[HP NC8430] Processor draait op 50% max

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Oke, na 4 weken proberen en een fan vervangen post ik toch maar mijn probleem, want ik kom er zelf niet meer uit.

Het gaat om de volgende hardware:
Laptop HP NC8430 rn031aw
Geheugen vervangen door 2 maal 2gb (totaal 4gb)
Schijf vervangen door een samsung 500GB exemplaar

Probleem:
De processor gaat nog maar op 50%. Dit uit zich in een zeer trage bios. Schijfbewerkingen die jaren lijken te duren. Installaties die uren duren. Het aantal MHZ van de cores gaat niet omhoog. Het blijft stekenop 1000Mhz

Geprobeerd:
Geheugen gechecked in deze laptop en in 2 andere, in alle gevallen geen problemen, kan er dus vanuit gaan dat dit goed is.

Hardeschijf gecontroleerd met de tool van samsung. Check geeft aan dat allles in orde is. Hele rambam laten checken in dos modus dus neem aan dat dit ook goed is.

Zonder accu gestart, zelfde probleem.

Fantilator probleem (RPM)
Nieuwe FAN unit besteld en gemonteerd (temps gechecked en liggen voor zover ik kan beoordelen binnen marges)
Uit mijn hoofd acpi rond de 60 graden en de rest allemaal lager.
Ben hiernaar gaan kijken MP en FSB in combi met temp naar aanleiding van:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-247629_10_0.html

Zowel met recovery starten vanaf harddisk als vanaf DVD of CD is het allemaal even langzaam, je ziet het beeld refreshen. Ik heb nog zo'n zelfde laptop en die heeft deze problemen niet en reageert wel snel.

Bios update geeft geen verschil. Zit nu de laatste op

Ik ben inmiddels aan het eind van mijn latijn en heb geen idee wat ik nog zou kunnen proberen. Misschien dat hier nog goede ideeen zijn? Alvast heel erg bedankt, want ik wilde wachten met het kopen van een nieuwe laptop tot windows 7 er officieel is en standaard van de OEM wordt megeleverd.

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij is je moederbord gewoon z'n geest aan het geven. Moest het enkel de cores zijn die niet throttelen zouden de schrijfbewerkingen en het bios onaangetast zijn, m'n laptop draait 75% van de tijd ook op 1Ghz ipv 1,5Ghz. Sorry maar een echte oplossing zie ik niet onmiddellijk.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Probeer eens een Linux Live CD zoals die van Ubuntu. Check verder je BIOS eens. Staat alles daar goed qua SATA instellingen als je SATA hebt (liever geen legacy) en EIST (Enhanced Intel Speed Step) bij Intel of Cool'n'Quiet bij AMD.

Geef sowieso even de specs van je notebook. Dat is altijd wel makkelijk aangezien de meesten niet voor de lol zelf naar de specs gaan zoeken (iets waar ik nu dus, gezien bovenstaande, ook de tijd niet voor neem).

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Exacte specificatie van de vaste hardware:
http://h20195.www2.hp.com/V2/GetPDF.aspx/4AA0-9128EEE.pdf

Linux rescue cd ook geprobeerd, al eerder echter had dit bij uitlezen van:
cat /proc/cpuinfo

Laat ook 990Mhz per core zien. Verder geen idee hoe ik het anders zou kunnen testen. Ik zie alleen dat laden van het de recovery dvd voor HP net zo traag gaat als via de hardeschijf.