik kies altijd voor snel bij nieuwe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

Anoniem: 128647 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:20:
Ik doe dit meteen bij de installatie van het besturingssysteem.
Voor een nieuwe schijf is snel formatteren wel voldoende.
Alleen bij een hernieuwde installatie kies ik voor de uitgebreidere versie.
Je zou het eigenlijk precies andersom moeten doen.
Bij een nieuwe schijf een gewone format. Alle sectoren worden dan getest, en een kapotte schijf valt meteen door de mand.
Bij een herinstallatie op dezelfde schijf hoeft dit dus ook niet. De schijf is dan al gewoon geformatteerd (en getest), dus dan is een snelle format genoeg. En dan ga ik er dus vanuit dat je geen problemen hebt met de schijf zelf.

Voorheen deed ik altijd een snelle format, maar sindsdien ik een keer een schijf ontving die DOA was (en daardoor aardig wat data ben kwijtgeraakt) heb ik me aangeleerd om een gewone format te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 21-05-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Nou dat doe ik het inderdaad maar op mijn oude vertrouwde manier. En straks nog een keer checken met hd tune. Hmmmz lekker 4x500 gig formateren :P . Zal vandaag maar eens beginnen met één....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik formatteer negen van de tien keer gewoon snel. Er is zo goed als nooit iets mis met nieuwe schijven en anders merk je dat snel genoeg tijdens de installatie aan de performance of dataloss.

Voor meer zekerheid zonder echt uren te hoeven wachten op die full format over een terabyte:
Controleren of de disken goed zijn met de diagnostische tool van de fabrikant, zie hun website en laat die tool een Quick Scan doen. Indien in orde, lekker Quick Format doen.
Dan installeer je het OS, drivers etc.
Nadat de disk dan even gebruikt is pak je weer een keer de diagnostic tool van de fabrikant, die doet weer een Health check adv de SMART data nadat je de disk dus hebt gebruikt. Komt hij dan weer door de keuring, dan zal de schijf het op dat moment prima doen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

The Third Man

The Third Jellyfish

job schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:24:
[...]
Je zou het eigenlijk precies andersom moeten doen.
Bij een nieuwe schijf een gewone format. Alle sectoren worden dan getest, en een kapotte schijf valt meteen door de mand.
Hoe valt hij dan door de mand? Zover ik weet worden bad sectors als zodanig gemarkeerd en gaat de installatie vrolijk verder. Ok, als de schijf echt slecht is merk je het wel, maar dat zou je ook merken door z'n gedrag tijdens en na de installatie. Juist bij een diagnostische check zoals Ultraman noemt vind je ook echt bad sectors en worden die niet 'gemaskeerd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 01:03:
[...]
Hoe valt hij dan door de mand? Zover ik weet worden bad sectors als zodanig gemarkeerd en gaat de installatie vrolijk verder. (...)
Bij het normaal formatteren worden alle sectoren gelezen. Mocht een harde schijf een sector niet kunnen lezen zal hij deze (intern) markeren als 'Current Pending Sector'. De schijf kan niet weten wat er op die sector staat, en heeft dus geen keus: hij zal dus een foutmelding naar het besturingssysteem sturen.
Ik neem aan dat format hier wat mee doet: namelijk de fout weergeven.

Bijna goed. Het lijkt toch dat windows format daadwerkelijk overschrijft. Ik heb hier verder niets over te melden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kuhlie op 22-05-2009 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer de schijf nog garantie heeft, dan test ik de schijf voor gebruik altijd eerst met het diagnosetooltje van de fabrikant. Dan kan ik het gelijk RMA'en bij fouten. Wanneer de test geslaagd is, dan doe ik wel gewoon een quickformat :Y)

Bij schijven buiten de garantieperiode prefereer ik wel een full format.

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 22-05-2009 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ik denk dat Lekkere Kwal gelijk heeft. Voordeel is ook nog eens dat het sneller gaat; volledig testen kun je wel na het installeren doen.

(Tijdens installatie valt een slechte schijf meestal door de mand. Daarnaast komt dit erg weinig voor. Ik bestel en installeer enkele tientallen schijven per jaar, en het komt denk ik 1-2 keer per jaar voor.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik doe 9 van de 10 keer wel een normale format, of het nu een nieuwe schijf is of een herinstallatie. Als ik een snelle format gebruik is dat ik bijvoorbeeld heel snel een schone schijf nodig heb. Ik ben dit gewend omdat ik altijd met raid opstellingen werkt en mijn gevoel is doordat de badsectors gemarkeerd worden het iets veiliger is om de gegevens in op te slaan zonder fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nieuwe schijven doe ik eigenlijk ook altijd een quickformat. Het builden van een array duurt met al lang genoeg, als daar ook nog eens een format overheen moet ben ik echt 2 dagen bezig (niet overdreven trouwens, met 8x 1TB in RAID5 heb je 7TB effectief, dat duurt echt te lang).

Als ik twijfel over disks dan krijgen ze een fullformat. Maar in de regel is het zo dat je de betrouwbaarheid beter kunt testen met de diagnose tool dan met de formatoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296652

Ik persoonlijk kies altijd de langzame methode;

als ik me goed herinner betekend snel dat je de schijf meteen kan gebruiken maar dat de formatering op de achtergrond verder gaat. Aangezien ik de data het meest waardevolle van een systeem vindt (tco) vindt ik het een kleine investering in tijd die zich terugbetaald in zekerheid.

Hoewel ik hierin niet zeker weet of het op de achtergrond formateren en tegelijkertijd data wegschrijven op de schijf kwaad kan neem ik geen risico's hiermee.

Meestal start ik dit soort klussen voor het slapen gaan.....hihi

in het kort; als de data die op schijf komt kritisch is neem ik geen risico (ook al heb ik netjes mijn backups), als het minder kritisch is (bijvoorbeeld game pc_) leef je uit en probeer maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

wowi schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 19:16:
Full format doen want dan worden je sectoren tenminste gecontroleerd.
Ehmm... Dat kan je toch altijd nog doen? Er zijn genoeg momenten dat je PC niets te doen heeft, het formatteren doe je meestal om een dringende reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 296652 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:23:
als ik me goed herinner betekend snel dat je de schijf meteen kan gebruiken maar dat de formatering op de achtergrond verder gaat.
Nee, dat is niet waar.
Bij een quick format wordt in principe alleen de filetable weggedonderd, bij een fullformat wordt daadwereklijk de data weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit OM FAQ
Quick / Full Format: hierbij worden alleen de partitietabellen en bestandstabellen weggegooid; er rest dan een hoopje onsamenhangende data op je schijf. Dit is makkelijk te recoveren. Datarecoverytooltjes zoeken de schijf dan af naar bestanden en maken op basis daarvan opnieuw de bestandstabellen, waardoor de bestanden weer zichtbaar voor de gebruiker zijn. Het verschil tussen Quick en Full Format is dat bij een Full Format ook alle sectoren worden getest. Alle bad sectors worden hierbij gemarkeerd.
:)

offtopic:
Damn, de FAQ is best lelijk zo :X

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 22-05-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296652

BalusC schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 23:30:
Uit OM FAQ
[...]
:)

offtopic:
Damn, de FAQ is best lelijk zo :X
Oke, weer iets bijgeleerd...

Maar je kunt na een full format dus nog steeds 'geformateerde' bestandjes terughalen door het opnieuw maken/ophalen van de tabel?
Ik heb dit in het verleden wel eens gedaan, dan moest je de eerste letter van een bestandsnaam kiezen??

Wat gebeurt er dan met data die in een (quick = ongecontroleerd blijkbaar) sector weggeschreven wordt die slecht is?
Pagina: 1