Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303153

Topicstarter
Hey Tweakers,

ik heb een nieuwe computer gekocht, en ik zit met het probleem dat ik mijn aan/uit knop niet werkend krijg..
er is niks mis met de voeding (ledje op moederbord brand als stroom erop staat), dus dan denk ik dat ik het verkeerd heb aangesloten?

Mijn moederbord is een Asus P5Q PRO, en als kast heb ik een Antec P182.
Kan iemand toevallig een foto laten zien hoe deze kabeltjes aangesloten moeten worden?

Robbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283814

staat er niets over in je manual? de zwarte of witte kabel is de ground.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06-2023

SUD

Dit soort vragen moeten wij gewoon echt niet hebben serieus. Dit is geen helpdesk, ga je handleiding in, sluit de pwrsw op de pwrsw kabel aan en do hetzelfde met de ground. Download de handledeiding van de manufacturer is ook een optie.
Modbreak:En dit soort opmerkingen zien we liever ook niet. Als je iets ziet dat je niet aanstaat, maak gewoon een TR aan en reageer niet, of reageer behulpzaam en niet op zo'n toon als je hier doet.

[ Voor 31% gewijzigd door TERW_DAN op 21-05-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Als je denkt dat je het verkeerd heb aangesloten is het natuurlijk raadzaam om dat eerst te controleren, hoe je het moet aansluiten staat volgens mij over het algemeen duidelijk in de handleiding aangegeven, als je zeker weet dat alles goed is aangesloten en het werkt nog niet kun je het altijd nog hier vragen.

Een computer aansluiten is net een simpele puzzel, de stukjes vallen maar op 1 manier goed samen en als je goed kijkt zie je welke kabel bij welke aansluiting hoort.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bass-Robbert, allereerst welkom op GoT.
Pak je handleiding er eens bij of kijk naar de print op het bord (of op de quick connectors die je ook bij dit bord krijgt).
Het kan natuurlijk zijn dat je powerbutton stuk is. Sluit de 2 pinnetjes op je mobo eens kort met een schroevedraaier en kijk of het ding dan wel aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Kijk even in de handleiding naar deze aansluiting. Kijk goed wat + en - is. Soms wordt het ook wel eens anders genoemd. Bijv: reset / ground (reset is + en ground is -).

Als je naar het stekkertje kijkt zie je een gekleurde draad en een zwarte draad. De gekleurde is + en zwart is -.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@plakjekaas. Het maakt voor de powerconnector dus niet uit hoe je hem aansluit. Het enige dat het ding hoeft te doen is even een verbinding te maken tussen de 2 pinnetjes, verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
TERW_DAN schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:35:
@plakjekaas. Het maakt voor de powerconnector dus niet uit hoe je hem aansluit. Het enige dat het ding hoeft te doen is even een verbinding te maken tussen de 2 pinnetjes, verder niets.
Ah ok, dat wist ik niet. Dacht dat die ook een + en - had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk heb ik eerst in de handleiding gekeken, dit spreekt voor zichzelf.en SUD ook al is dit geen helpdesk, zijn forums er niet om vragen te stellen en beantwoorden?

Ik heb het nu ook geprobeerd door sluiting te maken bij de 2 pinnen maar er gebeurt niets. Nu komt dus de (misschien domme?) vraag in mij op: kan een computer zonder OS en lege harde schijven eigelijk wel opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
Anoniem: 303153 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:30:
Natuurlijk heb ik eerst in de handleiding gekeken, dit spreekt voor zichzelf.en SUD ook al is dit geen helpdesk, zijn forums er niet om vragen te stellen en beantwoorden?

Ik heb het nu ook geprobeerd door sluiting te maken bij de 2 pinnen maar er gebeurt niets. Nu komt dus de (misschien domme?) vraag in mij op: kan een computer zonder OS en lege harde schijven eigelijk wel opstarten?
Ja natuurlijk, anders zou je ook geen OS kunnen installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Plakjekaas schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:32:
[...]

Ja natuurlijk, anders zou je ook geen OS kunnen installeren ;)
Ok leek mij ook logisch, maar moet er dan een DVD drive aan zitten?
op het moment heb iker alleen 2 harde schijven aan hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan zou je mobo wel eens DOA kunnen zijn.

edit:
Anoniem: 303153 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:34:
[...]

nee hoeft ook niet, ik denk dat je mobo gewoon kapot is. Heb je hem al buiten je behuizing geprobeerd ivm sluiting oid?

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 21-05-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 283814 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:35:
dan zou je mobo wel eens DOA kunnen zijn.
en DOA is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
Anoniem: 303153 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:34:
[...]

Ja dan kan ie de Windows cd opstarten en de installatie starten.

Maar bord kan ook DOA zijn ja, als de PC nieuw is zou ik gewoon de winkel er even naar laten kijken.

DOA = kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dead on arrival. maar misschien helpt het als je hem nog eens buiten je behuizing probeerd.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 283814 op 21-05-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Als je sluiting hebt gemaakt tussen de goede connectors ( staat vaak het duidelijkst in de handleiding ), is je bord waaarschijnlijk dood. Controleer ook even of je wel alle stekkers hebt aangesloten, kleine dingetjes die je vergeet kunnen erg irritant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb alle onderdelen los besteld, en het moederbord zou dus gewoon nieuw moeten zijn.. maar er kunnen indd altijd fouten worden gemaakt... hoe zou ik kunnen testen of hij kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De manier waarop ik test of de PSonfunctie niet gewoon stuk is door met een schroevedraaier de achterkant van de ATX connector kort te sluiten waar de groene en een zwarte pin zit. Valt het bord weer uit dan is het ding gewoon stuk, blijft hij aanstaan, dan lijkt de PSon stuk (heb dat met een aantal Asrock en Asusbordjes gezien). Niet dat je daar nog veel aan kan doen, maar dan weet je iig waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
haha maar hoe weet ik of hij aan blijft staan.. ik heb namelijk geen ventilatoren op het ding zitten, dus hoor ik niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt toch een cpu fan neem ik aan?
En anders gewoon even eentje op een van de fanheaders prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee ik heb geen cpu fan, mijn cpu is passief gekoeld (en dat is te zien zeg, wat een toren staat daarop =P)
ik sluit er wel een led lampje of iets op aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok hij doet het :D heel erg bedankt! Ik heb nog een 2e vraag, over hoe ik het OS erop ga zetten, kan ik dat hier doen of moet ik een nieuw Topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

OS installeren is iets anders dan een niet werkend mobo natuurlijk. Je kunt daarvoor een topic in WOS of NOS openen, maar probeer het natuurlijk eerst zelf voordat je een topic opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-07 15:19
Probeer die vraag in de zoek machiene of op google kan je genoeg over vinden lijkt me ;)
Pagina: 1