Kan dit binnen een netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ik weet dat het volgende niet logisch is en je het zo niet moet doen maar ik vraag het me af puur vanuit theoretisch oogpunt:

Stel pc1 heb je verbonden met een ethernetkabel met de eerste netwerkkaart op pc2. Pc2 is via zijn tweede netwerkkaart verbonden met een router. Op de router draait de DHCP server en pc1 en pc2 zijn zo geconfigureerd dat ze aan de DHCP server hun IP adres opvragen.

Ik vroeg me nu af: pc1 moet dat IP verzoek sturen naar pc2. Maar stuurt die het wel naar de router door of negeert hij dit binnenkomende pakket?

Normaal zijn alle pc's direct met switches of een router verbonden en nooit met een andere pc dus ik zit me dit even af te vragen of dit zou werken.

Verwijderd

Ja, je kan je internet verbinding delen als dat is wat je bedoeld.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-03 14:17
Als het goed is wordt deze request gewoon doorgestuurd.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 14:16
.....wat heb je zelf zoal geprobeerd en onderzocht? Wel besturingssysteem gebruik je?

[ Voor 25% gewijzigd door EnigmA-X op 21-05-2009 15:42 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op PC2 zal je internetdeling in moeten schakelen, dan heeft PC 1 ook internet via PC 2.

Verwijderd

Ja, dit kan standaard onder Windows : Internet-verbinding delen configureren in Windows XP

Ik doe het zelf regelmatig voor mijn oude pc wat updates te geven, deze heeft enkel een LAN verbinding en niet in onmiddellijke omgeving van mijn router / switch.

Mijn laptop heeft WIFI & LAN, vervolgens deel ik deze verbinding en hang ik een Crosskabel (LAN verbinding) tussen mijn oude PC & Laptop

De paketten worden gewoon doorgestuurd :)

Wat je dus vraagt kan perfect ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 15:43 ]

• SAICRJMPM
Maar als pc2 het IP-adres-verzoek doorstuurt naar de router dan krijgt pc1 dus een IP adres van de router en kan hij toch net als elke andere pc (die wel direct op de router zijn aangesloten) het Internet op? Waarom dan nog Internet delen configureren? Pc1 stuurt dan een webpagina verzoek naar pc2, die het naar de router stuurt. Ik denk dat je alleen op pc2 Internet delen moet configureren als pc1 NIET op deze manier een IP adres van de router kan krijgen, toch?

(Ik ben dit niet van plan zat me gewoon af te vragen of dit zou werken.)

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-03 19:35
nee dat gaat niet werken, wat je doet is eigenlijk gewoon PC1 configuren als router die gaat NATen tussen PC2 en de eerste router.

Verwijderd

Op pc2 moeten de netwerkkaarten gewoon gebridged worden.

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Is prima mogelijk :)

Is al een tijdje terug dat ik Cisco gehad heb dus als ik fout zit mag je me verbeteren ;) maar volgens mij worden de pakketjes dan doorgestuurd naar "PC2". Die ziet dat het niet voor hem bedoeld is en weet waar het wel heen moet (Router) en het dan vervolgens doorstuurt. Maar wat heb je zelf aan onderzoek gedaan of dit kon ?

• EnigmA-X
SAICRJMPM schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:53:
(Ik ben dit niet van plan zat me gewoon af te vragen of dit zou werken.)
En *daar* is Google nu voor uitgevonden!! ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het kan door te bridgen. Op laag 2 kan de netwerkkaart in promiscuous mode alle frames binnen halen en langs een andere netwerkkaart buiten smijten. De brug ziet na verloop van tijd dat bepaalde MAC-adressen aan de ene kant en bepaalde MAC-adressen aan de andere kant is. De rest zie theorie van bridges en switches.

Als de netwerkkaart(driver) niet in promiscuous mode gezet kan worden, dan wordt er aan de frames geknoeid om het werkend te houden. Voor meer details zie bovenstaande link.

• SAICRJMPM
EnigmA-X schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:15:
[...]

En *daar* is Google nu voor uitgevonden!! ;)
Je hebt helemaal gelijk, maar zo blijft dit forum ook in leven. Bijna elk antwoord is, als je maar goed genoeg zoekt, op Google te vinden of na zelf lang uitproberen. Ik ben een impuls jongen. Ik zat te lezen over hoe je een netwerk op moet zetten en twee vragen sprongen in me op en ik dacht "meteen op Tweakers posten". En binnen de paar minuten had ik al wat interessante opmerkingen. Misschien wel sneller dan Google hoor.

Een andere vraag;
De meeste switches krijgen geen eigen IP adres en je configureert er ook geen default gateway voor. Een switch is echter wel slimmer dan een hub: hij forward een binnenkomend pakket alleen naar de poort waar de bestemming ligt. Maar hoe weet een switch door welke poort hij een binnenkomend pakket moet sturen dat bestemd is voor een pc die NIET direct op hem aangesloten is? Bij apparaten met hun eigen IP is het duidelijk: die hebben een default gateway in hun geheugen en sturen het door de poort die leidt naar de default gateway. Hoe doet een switch dat? Ik weet , ik weet 30 minuten op Google en ik kan ook wat vinden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een switch werkt op laag 2, waarbij adressering plaatsvindt doormiddel van MAC adressen. Een switch onthoudt welk MAC adres bij een bepaald poortje hoort en weet zodoende dus naar welk poortje hij een pakketje moet sturen dat bestemd is voor een bepaald MAC adres.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SAICRJMPM
Orion84 schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:31:
Een switch werkt op laag 2, waarbij adressering plaats vind doormiddel van MAC adressen. Een switch onthoudt welk MAC adres bij een bepaald poortje hoort en weet zodoende dus naar welk poortje hij een pakketje moet sturen dat bestemd is voor een bepaald MAC adres.
Dus als hij een pakket krijgt voor een mac adres dat hij niet kent stuurt de switch het gewoon naar alle poorten? Want hij kent de goede nog niet?

Dus in dit scenario:

pc1 - switch - router - pc 2.

kent pc1 het mac adres van pc2 als hij voor het eerst besluit vebibnding te maken met pc2? Hoe komt pc1 aan dit adres? Stel in de Explorer van pc1 type ik "//pc2-naam" en dan zie ik de shares van pc2. Stel pc 1 en pc2 zijn net opgestart, hoe komt pc1 aan het mac adres van pc2 om überhaupt dat verzoek te versturen?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met behulp van ARP. Dat is een protocol om het MAC adres op te vragen dat bij een bepaald IP adres hoort. Net zoals er protocollen zijn om bij een pc-naam (netbios naam, of hostnaam) het IP adres op te vragen.

Wat een switch precies doet als hij een pakketje tegenkomt waarvan hij de doel MAC niet kent weet ik niet, zou best kunnen dat dat inderdaad dan naar alle poortjes gaat. Maargoed, dat komt natuurlijk zelden voor, aangezien een PC zodra je hem aanzet vaak zelf begint met pakketjes versturen (DHCP verzoek bijvoorbeeld) en de switch dus meestal prima weet wat er allemaal aan z'n poortjes hangt.

Maargoed, nu zitten we alsnog vanalles voor te kauwen. Er zijn genoeg websites te vinden waarop dit soort dingen staan uitgelegd. Je zou ook eens het volgende filmpje kunnen bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=mn6A0Y5aroc

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 21-05-2009 16:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SAICRJMPM
Bedankt voor alles. Het is me een stuk duidelijker geworden.
Ik ga het filmpje bekijken.

• EnigmA-X
SAICRJMPM schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar zo blijft dit forum ook in leven. Bijna elk antwoord is, als je maar goed genoeg zoekt, op Google te vinden of na zelf lang uitproberen. Ik ben een impuls jongen. Ik zat te lezen over hoe je een netwerk op moet zetten en twee vragen sprongen in me op en ik dacht "meteen op Tweakers posten". En binnen de paar minuten had ik al wat interessante opmerkingen. Misschien wel sneller dan Google hoor.
Tja. Je moet je alleen voorstellen dat er hier best veel 'impuls jongens' komen. Hierdoor verandert dit topic in een soort vraagbaak/1e lijns helpdesk.

Om het voor iedereen leuk te houden is er een beleid gemaakt op GoT:
Het algemeen beleid #topicplaatsen

Als je je verder wilt orienteren op nieuwe dingen, dan kan ik je: HowStuffWorks aanraden. Een linkje voor netwerken (om maar ontopic te blijven): http://computer.howstuffworks.com/home-network.htm

Succes!
Pagina: 1