Toon posts:

Koeling: Asus M51V laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga in januari voor mijn bachelor onderzoek naar Zuid Afrika. Het is daar op dat moment zeker 40 graden.
Ik zal mijn laptop veel gaan gebruiken voor de verwerking van mijn data, maar nu weet ik niet hoe goed hij het aan zou kunnen onder deze weersomstandigheden. Ik zit daarom te denken om een notebook cooler aan te schaffen. Nu wilde ik vragen of jullie denken dat dit nodig is, en zo ja, welke is dan aan te raden?

p.s. mods: ik wist niet zeker of dit het juiste topic hiervoor is of dat het onder koeling zou moeten. Mag dus evt. verplaatst worden.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-01 21:33
Een koeler zal bijna altijd de temperatuur van je notebook naar beneden brengen dan wanneer er alleen de koeling van je notebook gebruikt wordt, maar onder die 40 graden zal je natuurlijk nooit komen. Als je voor een koeler gaat kijken en je wilt echt een hele goede hebben raad ik je aan om eens naar de Zalman NC2000 te kijken. Ik heb hem zelf en hij is echt heel goed. Super stil en ik hoor de fan van mijn laptop nooit meer aanslaan, dus koelen doet hij ook als de beste.

Waarom ik de NC2000 aanraad is dat deze breder en langer is dan de laptop zelf. Met de NC1000 heb je dat je laptop er aan alle kanten overheen valt en ik vind dat er absoluut niet uitzien en op deze manier wordt de complete laptop aan de onderkant gekoeld, ipv alleen het midden van de laptop. Ik kan er gewoon niet onderuit dat dit de beste en stilste notebook cooler is die ik heb gezien. Een paar van mijn vrienden hebben er op bezuinigd en daar hoor je nu alleen maar straaljagers continu rondjes vliegen :P

[ Voor 29% gewijzigd door Lt-Crash op 21-05-2009 11:14 . Reden: Waarom de NC2000 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Het hangt met name van de omstandigheden af denk ik. Waar ga je hem gebruiken en hoe lang? Binnen of in de schaduw is heel wat anders als een paar uur in de brandende zon.

De M51 serie is op wat nieuwe lak en een numpad na gelijk aan mijn Asus F3Sc. Ik denk dat ook hetzelfde voor het koelsysteem geldt. Onlangs heb ik met die laptop nog een dik uur buiten in de brandende zon gezeten. De laptop werd aan de buitenkant goed warm dus. Toch verrichte de fan niet veel meer werk dan normaal en bleef de notebook ook op acceptabele temperaturen (tot ong. max 10 graden boven de normale 50 graden).

Dus de laptop kan wel aardig wat hebben. Zeker als je in de schaduw gaat werken op een energie besparende stand (niet constant 100% load) (en ik zou sowieso niet aanraden lang in de zon te zitten) is het niet nodig. Daar blijft hij zomers, waar ik toch wel snel een dag buiten kan zitten te prutsen, devven, whatever in de Nederlandse 30 graden overleven met een temperatuur van hooguit 55 graden. Overigens, dit alles is wel op de energiebesparende stand. Dus mocht je meer gaan doen dan enkel wat textverwerken dan kan hij flink warmer worden.

Verder heb ik geen ervaring met koelers, maar ik zou, mocht je toch één voor de zekerheid mee te nemen kijken of je 1 kan vinden met rooster aan de onderkant ipv 2 fans ergens bovenin. Daarmee zorg je dat de hele laptop goed wordt gekoeld. Volgens mij zitten CPU en videokaart wel ergens achterin bij die fan dan, maar de harde schijf zit wel voorin. Dus een koeler die de hele laptop van onder kan koelen heeft zeker meerwaarde. Zie ook de Zalman die hierboven wordt genoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 21-05-2009 10:46 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-01 11:35
Lt-Crash schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:34:
Een koeler zal bijna altijd de temperatuur van je notebook naar beneden brengen dan wanneer er alleen de koeling van je notebook gebruikt wordt, maar onder die 40 graden zal je natuurlijk nooit komen. Als je voor een koeler gaat kijken en je wilt echt een hele goede hebben raad ik je aan om eens naar de Zalman NC2000 te kijken. Ik heb hem zelf en hij is echt heel goed. Super stil en ik hoor de fan van mijn laptop nooit meer aanslaan, dus koelen doet hij ook als de beste.
Het is een 15.4 inch notebook, dus waarom de NC-2000 en niet de Zalman NC-1000? :)

Overigens denk ik dat de laptop het wel aan moet kunnen die temperaturen, zeker als je hem niet intensief belast (zoals gamen of video/foto-bewerking). Denk dat je je eerder zorgen moet maken over eventueel zand wat in het koelsysteem kan komen.

Verwijderd

Topicstarter
Superbedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee! Het verschil tussen de 1000 en 2000 ligt hem puur in de grootte als ik het zo zie, klopt dat? En is het op schoot te gebruiken of echt puur voor op een bureau oid?

In principe zal ik mijn laptop er vooral binnen gebruiken, en het zal ook geen uren achter elkaar zijn.