Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Belgische brommer boetes

Pagina: 1
Acties:

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
Ik heb een vraag over boetes. Ik heb al overal gezocht maar vind niet veel.
Ik wil dus weten wat de boetes zijn van met een brommer in België als je te hard te gaan.

-A klasse brommer 16jaar geen rijbewijs. Mag 25/h.
-B klasse brommer 16jaar a3rijbewijs en mag 45/h.

Normaal gezien wordt bij b klasse iemand op de brommer gezet en dan gaat er nog eens 8/h correctie af.
Maar als je nu 1, 2, 3,..../u te hard gaat wat zijn dan de boetes en is het waar dat de rolle zo zijn ingestelt dat ze als een 10-15% heuvel zijn? Dus afremmen?

Want ik heb een B klasse aerox, deze gaat op vlakke weg 63/u na een 2min gas. Maar als ik berg op ga dan rijd hij maar max 50-55/u (zachte heuvel). En mijne trekt in 5sec naar 35-40 (heb liever optrek kracht dan snelheid).

Want dan weet ik hoe hard ik hem kan laten gaan zodat ik hem niet kwijtgeraakt of een straf krijg. Of een dikke boet. Ik wil de boetes zo laag mogelijk houden.

[ Voor 4% gewijzigd door PRaGA88 op 21-05-2009 18:03 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

45/h

correcties en dergelijke zijn er om discussies over afwijkingen te voorkomen, niet om de maximumsnelheid te verhogen. Dus bij alles wat je harder rijdt loop je een zeker risico.

[ Voor 95% gewijzigd door Marzman op 21-05-2009 18:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PRaGA88 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:02:
Want dan weet ik hoe hard ik hem kan laten gaan zodat ik hem niet kwijtgeraakt of een straf krijg. Of een dikke boet. Ik wil de boetes zo laag mogelijk houden.
Zal ik hem dan maar inkoppen? Wat dacht je ervan je gewoon aan de maximumsnelheid te houden? Misschien word je dan ook oud genoeg om ooit auto te rijden...

• PRaGA88
Nee ook weer niet zo bedoelt. Hij mag dus 53/u gaan (geen boetes) maar dan gaan ze zoeken achter een begrenzer en dan halen ze heel de brommer uit een. En dan krijg je hem in stukjes terug of al mijn delen die niet standaard zijn ben ik kwijt.
Want mijn ding is nogal erg optisch getund (neon, expansie uitlaat chroom). En dan ben ik dat ook kwijt.
Dus met een kleine boete ben ik er vanaf. Maar de boetes moeten ook alweer niet te groot worden.

[ Voor 29% gewijzigd door PRaGA88 op 21-05-2009 18:10 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je de boetes tot een minimum zou willen beperken, zou ik zeggen dat je niet moet gaan opvoeren. Dan krijg je iig ook geen boetes (althans, niet voor snelheidsovertredingen).

Virussen? Scan ze hier!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Brommers hebben ook in Nederland een constructiesnelheid.

http://www.boetes.nl/rollenbanktest.html
Een brom- of snorfiets kan inbeslag worden genomen als is geconstateerd dat de brom- of snorfiets meer dan 20 km/uur sneller kan rijden dan de snelheid die in het kentekenbewijs staat vermeld. Voor de meeste bromfietsen is dit het geval bij 65 km/uur (45 + 20 km/uur) en voor de meeste snorfietsen geldt dit bij 45 km/uur (25+20 km/uur). Ook gebeurt inbeslagname als het voertuig niet behoort tot een goedgekeurd type of exemplaar.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• PRaGA88
Maar ik wil hem na verloop van tijd toch gaan opvoeren. En dan komt er een begrenzer onder maar dan moet ik ook weten hoeveel €/(km/h) is.

Daar ben ik al wat wijzer van geworden, dus als ik dan ongeveer 70/u ga dan word hij inbeslag genomen(in NL, want iemand die ik ken zijne liep 73/u en werd inbeslag genomen).

[ Voor 39% gewijzigd door PRaGA88 op 21-05-2009 18:17 ]

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Rijd hij sneller dan 45 (+ correctie), dan word je brommer aanschouwd als motorvoertuig.

En dat zijn leuke overtredingen:
- te jong om met een motor te rijden
- rijden zonder rijbewijs
- rijden zonder verzekering
- geen kenteken

en nog eentje die ik me niet herinner.

Boetes zijn minimum 400-600 euro, die je altijd verplicht bent te betalen (fonds voor verkeerslachtoffers). Bovendien is er nog eens iets van een 2500 euro te betalen OF verkeerslessen.

Ik kan je aanbevelen om voor de lessen te gaan, indien je de mogelijkheid krijgt. Ben je onder de 18 of nog student, dan is de kans reeel dat je de lessen mag volgen. Dit gebeurt binnen het jaar dat je voorgekomen bent voor de rechter. Werk je, is de kans veel groter dat je gewoon de geldboete moet betalen. Dit is geheel de keuze van de rechter.

Als je voorkomt kom je best niet in je trainingspak + petje, en ga niet zeggen dat je automechanica of iets dergelijks studeert (de rechter stelt je een paar vragen, waaronder studie). Een advokaat is trouwens ook een aanrader, kan je soms gratis regelen via de verzekering (rechtsbijstand), maar zijn ze niet verplicht te doen.

Dus het gaat zo:

1) je wordt gepakt. Je brommer wordt bijgehouden. Naargelang de plaats krijg je de kans je brommer door een brommerboer terug in orde te laten zetten, of deze wordt volledig in een kubusje geplet. De opvoerstukken ben je altijd kwijt.
2) Nadat de brommerboer je brommer opgehaald, gefixt en teruggebracht heeft mag je er terug om bij het politiebureau
3) binnen het jaar kom je voor de rechter, die beslist wat er verder gebeurd
4) binnen het jaar na de uitspraak zal je nieuws krijgen omtrent de lessen en krijg je de keuze wanneer/waar. Meestal kan dit in dezelfde stad, soms zal je moeten reizen.
5) Je volgt de lessen, daarbij wordt je gevalueerd. Kom je niet/te laat/doe je helemaal niks tijdens de les, kan de lesgever een negatieve nota achterlaten, waardoor je toch de boete moet betalen.
6) lessen braaf gevolgd en de boete voor het slachtoffersfonds betaald? Je bent er nu eindelijk vanaf.... na 3 jaar wachten. Jups, deze feiten komen op je strafblad te staan. Kom je binnen de 3 jaar terug voor de rechter voor gelijkaardige feiten (auto/moto/fiets....) kan de rechter kiezen om je de originele geldboete toch te doen betalen.

Oftewel, laat hem origineel, het bespaart je enorm veel last. Bovenstaande is enkel het geval wanneer je geluk hebt. Jawel geluk, je werd gepakt vooraleer er iets fout gelopen is. Kom je in die positie terecht na een ongeval, dan zit je nog dieper in de sh*t. Want niet verzekerd zijn is geen lachertje.

De verkeerslessen zijn trouwens geweldig, en zouden ze in elke school verplicht moeten geven. Je leert er onder andere veel over remmen, ehbo en verzekeringen (oa hoe je een aanrijdingsformulier moet invullen).

:)

• PRaGA88
Ok dan ty en k*t ik zal hem maar iets trager laten rijden. Maar in de grote vakantie een begrenzer en dan gaat hij een 60-75/u lopen. Ok ik weet al genoeg, dus je krijgt geen kleine boete hij word gewoon inbeslag genomen.

Maar hoe zit dat nu met rollen? zijn die nu afremment of niet? Dus het lijkt dan of je lichtje bergop gaat.
Want ik had een keer een filmpje gezien en daar ging een brommer 114 op de rollen maar in het echt ging die 140.

[ Voor 33% gewijzigd door PRaGA88 op 21-05-2009 23:08 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In het echt 140? Op de teller bedoel je. Of een kwestie van 'brommerslatijn' dat kan ook ;)

Verwijderd

Wat 0X55AA zegt: je bent onverzekerd. Veroorzaak je een ongeluk met letsel dan draai jij voor de kosten op en ben je de rest van je leven aan het afbetalen. Op dat moment baal je ervan dat je niet gewoon iets meer geduld had gehad en je aan de snelheid had gehouden.

In hoeverre werken begrenzers tegenwoordig nog? Iedereen die ik ken die zo'n ding had werd daar uiteindelijk ook wel mee gesnapt. Met een beetje controle controleren ze daar ook wel op. Verder valt het behoorlijk op als je eerst met 70 aan komt scheuren en vervolgens door de rollerbank test komt.

Verwijderd

Meestal kennen die mensen de truucjes van begrenzers dan ook wel

Mede door ervaring, maar ook doordat ze zelf ook jong zijn geweest, en ook 9/10keer zulke dingen hebben geflikt met opvoeren

Nou zeg ik zelf niet dat ik braaf met men scooter was die een krappe 120 reed (110 op de autoteller met gps)

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Imho is dat gewoon risico van het vak.
Vraag jezelf af of het dat waard is.

Ik heb ook een hele tijd op een opgevoerde (schakel)brommer gereden. Tuurlijk heb ik alle risico's (varierend van een nors kijkende motoragent tot een kinderwagen die doormidden gereden is) overwogen. Maar uiteindelijk geconcludeerd dat de kansen te verwaarlozen waren.

- Rollerbank: tsja, das dan jammer, boete gewoon sportief accepteren. (ja, de rollerbank geeft 'tegengas')
- Achtervolging met motoragent: gewoon sportief stoppen, niet proberen een motoragent voor te blijven.
- Achtervolging met politiewagen: die gaan hier niet achter een bromfiets aan. Scooters willen ze nog wel eens proberen tho'.
- Dronken student zonder fietsverlichting van zijn sokken: ja, das dan jammer van zijn voortanden, moet ie maar beter uitkijken.
- Kinderwagen doormidden rijden: ik pleeg harikiri.
- Ontmoeting met boom: einde verhaal, punt.

Tsja, ikzelf vond (en vind) alle risico's de thrill wel waard. ;)

Ik zou alleen geen neon eronder plakken (sowieso was mijn brommer geheel origineel, op het ontbreken van de begrenzer en een iets andere sproeier en tandwielverhouding na dan). Is men in Nederland nog wel enige coulance te bespeuren bij een opgevoerde bromfiets, indien neon aangetroffen wordt, is het enkele reis blikpers :/.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• PRaGA88
Dus eigelijk ik zit in de 60-70/u nu dus op de auto teller kan dat iets lager liggen. En op de rollen nog lager.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:41:
Wat 0X55AA zegt: je bent onverzekerd. Veroorzaak je een ongeluk met letsel dan draai jij voor de kosten op en ben je zijn je ouders de rest van je leven aan het afbetalen. Op dat moment baal je ervan dat je niet gewoon iets meer geduld had gehad en je aan de snelheid had gehouden.
:/

Verwijderd

Neem je die kosten niet over op je 21ste? Als je voor de wet financieel volwassen bent.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

unclero schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 10:31:
Imho is dat gewoon risico van het vak.
Vraag jezelf af of het dat waard is.

Ik heb ook een hele tijd op een opgevoerde (schakel)brommer gereden. Tuurlijk heb ik alle risico's (varierend van een nors kijkende motoragent tot een kinderwagen die doormidden gereden is) overwogen. Maar uiteindelijk geconcludeerd dat de kansen te verwaarlozen waren.

- Rollerbank: tsja, das dan jammer, boete gewoon sportief accepteren. (ja, de rollerbank geeft 'tegengas')
- Achtervolging met motoragent: gewoon sportief stoppen, niet proberen een motoragent voor te blijven.
- Achtervolging met politiewagen: die gaan hier niet achter een bromfiets aan. Scooters willen ze nog wel eens proberen tho'.
- Dronken student zonder fietsverlichting van zijn sokken: ja, das dan jammer van zijn voortanden, moet ie maar beter uitkijken.
- Kinderwagen doormidden rijden: ik pleeg harikiri.
- Ontmoeting met boom: einde verhaal, punt.

Tsja, ikzelf vond (en vind) alle risico's de thrill wel waard. ;)
Via je eigen gepatenteerde unclero® risico annalyse stysteem zeker?
Die pech voor iemand zonder licht denkt gelukkig de wet wat anders over (ja ik verfoei zelf ook fietsers zonder licht maar tegen opgevoerde brommers die als halvezolen rijden kan ik al helemaal niet).
En als jij een kinderwagen in 2en rijd dan hebben de ouders en dat kind er nogal wat aan als je zelfmoord zou plegen :')
Koop gewoon een lichte motor

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

GoldenSample schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 14:21:
Die pech voor iemand zonder licht denkt gelukkig de wet wat anders over (ja ik verfoei zelf ook fietsers zonder licht maar tegen opgevoerde brommers die als halvezolen rijden kan ik al helemaal niet).
Ach, wij rijden dan 's avonds laat. Dan is er geen hond op de weg, dus dan kan het best, vind ik ;).
En als jij een kinderwagen in 2en rijd dan hebben de ouders en dat kind er nogal wat aan als je zelfmoord zou plegen :')
Helemaal niks, klopt.
Koop gewoon een lichte motor
Maar daar gaat de thrill niet om ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Dude..

Je probeerd iets te doen wat tegen de wet is en vraagt je af wat het je gaat kosen als je gepakt wordt :+ bel gewoon de politie en vraag wat de boete's zijn als je gepakt wordt.

Daarnaast hou dat ding standaard als je gewoon lopend het leven door wilt komen. Er zijn bijna elke week wel mensen met scooters die in het zieken huis belanden omdat ze zo stoer ding hebben opgevoerd..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:02

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

PRaGA88 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:13:
Maar ik wil hem na verloop van tijd toch gaan opvoeren. En dan komt er een begrenzer onder maar dan moet ik ook weten hoeveel €/(km/h) is.

Daar ben ik al wat wijzer van geworden, dus als ik dan ongeveer 70/u ga dan word hij inbeslag genomen(in NL, want iemand die ik ken zijne liep 73/u en werd inbeslag genomen).
Ik ben belg... vroeger ging mijn kreng 69 op de rollen... brommer kwijt voor een paar weken, daarna terug gekregen met een half blok [opvoeronderdelen eraf] dikke rekening van de uren + plaatsingskosten + dikke boet erbij.

De Nederbelg !

Pagina: 1