[Windows 7] Verzoekjes en feedback voor review

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
In navolging van de korte preview van de prestaties van Windows 7 werken we uiteraard aan een uitgebreide review van Microsofts nieuwste besturingssysteem.

Om een goede review te kunnen schrijven en jullie vragen te beantwoorden, hebben we jullie hulp nodig.

Welke benchmarks en tests zien jullie graag?

We zulllen Windows 7 met Vista Ultimate 64bit vergelijken, maar desgewenst voegen we daar XP aan toe :)

Daarbij zullen onder meer real world benchmarks, zoals het draaien van applicaties en het kopieren van data binnen een systeem en naar het netwerk aan bod komen. Games komen ook aan bod, net als opstarttijden en ervaringen met laptops.

We willen de tests deze en komende week draaien, dus geef je input, en we zullen proberen aan jullie verzoeken te voldoen en de suggesties mee te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 22:29
Ik heb even door de reacties op de review van Tweakers.net gespit en daar heb ik deze reacties uit weten te halen
[b]Door TD-er[/b]

Wat ik wil weten is of Windows7, net als Vista in no-time (binnen kwartier na booten) al ruim 5 GB van de 12 gebruikt en zelfs met zoveel geheugen binnen de kortste keren gaat lopen swappen om de performance nog verder te verminderen.
En gaat Windows 7 het eerste half-uur ook de hele harde schijf in kaart brengen, oftewel disk-IO waardoor alles traag is?
Gaat Windows 7 ook 2 minuten doen over het booten en na het inloggen nog eens een minuut of wat allerlei dingen doen waar niemand om gevraagd heeft?
Gaat Windows 7 ook updates ongevraagd installeren en rebooten als je niet meteen reageert op een venstertje, terwijl uitdrukkelijk is aangegeven geen updates te installeren tenzij de gebruiker dat aangegeven heeft (doet XP ook)?
Kan Windows 7 zijn kleurenprofielen onthouden, of is dat ook ineens "vergeten", zoals wanneer je uit slaapstand komt?
[b]Door kiang[/b]

Wat ik persoonlijk een stuk interessanter vind is metingen van bv boottijden van het OS en veel gebruikte programma's (de super-pre caching of hoe het ook heet eens aan de tand voelen dus), benchmarks van een game, stand-by en ontwaaktijden, stand-by verbruik, algemeen verbruik,... Dat zijn volgens mij veel interessantere benchmarks dan zien of Cinebench enkele punten meer of minder haalt
[b]Door woutervh[/b]
Ik zou graag eens een vergelijking zien van deze 3 besturingssystemen op een "ouder systeem". Uiteraard, als je het laatste nieuwe systeem neemt, kunnen de besturingssystemen gewoon gezellig spinnen in alle comfort.
[b]Door hAl[/b]

Ik zou ook wel een benchmark willen zien op een quadcoresysteem met ten minste 6 GB en vooral met het OS op een snelle SSD.
Voornamelijk het testen op een ssd kan voor sommige mensen interesant zijn.
[b]Door HerrPino[/b]

tests die misschien ontbreken zijn bijvoorbeeld:
•hoe gedraagt het OS zich als er 10 applicaties open staan
•hoe snel starten populaire applicaties (zoals: Word, Photoshop, etc) op.
•het bekende kopiëren van bestanden (lokaal en via netwerk), wat bij Vista nog een issue is geweest.
•een algemeen gevoel over de reactie snelheid
•en natuurlijk, omdat veel mensen dat willen weten, hoe gedraagt Windows 7 zich op een ouder Windows XP systeem
Dit zijn de test voorstellen die ik zo in de reactie heb terug kunnen vinden (bijna 400 reacties 7(8)7 )

Zelf zou ik wel graag een oudere release zien worden meegenomen, aangezien ik het gevoel heb dat mijn installatie na build 7100 trager is in het algemeen gebruik, zo ook op mijn netbook.

[ Voor 3% gewijzigd door bassiexp op 21-05-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Eén van de meest gehoorde punten van kritiek was dat de vorige test op een redelijk modern systeem draaide.
Het zou interessant zijn om te weten wat Win7 doet op een systeem dat maar net voldoet aan de minimum eisen (single core CPU, 1GB RAM etc.).
't Zou helemaal mooi zijn als er een soort advies uit kwam van "met deze systeem specs heb je wat aan een upgrade naar Win7", maar daarvoor is een week misschien wat te kort

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En laat in die benches vooral zien wat er anders (beter/slechter) is op W7.
In de vorige waren bijna alle benches hetzelfde.

En laat wat meer zien in gebruikers verschil, opstarten van W7, geheugengebruik dat soort dingen ten opzichte van andere OSen (Xp 32 en 64 is een must).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Ik wil graag weten of het besturingssysteem impact heeft op de framerate, opstartsnelheid etc. in games als TF2 en COD4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Wat misschien interessant is om een hoofdstuk te wijden aan 32bits vs. 64bits W7. Wat zijn de voordelen / nadelen van een 64bits OS? Heb je speciale 64bits AntiVirus software nodig? Zijn er nog specifieke 64bits bugs? (Momenteel de 'Unidentified network' bug, bijv.)
Zeker omdat Windows 7 64bits een stuk volwassener is geworden tov. andere 64bits Windows versies

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:31
Ik zou graag wat real-life testen willen zien in plaats van al die synthetische benchmarks.

Te denken valt aan het kopieren van grote bestanden onder een aanzienlijke workload op XP, Vista en 7. Je krijgt een goed beeld hoe het OS om gaat met meerdere processen te gelijk. Prestatie indicatoren kunnen zijn de snelheid van het kopieren en (al dan niet wat subjectief) aangegeven of het systeem nog responsief is.
XP is bijvoorbeeld snel met kopieren van bestanden maar is verder geheel niet vooruit te branden voor andere taken.

Verschil in boot- en afsluit-tijden tussen een schone installatie en een OS met de nodige software installaties. Te denken valt aan een collectie van Firefox, MS Office, Winzip/Winrar, Photoshop, enz. Hoe gaan de diverse OS' en om met achtergrond processen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:08

Haan

dotnetter

Wat mij ook zeer interessant lijkt, is de XP modus goed te testen. Hoe is de performance in die omgeving? Is er 3D support aanwezig? Hoe voelt het aan als geïntegreerd onderdeel van Windows 7?

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zou een vergelijking van Windows 7 met Vista en XP wel leuk vinden op een oudere PC zo iets als een: Pentium 3 1,4GHz, Athlon XP 2000+ of een Pentium 4 1,8GHz met 512MB/768MB geheugen
En dan geen geheugen benchmark of andere dingen die eigenlijk niemand interreseert. ;) Maar dingen zoals op start tijd van de PC en en programma laadtijden, gewoon allerdaagse dingen. :)
Misschien is een iets oudere game ook wel leuk, moet die natuurlijk wel werken onder W7. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Ben zelf wel benieuwd naar de performance op netbooks tov xp.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02-2024
graag hoor ik ook wel wat over de touchscreen functie en hoe dat werkt icm met een hp tx laptop (of een vergelijkbaar apparaat)
ook lijkt het mij zeer interessant om de beveiliging te testen van het besturingssyteem t.o.v. xp vista linux mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 22:31
Thijsg schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:57:
graag hoor ik ook wel wat over de touchscreen functie en hoe dat werkt icm met een hp tx laptop (of een vergelijkbaar apparaat)
ook lijkt het mij zeer interessant om de beveiliging te testen van het besturingssyteem t.o.v. xp vista linux mac
Hoe wil je de beveiliging gaan testen? Er zijn zoveel manieren om een OS te compromitteren dat je daar geen gelijkwaardige test van kunt opzetten. Windows virussen zijn niet uitvoerbaar op een OSX of Linux, browser leaks hebben geen invloed op de veiligheid van het OS zelf, enz. enz.
Dit zou echt appels met peren vergelijken zijn en een geheel verkeerd beeld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:52
Volgens mij zijn ze de laatste tijd veel bezig geweest met het virtualiseren van het OS. Het zou wellicht interessant zijn om een aantal reguliere benchmarks tegen de benchmarks te zetten wanneer ze in een Virtual Machine draaien :)

Wie weet gaat Win7 er veel beter mee om om virtueel te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Verder op kopiëren over netwerk; hoe vlot herkent een Win7 een netwerk(locatie)? Bij XP(home) was dat nogal een ramp (hier althans) , Vista kon het al veel beter!
Aansluiten van een HDD voor de eerste keer vraagt bij XP en Vista voor een korte, spontane driverinstall, hoe vlot gaat dit bij Win7?
Vallen de nadelen van 64bit nu volledig weg?
Virtualisatie op Win7, ook nog een interessant topic.

Eigenlijk vooral: hoeveel RAM, CPU vraagt win7 nu (idle als loaded)? hoe snel is het opgestart? en als je enkele prog's mee laat opstarten, zoals FF of MSN of weet ik wat? Hoe snel is je (draadloze) netwerk er?
Hoeveel vraagt die Aero van het systeem, heb je veel prestatiewinst als je dit afzet? (en daarbij: systeemvereisten volgens tweakers.net)
Is multitasken nu nog beter? vooral dan het kopiëren, tekstdoc'je openen, chatten en even rap photoshop openen.
Doet Win7 nog moeilijk over vreemde bestandslocaties? Zoals netwerklocaties, installaties op partities...
En kleine details hé, werkt de sidebar storend (of hoe heet dat nu?), de mogelijke firewall/AV die erin zit...
;)

edit: snelheid van Win7 tov OSX, Ubuntu 9.04 wat betreft booten, openen van de verkenner (windows explorer, dunno hoe het heet in OSX of linux), openen van een song met standaardprog etc...
Dat zijn eigenlijk de dingen die ik me afvraag waarom k linux zou kiezen ipv Win7 (ben geen OSX'er...)

[ Voor 11% gewijzigd door freelh op 26-05-2009 21:01 ]

Pagina: 1