X1800GTO driver wil niet installeren

Pagina: 1
Acties:

• Crugster
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Nadat iemand mijn PC gereset had (zonder afsluiten van de pc, dus met de reset-knop van mijn kast), startte de PC op maar leek er iets mis te zijn met het kleurenschema en resolutie. Windows draaide op 32bits kleuren, maar hij dat liet zien in een hele lage kleuren modus waardoor de kleuren (gradienten) werden ge-emuleerde door tussenliggende kleuren te pixellaten. Kortom: het zag er niet uit (leek wel een c64 from the good old days).
Daarom dacht ik, laat ik de drivers eens herinstalleren, echter dat loste niets op. Vervolgens heb ik maar XP opnieuw geinstalleerd (bedacht me dat dat minder tijd zou kosten). Na installetie waren de kleuren en resolutie prima, echter was de beeldopbouw onwijs traag (laat staan dat er op gegamed kan worden) en de native resolutie leek wat wazig op mijn TFT (alsof hij er net naast zit). Logisch dacht ik, de ATI drivers waren namelijk nog niet geinstalleerd.

Vervolgens installeer ik de x1800gto ATI drivers 9.3 (natuurlijk na de mobo chipset drivers), maar dan krijg ik de volgende foutmelding (via de ATI installer):
Setup did not found a driver compatible with your current hardware or operating system.
Setup will now exit
De driver v8.12 geeft overigens dezelfde foutmelding (daar deze voorheen foutloos werkte).

Rechtstreeks via hardware management van Windows werkt ook niet (zowel automatisch als handmatig verwijzen naar de .inv van de gedownloade drivers): "kan hardware niet installeren", hierop heb ik handmatig de vendor-ID's toegevoegd in de .inf dan installeerde hij wel, maar zegt device management: "Device can not start".

Het is NET of ik de verkeerde driver probeer te installeren, maar ik weet zeker dat het klopt (omdat het voorheen ook prima werkte)...

Enig idee wat dit kan zijn? Ik vermoed dat er iets op die kaart aan gort is gegaan (MISSCHIEN is het de PCIe poort zelf? / mobo).

SPECS:
• Windows Xp - 32Bits machine
• ASUS P5GD1 PRO moederbord (helaas geen 2de PCIe slot anders had ik die nog willen proberen).
• P4 3Ghz
• 2GB RAM
• ATI Radeo 1800GTO

Wat al geprobeerd is:
• Driver isntallatie via de ATI installer (beide versies, zie boven)
• Installeren door Windows te verwijzen naar de .inf in de driver folder
• Volledige herinstallatie van windows + mobo chipsetdrivers (makkelijker/zekerder dan een driver cleanup)

[ Voor 56% gewijzigd door Crugster op 22-05-2009 15:07 . Reden: Exacte foutmelding geplaatst + andere extra info ]

If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you have.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Toch wat meer informatie nodig, zoals welke driver je hebt geprobeert te installeren.
De laatste drivers namelijk hebben geen ondersteuning meer voor de Xxxxx kaarten van AMD/ATI. Daarvoor zul je Catalyst 9.3 of 9.2 of eender welke driver ouder dan deze gebruiken.

• Crugster
Hmm natuurlijk, sorry... (ik heb het aan de originele post toegevoegd).

[ Voor 171% gewijzigd door Crugster op 22-05-2009 14:33 ]

If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you have.

• Crugster
Hmmm kan iemand zijn/haar licht schijnen over of de verschijnselen zich voor kunnen doen door defecte hardware (en ik dus op zoek moet naar een low-budget kaartje) of aangezien ik WEL beeld heb (zonder vreemde artifacten) en ik alleen de drivers niet geinstallerd krijg, ik nog softwarematige opties heb?

[ Voor 20% gewijzigd door Crugster op 22-05-2009 14:33 ]

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 20:18

jbr

Right back @ ya

Dat van die 2 video devices is bekend. Windows geeft beide uitgangen op je kaart een aparte vermelding.
Weet je hoe warm de kaart wordt? (kan een reden zijn voor een defectt) En heb je gewoon al eens geroken aan de kaart: mocht er iets zijn doorgebrand dan kun je dat vaak heel erg goed ruiken, alsof je het handvat van je koekepan in het vuur hebt gehouden...

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• Crugster
AH! mooi dat is dan 1 misterie minder (en uit de originele post verwijdert om te veel onzinnige informatie te minimaliseren). Geroken heb ik trouwens inderdaad nog niet, ik zal hem er vanavond nog eens uit-trekken en tevens met speedfan proberen om de temps te monitoren.

Hmmm... ik merkte wel dat de fan vaak op hoge toeren draaide, maar dacht dat dat normaal was voor deze kaart (ik weet niet hoe hij het deed toen deze nieuw was want ik heb hem tweedhands van een vriend gekregen in ruil voor een kratje blond-bier).

Het vreemde is dat hij het in principe wel doet (met default windows drivers) maar de drivers niet willen installeren (alsof ze de kaart niet herkennen). Kan het zijn dat de kaart half-kapot is waardoor drivers niet meer geinstalleerd kunnen worden (maar de defaults dus wel beeld geven)?

[ Voor 8% gewijzigd door Crugster op 22-05-2009 15:08 ]

• Crugster
*bump* Anybody? De kaart stinkt niet, en ik kan geen enkel teken van hardware defect vinden...
Ik heb nu echt al zo veel tijd hierin zitten dat ik het niet meer zie... en dus maar een nieuwe kaart koop. *zucht*

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Probeer je kaart eerst eens in een andere PC. En een andere kaart in jouw PC. Dan weet je in ieder geval zeker dat het aan de kaart ligt en dat het met een nieuwe kaart opgelost wordt.

specs

• Crugster
Ik heb zo 1, 2, 3 geen machine waar ik deze kaart in kan testen (jah, mijn huidige werk/game pc maar die wil ik niet down hebben...). Ik heb van een collega een tweede hands kaartje te koop aangeboden gekregen, dus die ga ik maar eens proberen.

• Crugster
Raar, ik herrinnerde me ineens dat mijn hoofd-PC ook de (in dat geval nVIDIA) drivers niet wilde installeren als ik mijn ACER scherm had aangesloten, maar wel als ik mijn SAMSUNG scherm aansloot.

Dit zelfde truuckje werkte nu ook... *O*

Opgelost dus, maar wat er precies gaande is is mij nog steeds een raadsel. Leest een grafische kaart via DVI informatie uit van het scherm tijdens de installatie van de driver o.i.d.? En zo ja waarom bugt hij dan op mijn ACER schermen? ik... begrijp... het... niet... (en dat doet mijn tweaker-hart pijn) |:( (oh en mijn tweaker-hoofd).

• Crugster
Crugster schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:22:Leest een grafische kaart via DVI informatie uit van het scherm tijdens de installatie van de driver o.i.d.? En zo ja waarom bugt hij dan op mijn ACER schermen?
Anyone?

• Crugster
Raar, PC vandaag aangezet (nadat hij het weken normaal gedaan had), zelfde probleem...
Anyone please? Is dit een hardware probleem? software? Ik ben ten einde raad.

• Crugster
Ik heb er maar een nieuwe Graka in geduwd. Ik DENK dat er een acceleratie chip niet meer goed werkte ofzo, aangezien ik met generic VGA drivers wel beeld had, maar de drivers van Ati zeiden dat ik niet te correcte HW had (terwijl ik dat1000x heb gecontrolleerd en het voorheen wel werkte)...

Njah problem NOT solved, but found work around.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Mocht je nog een poging willen doen om het op te lossen kan je eens een topic openen op het officiele AMD forum.

specs

• Crugster
Depep schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 12:45:
Mocht je nog een poging willen doen om het op te lossen kan je eens een topic openen op het officiele AMD forum.
Thx voor de optie! Ga ik ook zeker doen zodra ik weer eens tijd heb (ik heb er inmiddels een 7900GTO van de concurent in gepropt :P maar ben nog altijd erg benieuwd).

Pagina: 1