BIOS vindt schijven, Windows e.d. niet MEER

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Situatie: Ik heb een ASUS P5QL-E met een Intel ICH10R southbridge waarop 6 SATA poorten zitten. 2 schijven daarop heb ik in RAID 0 draaien. Daarop had ik windows draaien. Gisteren liep echter de boel ineens vast. Na het resetten waren de schijven onvindbaar. Er werd niet geboot van de schijven, dit werd overgeslagen en mijn cdrom werd aangesproken als 2e boot device.

In het RAID menutje tijdens de BIOS start-up kun je je RAID een naam geven. Deze naam was van 'Windows' in $$#$*(! o.i.d. veranderd maar de array was in principe 'OK' volgens het menu. Dit vond ik uiteraard verdacht dus ik heb de array weggehaald en en nieuwe array aangemaakt. Vervolgens dacht ik, ik zet even oude image van de C:\ met daarop windows terug via Acronis True Image in een DOS omgeving. Deze vond echter de array ook niet. Normaliter wél.

Vervolgens heb ik de array weer weggehaald en de schijven los van elkaar laten opereren. Nog steeds waren de schijven zelfs apart van elkaar niet zichtbaar in Acronis True Image en ook niet tijdens een Windows installatie. Dit terwijl in het BIOS de schijven dus gewoon zichtbaar zijn. Maar daarna houdt ALLES op.

Ik verdenk de southbridge ervan enigzins kapot te zijn. Zou het?

Wat ik verder heb gedaan om het te verhelpen:
- Een BIOS update met een default settings reset mocht niet baten.
- De schijven op andere SATA poorten zetten hielp ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06-2023

SUD

Heb je andere hdd's om te testen, anders zou ik eens je hdd formatteren en het dan te proberen, sinds ze toch in een raid 0 stonden ben je je informatie zo goed als kwijt (geloof ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
SUD schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:43:
Heb je andere hdd's om te testen, anders zou ik eens je hdd formatteren en het dan te proberen, sinds ze toch in een raid 0 stonden ben je je informatie zo goed als kwijt (geloof ik.)
Bedankt, de informatie is inderdaad sowieso kwijt, maar ik heb gelukkig als gebackupped (zoals het hoort bij raid 0). Een format lukt helaas niet omdat ik na het booten het niet voor elkaar krijg de schijven in welk OS/omgeving dan ook te zien verschijnen. Het is echt een raadsel.

Ik heb helaas geen andere SATA schijven jammer genoeg. Maar het is al bizar dat er 2 tegelijk niet meer zichtbaar zijn na het booten zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft weinig met PMG vandoen.
> OM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Het is opgelost :D

Ik heb het geheugen en alle PCI(-e) enzovoort opnieuw in het moederbord gestoken en dat hielp gek genoeg maar gelukkig. Nu vindt niet alleen het BIOS de schijven, maar ook bijvoorbeeld windows tijdens de installatie van zichzelf. Het is een raadsel. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Ali G op 26-05-2009 09:19 ]