Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan CCFL de temperatuur controle storen?

Pagina: 1
Acties:

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een Mac Pro 'early 2008' en daar heb ik al eerder eens wat CCFL in gehangen, met name een ronde CCFL, zoals je kan kopen als setje met een ventilatortje. Een Mac Pro heeft 2 grote fans en de bovenste, daar is eenvoudig bij te komen.

Sinds kort weet ik hoe ik ook bij de tweede kan komen en vandaag heb ik daar ook zo'n CCFL geplaatst.

Wat schertst mijn verbazing: Als ik ze aanzet, gaan, na een paar seconden, alle ventilatoren van de Mac Pro voluit draaien. Dat duidt op een storing, ik weet dat er temperatuur-sensoren in zitten en als die niet goed meer werken gaat het systeem veiligheidshalve voluit blazen.

Heeft iemand hier ervaring mee en zoja; Is er een 'work around'?

[ Voor 12% gewijzigd door laptopleon op 09-07-2019 13:03 . Reden: Foto is niet meer beschikbaar ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Tja, Mac he :+ Nahh just kidding.

Wat gebeurt er als je de CCFL uitschakelt? Al geprobeerd om de inverter in aluminiumfolie te wikkelen? Die dingen geven nl een hoop EMI af.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Heb je de fan's vervangen, of zijn dat dezelfde gebleven?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• laptopleon
Ik kan ze nu aan/uitzetten met een schakelaartje. Als ik ze aanzet, gaat het mis. Na uitzetten en de Mac in slaapstand en wakker maken is het weer OK.

De standaard fans zijn super: super groot en praktisch onhoorbaar, dus daar heb ik niets aan gedaan.

De bovenste 80 mm doorsnee CCFL zit tegen de achterkant van de bovenste fan en dat geeft geen enkel probleem (al ruim een jaar). De inverter zat eerst boven, in het 'DVDspelervak' en toen ging het ook mis. Aangezien dat vak van metaal is zou je verwachten dat dan de meeste elektromagnetische inductie wel weg is.

Enige verschil is de stand van de CCFL (iets anders gedraaid t.o.v. de draden naar de fan) en de draad die van/naar de CCFL loopt, die loopt nu langs het moederboord. Ik ga met die twee maar eens experimenteren dan maar!

[ Voor 10% gewijzigd door laptopleon op 21-05-2009 15:47 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
De draad tussen inverter en CCFL is een kanshebber, zorg dat die op voldoende afstand blijft van alle andere signalen (moederbord en losse draadjes).

Afscherming van een metalen behuizing is niet zomaar te betrouwen, gaten moeten voldoende klein zijn, spleten kunnen storing versterken, en draden die uit de "afscherming" komen nemen zonder voorzorgsmaatregelen een hele hoop storing mee naar buiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• laptopleon
Ik ben er uit hoor, het waren idd de kabeltjes van de CCFL, die mogen niet te dicht langs die van de fans lopen, dan raakt het controlesysteem van slag. Zo gaat het wél goed (klein gaatje moeten maken) :
Afbeeldingslocatie: https://beeldbuijs.nl/wp-content/uploads/2013/07/Mac-Pro-CCFL-fans.jpg

en het lumineuze ;) eindresultaat *O*
Afbeeldingslocatie: https://beeldbuijs.nl/wp-content/uploads/2013/07/Mac-Pro-CCFL.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door laptopleon op 09-07-2019 10:29 . Reden: Links van jpg’s herstellen naar https ]

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 09:59
Ik had toevallig precies hetzelfde probleem, door de CCFLs ging mijn voeding rare geluiden maken en ook fans (gecontrolled door de fancontroller, CCFLs op aparte molex) gingen volgens mij harder draaien als ik ze uitzette, heb ze er toen maar uitgegooid, vind het altijd al raar spul. Ik had toen ook volgens mij de CCFL kabels dicht langs fans, moet het maar niet te dicht bij andere dingen komen!

[ Voor 16% gewijzigd door The_Ownman op 26-05-2009 11:29 ]

Pagina: 1