Wake on Lan: Is dit mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 12:51

seninha

god's right foot

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Dell GX280 welke gebruikt wordt om te downloaden maar ook als opslag voor films/fotos/muziek.
Het gaat om dit type:
Afbeeldingslocatie: http://www.pacificgeek.com/productimages/xl/GX260.jpg

Data die daar op staat wordt voornamelijk gestreamt naar een oude Xbox met XBMC (Divx/DVD/Muziek/fotos) en naar een Xbox360 (HDWMV materiaal).

Nu is het zo dat deze PC niet de hele tijd gebruikt wordt,en dus eigenlijk voor niets staat te draaien.
Daarom dacht ik opeens aan WAKE on LAN.
Zou goed van pas komen dat als ik bv een van de Xboxen aan zet dat de PC dan wakker wordt.

Heb deze functie ,sinds ik met PC te maken heb,nog nooit gebruikt.Dus heb geen idee wat wel of niet kan.

Mijn vraag dus, is die mogelijk??

En indien het antwoord positief is, weet iemand hoe je dit in het bios van de Dell moet instellen?
Heb al via Google gezocht maar kan nergens iets vinder over BIOS instelling van deze GX280.

iRacing Profile Flickr

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
in de bios staat er gewoon wake on lan bij. dan kan je vervolgens kiezen tussen aan of uit.
even kort kijken was genoeg geweest.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

In je bios moet Wake On Lan gewoon geactiveerd worden. meer instellingen zijn er niet.

Het doen opstarten is een andere zaak.. zeker met een Xbox.
Ik heb enkel nog maar slechte ervaringen met een wake on lan setup. Na 24 lukte het niet meer omdat de lease time van mijn DHCP server voorbij was.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 15:39

DinX

Motormuis

tokesnugerd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:33:
In je bios moet Wake On Lan gewoon geactiveerd worden. meer instellingen zijn er niet.

Ik heb enkel nog maar slechte ervaringen met een wake on lan setup. Na 24 lukte het niet meer omdat de lease time van mijn DHCP server voorbij was.
Dat ligt niet aan de dhcp lease maar aan de tijd die je switch (in dit geval je router gok ik) z'n arp cache bijhoudt.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• IcE_364
  • Laatst online: 04-03 21:29
[mesage=31979094,noline]tokesnugerd schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 14:33[/message]:

WoL werkt op layer 2, Je ip adres (layer 3) heeft er dus niets mee te maken :)

[ Voor 0% gewijzigd door IcE_364 op 21-05-2009 14:39 . Reden: met DinX ]

• T-h-i-j-s
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-01 12:14

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Als je Windows als OS gebruikt, moet je (soms) ook nog even kijken naar de configuratie van de device driver van je netwerkkaart (Advanced of Power management of tab). Als daar niet ingesteld staat dat je NIC het systeem uit standby mag halen ('Allow this device to wake the computer'), gaat je netwerkkaart helemaal uit als Windows de PC uitzet en werkt Wake on LAN dus ook niet meer.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb natuurlijk eve gekeken in het BIOS maar daar staat dus niet even W.o.L aan/uit .

dat gedeelte is ingewikkelder dan een normaal mobo.
IK heb al in windows ingesteld de netwerkkaart systeem uit slaapstand mag halen.

Mij ging dus ten eerste om, is het mogelijk wat ik wil? Dus als ik een van de xboxen aan zet en naar mn fims ga, dat dan de PC boven uit slaapstand komt zodat de data gelezen kan worden.

En als het KAN, kan iemand (die dit type PC kent) mij loodsen door het BIOS om dit goed in te stellen.

Ik maak trouwens gebruik van een Zyxel router/modem die door Telfort geleverd is.

[ Voor 9% gewijzigd door seninha op 21-05-2009 16:38 ]

iRacing Profile Flickr

• job
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Hoe zou je xbox dan je pc moeten wekken dan?
Je pc zal namelijk een wake-up signaal moeten ontvangen.. Als je xbox dit signaal niet kan verzenden, dan is dit gewoonweg niet mogelijk.

Ikzelf gebruik wake-on lan via mijn router. Mijn router kan dit signaal wel verzenden..
Heb ik de pc nodig (rdp, of samba) dan moet inloggen in mijn router, klik op wol, kies mijn pc en hij wordt gewekt.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-03 09:47
Technisch gezien is het mogelijk, maar in de praktijk zal het tegenvallen. Je zult dan een scriptje op je xbox moeten hebben draaien die het WOL-pakketje naar je servert verstuurt. Het moederbord van je server moet het ondersteunen, je kon hem zo snel niet vinden in je settings dus ik denk dat daar je zoektocht al ophoudt.

Misschien dat een BIOS-update iets uithaalt. Ik geef mijn bek ook maar een gooi.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03
Damn, ik weet dat er scripts zijn voor xbmc die een WOL-packet kunnen versturen, en ik kan het niet meer vinden :(

[edit]
Hier heeft iemand een werkend script gemaakt: http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=3450 :)

[ Voor 31% gewijzigd door Fire69 op 21-05-2009 16:47 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
job schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:42:
Hoe zou je xbox dan je pc moeten wekken dan?
Je pc zal namelijk een wake-up signaal moeten ontvangen.. Als je xbox dit signaal niet kan verzenden, dan is dit gewoonweg niet mogelijk.

Ikzelf gebruik wake-on lan via mijn router. Mijn router kan dit signaal wel verzenden..
Heb ik de pc nodig (rdp, of samba) dan moet inloggen in mijn router, klik op wol, kies mijn pc en hij wordt gewekt.
Als je het begin van mijn topic een beetje goed had gelezen was je dit tegen gekomen:

Heb deze functie ,sinds ik met PC te maken heb,nog nooit gebruikt.Dus heb geen idee wat wel of niet kan.

Wat het opnieuw opstarten betreft,ik heb dus een PC nodig die een signaal geeft aan de router!

Zou dus wel mogelijk zijn om via die script met de xbox de PC wakker te laten makenn,maar als ik de xbox 360 wil gebruiken zou dat niet gaan.
Dat betekend dus dat ik de optie W/O/L niet kan gebruiken.
Of ik moet de PC aanzetten , systeem wakker maken en dan PC weer uit zetten.

Niet echt handig.

iRacing Profile Flickr

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
seninha schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:37:
Ik heb natuurlijk eve gekeken in het BIOS maar daar staat dus niet even W.o.L aan/uit .

dat gedeelte is ingewikkelder dan een normaal mobo.
IK heb al in windows ingesteld de netwerkkaart systeem uit slaapstand mag halen.

Mij ging dus ten eerste om, is het mogelijk wat ik wil? Dus als ik een van de xboxen aan zet en naar mn fims ga, dat dan de PC boven uit slaapstand komt zodat de data gelezen kan worden.

En als het KAN, kan iemand (die dit type PC kent) mij loodsen door het BIOS om dit goed in te stellen.

Ik maak trouwens gebruik van een Zyxel router/modem die door Telfort geleverd is.
bij mij staat ie toch echt gewoon in de bios, in één sub menu (weet zo de naam niet). Ik heb hier ook een gx280 staan.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Hier staat een blog over iemand die wat probleempjes had met die gx280 en WOL toch werkend kreeg. Je moet het zowel in het de eigenschappen v/d netwerkkaart als in het bios aanzetten.

BIOS
++---Power Management
+++++++---Remote Wake Up [ON]

Voor een WOL programma raad ik je aan eens op http://www.depicus.com/wake-on-lan/ te kijken. Je kunt die paketjes via een browser interface versturen, maar het "Wol for Windows" tooltje werkt ook prima.

Er zijn nog wel meer topics over. Belangrijk is dat zo'n pakketje naar het broadcast adres geforward wordt door de router, wanneer het wakker worden via internet moet gebeuren. Dat kun je echter in andere topics over dit onderwerp ook wel vinden.

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1