Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Enkele maanden terug stelde ik een PC samen met een Asus P5Q Pro moederbord, een Intel Core 2 Quad Q8550 processor en 4GB RAM (DDR2 PC800). Ik herbruikte mijn oude videokaart, een GeForce 8400 GS.

Ik ben geen gamer, dus investeren in een degelijke videokaart leek me ook niet de moeite.

Toch gebruik ik applicaties zoals Photoshop en InDesign beroepshalve vrij frequent, en deze zouden toch iets vlotter mogen draaien met de machine die ik nu heb. Ik werk met Photoshop CS4, en vinkte daar de "Enable OpenGL Drawing" optie aan, wat uiteraard wat stroef verloopt met de videokaart die ik momenteel bezit. Ik weet niet of InDesign hard steunt op de videokaart.

De vraag: ik zit met een sterk moederbord en krachtige processor, maar zou graag meer uit Photoshop halen. Kunnen jullie me advies geven voor een goede videokaart?

Mijn opmerkingen:
  • Ik werk met Windows XP 32bit editie, en momenteel heb ik dus toegang tot 3,25GB RAM. (= 3,5GB - 256MB van videokaart). Zou dit liefst niet al te veel zien dalen... Kan dit?
  • Ik dacht om een € 200 uit te geven. Is dit realistisch?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Heb je deze registersleutel al toegevoegd (copy paste in notepad en bewaar als een .reg file)

code:
1
2
3
4
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Adobe\Photoshop\11.0]
"AllowOldGPUS"=dword:00000001

Dit zorgt er voor dat Photoshop ook niet gecertificeerde kaarten (drivers?) gewoon accepteert. Bij mijn radeon 3870 was het een wereld van verschil!

/edit
Zelf heb ik dus een Q9550 met een Radeon 3870 en dat werk dus prima in CS4 (na toevoeging van bovenstaande registersleutel. Wellicht gaat het met een snellere kaart nog ietsje soepeler, maar aan de andere kant kan het altijd nog ietsje sneller... uiteindelijk betaal je voor een quadro enorm veel geld voor voornamelijk gecertificeerde drivers en wat opengl optimalisaties. Wat betreft het eerste is mijn ervaring dat gewone drivers prima werken met programma's als Photoshop, Maya / 3DsMax etc (en als er even iets niet werkt, dan pak je een andere driverversie of een registerpatch zoals bij CS4) En wat betreft puntje 2. Drivers voor quadro / firegl kaarten hebben inderdaad optimalisaties. De vraag is wat je er concreet aan gaat hebben. i.p.v 600 euro uit te geven aan een middenklasse quadro kan je voor de helft van dat bedrag een monsterlijke gamingkaart kopen die prima geschikt is voor allerhande 3D en 2D acceleratie en natuurlijk door zijn ruwe snelheid misschien nog wel soepeler presteert dan de quadro!

Mijn suggestie: een Radeon 3870 / 4770

[ Voor 58% gewijzigd door Undertaker2 op 21-05-2009 15:05 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:57
Dan zul je moeten kijken naar geforce Quadro kaarten, of Ati FireGL (oid). of deze in jou budget vallen.. dit zijn iig de kaarten die beroepsmatig gebruikt worden, maar dit heeft ook zijn prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal even de regkey proberen.
@stijnovinchi: m'n budget is zeker rekbaar, zolang het maar goed werkt :) enkele concrete kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stijnovinchi schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:52:
Dan zul je moeten kijken naar geforce Quadro kaarten, of Ati FireGL (oid). of deze in jou budget vallen.. dit zijn iig de kaarten die beroepsmatig gebruikt worden, maar dit heeft ook zijn prijskaartje.
Je hebt voldoende aan een kaart die een fatsoenlijke 2D-snelheid heeft. Elke enigszins courante kaart doet dat. Pas als je in Photoshop e.d. de 3D-functionaliteit veelvuldig gebruikt (en bij de laatste extended versie is dat nogal wat) dan is een 3D-kaart zinvol. En dan nog is een standaard consumentenkaart meer dan snel zat en hoef je echt geen Quadro of FireGL kaart te pakken. Die zijn in games niet snel maar in 3D applicaties wel. Andere drivers ook. Maar het voordeel wat je daar uit haalt is imo niet wezenlijk als je kijkt naar wat Photoshop er van vraagt. Dat alles staat nochtans los van de 2D-speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb de regfix even getest, maar lijkt niet echt verschil te maken. Als ik de brush-tool gebruik met OpenGL Drawing aan, dan lagt die echt fors op wat grotere bestanden... Met de optie uit is er geen lag.

Zo'n Radeon 3870 zou dus niet meer laggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom laat je die optie dan niet gewoon uitstaan? Wat is daar het bezwaar tegen?

Een 3870 is een redelijk oude kaart. Tenzij je die voor weinig 2ehands kunt kopen kun je ws. beter een nieuwe moderne kaart kopen uit het lagere segment. Voor €30 - €80 heb je al heel wat.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Ik heb hier trouwens ook (een beetje) last van brush lag. Misschien helpt dit?
http://www.anthonywyatt.c...-photoshop-cs4-brush-lag/

Of een (veel) snellere videokaart dit ook verhelpt is nog maar de vraag... ik lees her en der reacties van mensen die ook brush lag hebben met moderne kaarten.

Heb je de laatste patch voor CS4 ook? Schijnt te helpen nml.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom laat je die optie dan niet gewoon uitstaan? Wat is daar het bezwaar tegen?
Je mist ook wat van de pan- en zoomfunctionaliteit dan, die wel handig is. Plus betere beeldkwaliteit van afbeeldingen op alle resoluties, en dat vind ik nog het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Undertaker2: dude... dit helpt ontzettend. Misschien heb ik wel geen nieuwe kaart nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:15
Ik zou eerder kijken naar een 3d-kaart die een goed signaal levert/ kleurecht is. Een simpele videokaart heeft is al vele malen sneller dan een cpu in specifieke bewerkingen. De kaart moet alleen je juiste bewerkingen ondersteunen. Even zoeken met welke opengl handlers je kaart om kan gaan.

Check de videokaart requirements hier

Als je dit leest zie je dat je minimaal opengl 2.0 moet hebben. Jouw kaartje heeft 2.1 Daarnaast kan je 80% van je VRAM gebruiken (zelf instellen) In dat geval zou een kaart met veel ram wel voordelig zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Dekaasboer op 21-05-2009 15:52 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Pagina: 1