Probleem met internet

Pagina: 1
Acties:

• Fubzke
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11-2025
Hey,

Onlangs bij ons thuis een wireless router geïnstalleerd, een DIR-615 (DLINK). Die krijgt z'n WAN kabel binnen met een switch tussen omdat er nog een digibox tussen zit (samen met die switch). Nu heb ik een irritant probleem, om de paar uur valt het internet gwn uit (wel nog lokale verbinding) en moet ik telkens de router rebooten voor het internet trug werkt. Heeft dit soms iets te maken van de release van nieuwe ip's ofzo? Het is echt een irritant probleem, iemand een idee?

Ondertussen al gemerkt dat als ik op ip surf het soms wel nog werkt, ik heb andere dns servers ingsteld maar het probleem blijft! De firmware van de router is up to date!
Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je niet iets dat ontzettend veel connecties naar die router maakt zoals bijvoorbeeld een torrentclient? Dat kan met name de wat goedkopere routers heel makkelijk laten vastlopen.

• Fubzke
Nee, geen torrentclient zover ik weet. Het is ook niet mijn pc alleen maar het gehele netwerk die hier problemen van heeft!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zou ook logisch zijn op het moment dat je veel connecties maakt naar je router, daar heeft ieder apparaat last van dat achter de router zit.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik je goed begrijp heb je de volgende opstelling:

modem > switch > wireless router

Of kent de modem een aantal switch poorten waar die wireless router aan vast hangt?

• Fubzke
1 kabel van de modem naar de switch, 1 kabel van de switch naar de wireless router.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:33

allure

Titaan fase 2/3

Hoeveel adressen deelt die modem uit?
Wat zit er nog meer op die switch wat om een IP vraagt?

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Strikie

Athletics

Beter lezen Strikie 8)7

[ Voor 125% gewijzigd door Strikie op 21-05-2009 08:33 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Fubzke
De modem gaat naar de switch, die deelt 2 ip's uit:
1 naar de router en 1 naar de digibox (digitale televisie van telenet)

• Xorsist
Je zegt dus dat je 2 IP's van je provider krijgt, 1 voor je digibox en 1 voor je router. Vervolgens meld je dat je problemen hebt met je router dat je je IP kwijt raakt. Lijkt me een gevalletje DUH je provider komt er achter dat je 2 IP's in gebruik hebt en trekt er 1 in?

In hoeverre is de configuratie zoals jij hem nu gebruikt (modem > switch > digibox+router) een normale want in mijn ogen is dit geen normale gang van zaken, maar ik ben ook geen belg met telenet dus ik weet niet precies wat de normale gang van zaken is.

• Fubzke
Ik krijg 1 ip van mijn provider, die gaat naar men switch, die dan ip's uitdeelt naar de digibox en naar de router, op de router zit dan de rest van mijn netwerk aangesloten!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 20:18
Even voor mijn duidelijkheid hoor maar wie deelt ip adressen? Het modem, de switch (denk ik niet of het moet een managed switch zijn) of de router?

• Xorsist
Je zou de eerste switch hebben die ik tegenkom die een eigen DHCP server heeft. Het zal wel geen switch maar een router zijn. En 2 routers met een NAT achter elkaar dat gaat meestal niet werken tenzij je de 2e router terug brengt tot switch.
2 DHCP servers in 1 netwerk is ook vragen om moeilijkheden dus ALS die switch(router) IP's uitdeelt zou ik gewoon die 2e router ipv. middels zijn WAN poort middels een LAN poort aansluiten en hem strippen van zijn server functionaliteit.

• Fubzke
Ok ik was verkeerd, maar de kabel van de modem gaat naar de switch, en van de switch gaat er een kabel naar de router en 1 naar de digibox!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:33

allure

Titaan fase 2/3

Dat gaat dus niet werken als je bijv. maar 2 adressen krijgt van je provider.
Als je de kabel van je modem nou eens in de WAN poort van je router steekt en de switch in 1 van de LAN poorten van je router. Dat zou beter moeten werken...

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 09:13

lordsnow

I know nothing

DIR-615 router statisch zetten, om te voorkomen dat íe de gegevens verliest?

• Fubzke
Kzal dit eens proberen

• Fubzke
Kheb onlangs een paar veranderingen doorgevoerd, maar het werkt nog steeds niet naar behoren. Het probleem van het uitvallen zou dus komen omdat de router verbonden is met de switch, die op zijn beurt verbonden is met de modem? Want ik surf via de switch en heb geen enkel probleem, de mensen die de verbonden zijn via de router hebben wel een probleem :s

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 08:41

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Probeer eens een hub i.p.v. een switch. Het verschil is dat een hub de retour-pakketjes naar alle uitgangen stuurt. Een switch stuurt het naar 1 poort. In het eerste geval krijgen je tv en je router gewoon hetzelfde IP, terwijl in het tweede geval ze elk een eigen IP krijgen, wat jouw provider niet wil, dus wordt je eruit geknikkerd. Uiteraard werkt een hub minder efficient, maar in dit geval is het wel de oplossing.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Fubzke
Maar mijn tv en router zitten alletwee op de switch, dus die kunnen toch niet hetzelfde IP hebben?

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 08:41

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Fubzke schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:09:
Maar mijn tv en router zitten alletwee op de switch, dus die kunnen toch niet hetzelfde IP hebben?
Dat klopt. Dat kan alleen met een hub (hub=niet intiligente switch). Als je jouw tv instelt op Ned1, en je vraagt met je computer www.google.nl Dan zullen beide verstuurd worden naar beide apparaten. Je tv negeert www.google.nl en je computer negeert Ned1. Dus werkt alles prima met dat ene (externe) IP. Uiteraard kun je achter je router wel meerdere (interne) IP's krijgen, en dus wel gewoon meerdere computers gebruiken in een netwerk.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• Fubzke
Het internet valt dus nog steeds om de haverklap uit, maar vb: msn blijft blijkbaar werken :S

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03 16:22

EnnaN

Toys in the attic

ik lees hierboven in ieder geval:
* je krijgt 1 ip van je provider.
mijn conclusie zou zijn: modem naar switch, router / tv op switch gaat niet werken

sig

• Xorsist
Wat voor pakket heb je van telenet?

Verder lees ik hier dat de digibox een ip in het 10.x.x.x netwerk krijgt en je router zou een ip in het 84.y.y.y krijgen. Dit zou via DHCP aangeleverd moeten worden. Nu weet ik niet of je je DNS servers op je clients hard op gegeven hebt (dus binnen eigenschappen TCP/IP van je netwerkkaart) of dat je die via DHCP van je router krijgt?

Klein stukje info vanuit die link die ik hierboven aanhaal.
Naargelang je abonnement krijg je 1 of meerdere (dynamische) IP-adressen toegestuurd. In brugmodus ontvangt elk verbonden "computer" zo'n dynamisch IP-adres. Omdat Telenet een speciefiek (Digibox-adres) doorstuurt dat meestal begint met 10.x.x.x moet je hem in brugmodus plaatsen.

Via "deel een publiek IP adres" fungeert je Airport Extreme als een router en dat werkt niet met de Digibox/-corder van Telenet.

[ Voor 35% gewijzigd door Xorsist op 08-07-2009 23:53 ]

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-02 09:48

-SaveMe-

-klik-

Fubzke schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:34:
Het internet valt dus nog steeds om de haverklap uit, maar vb: msn blijft blijkbaar werken :S
Hier klopt iets niet: internet valt uit, maar je kunt wel msn-en ??? Dan heb je nog internet, maar dan ben je op een of andere manier je dns kwijt....

Als je wel kunt msn-en, maar niet kunt 'internetten' probeer dan eens te pingen naar bijvoorbeeld 194.109.9.99 ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

cjdijk schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:56:
Probeer eens een hub i.p.v. een switch. Het verschil is dat een hub de retour-pakketjes naar alle uitgangen stuurt. Een switch stuurt het naar 1 poort. In het eerste geval krijgen je tv en je router gewoon hetzelfde IP, terwijl in het tweede geval ze elk een eigen IP krijgen, wat jouw provider niet wil, dus wordt je eruit geknikkerd. Uiteraard werkt een hub minder efficient, maar in dit geval is het wel de oplossing.
De pakketjes die rondgezonden worden hebben nog een destination MAC adres. De hub zendt dit weliswaar door naar alle (connected) poorten, maar alleen het apparaat waarvoor het pakket bestemd is zal er iets mee doen. De rest moet het negeren. Dus elk apparaat zal nog steeds een uniek IP adres toegewezen krijgen van de DHCP server.

Een apparaat vraagt met een DHCP Discover pakket een IP adres aan. Het antwoord is gericht aan het apparaat met het juiste MAC adres.

Twee apparaten op een switch levert ingewikkelde problemen op (de TV opent een verbinding, verbinding wordt door het apparaat aan de overkant geaccepteerd maar vervolgens weer gedropped door de PC omdat die de eigenaar is van het IP adres in het binnenkomende pakket maar de hele verbinding niet kent. En dit is maar 1 voorbeeld..wat te denken als beide apparaten opeens pakketjes gaan versturen over dezelfde poort naar een bepaald apparaat? Die snap er helemaal niets meer van :) ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Fubzke
Xorsist schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:50:
Wat voor pakket heb je van telenet?
De Diamondshake van Telenet, Expressnet dus.
Internet: ExpressNet XL
Suuupersnel internet voor wie het écht wil beleven
Internet Speed Down: 20 Mbps
Internet Speed Up: 1 Mbps
Internet Volume: 45 GB
Online met 4 computers of spelconsoles
4 mailboxen gratis beveiligd tegen virussen en spam
50 MB webruimte voor je eigen website
Gratis opleiding
Mogelijkheid tot uitbreiding van internet volume, mailboxen, webruimte, subdomeinnamen
Wat me ook opvalt is dat de laatste tijd het laden van webpagina's soms ontzettend traag verloopt, en ik zit niet over mijn maandelijkse datalimiet. Maar bv. gamen verloopt vlotjes en zonder problemen.

Verwijderd

Zelfde probleem gehad ...

http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=6&t=11581 --> oplossing
Pagina: 1