Systeem ZEER traag tijdens branden

Pagina: 1
Acties:

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2025
Mensen,

sinds een paar dagen heb ik ineens dat mijn pc enorm traag is tijdens het branden. Ik heb mijn huidige pc inmiddels 3½ jaar:

AMD 4000+
2048MB DDR2 Corsair
300GB Maxtor HDD 32MB buffer
Asus moederbord
Asus GeForce 7800GT
Maxtor 640GB externe HDD

mijn brander: Plextor PX-716A DL

Ik dacht eerst dat het eenmalig was. Zodra ik mijn dvd's brand (en ik brand vaak maar op 6 of 8 speed) vertraagt heel mijn systeem. Switchen tussen 2 vensters duurt dan wel 25 seconden. Normaal duurd een dvd branden van ± 4,5GB op 6 speed ongeveer 9 minuten. Als hij nu 9 minuten aan het branden is staat hij pas op 40%.

Ik heb dit 2 jaar terug ook 1 keer gehad maar toen waren mn IDE/ATA/ATAPI-controllers van mijn moederbord niet geinstalleerd nadat ik windows opnieuw heb geinstalleerd. Maar nu is het spontaan ineens, dat is het vreemde. En ik heb verder geen gekke dingen gedaan de laatste weken op mijn pc qua instellingen, programma's, hardware oid.

Kan dit betekenen dat mijn brander op zijn eind is? De brander maakt overigens gebruik van de nieuwste firmware (1.11) welke ik reeds 5 maanden heb.

Ik hoop dat iemand me een tip kan geven om probleem te verhelpen

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08-2025

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Staat je brander mss in PIO mode?
To enable DMA mode using the Device Manager

1.Open Device Manager.

2.Double-click IDE ATA/ATAPI Controllers to display the list of controllers and channels.

3.Right-click the icon for the channel to which the device is connected, select Properties, and then click the Advanced Settings tab.

4.In the Current Transfer Mode drop-down box, select DMA if Available if the current setting is "PIO Only."
If the drop-down box already shows "DMA if Available" but the current transfer mode is PIO, then the user must toggle the settings. That is: Change the selection from "DMA if available" to PIO only, and click OK.
Als je de mode niet kan veranderen moet je de controller deleten in de device manager en vervolgens windows (neem ik maar even aan) opnieuw opstarten.

[ Voor 107% gewijzigd door Frentik op 20-05-2009 22:59 ]

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de controller toevallig in PIOmodus draaien? Als dat het geval is dan is je systeem inderdaad behoorlijk traag en kun je niets meer doen als je DVDtjes aan het fikken bent.

• koffieboontje
TERW_DAN schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:55:
Heb je de controller toevallig in PIOmodus draaien? Als dat het geval is dan is je systeem inderdaad behoorlijk traag en kun je niets meer doen als je DVDtjes aan het fikken bent.
Als ik naar Device manager ga zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/6196/devicemanager.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/6875/eigenschapdevice.jpg

Maar ik heb nog nooit in 3½ jaar tijd ooit iets aan die instellingen veranderd. Zou raar zijn als dat ineens veranderd was toch?

Maar staat dit dan zo goed? Volgens mij is mijn brander de Master en de DVD-rom de slave (dacht ik)

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nee PIO is heel slecht en in deze tijd qua snelheid onwerkbaar. Hoe je het precies op moet lossen kan verschillen, maar probeer eens je systeem (chipset) drivers te updaten/opnieuw te installeren. Daar zit vaak ook een IDE driver bij. Misschien dat hij 'm daarna weer goed pakt. Zo nee, dan kan het zijn dat je kabel kapot is/heel verdraaid in de kast zit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit staat niet goed, dit moet je op DMA zetten (alle kanalen). PIO is traag en trekt zelfs een highend systeem nog plat.

• koffieboontje
Mijn primary heb ik nu op DMA gezet (er staat indien beschikbaar)

Maar mijn huidige overdrachtsmodus blijft op: PIO-modus staan, klopt dat?

Heeft dit trouwens nog wel invloed op het branden?

Heb nog gekeken voor nieuwe updates op asus.com, maar die hebben nooit nieuwe updates. De nieuwste updates voor de Asus A8N-E dateren alweer uit 2005, en die heb ik dus al jaren....

En trouwens als extra info, ik brand met Nero 8. Maar ook hier heb ik nooit wat aan de instellingen veranderd of iets dergelijks.

[ Voor 14% gewijzigd door koffieboontje op 21-05-2009 00:23 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Apparaat verwijderen uit apparaatbeheer. Vervolgens opnieuw laten zoeken naar nieuwe hardware. Kijk eens wat er dan staat..? :)

• koffieboontje
SChief schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:21:
Apparaat verwijderen uit apparaatbeheer. Vervolgens opnieuw laten zoeken naar nieuwe hardware. Kijk eens wat er dan staat..? :)
Je bedoeld dan nu apparaat beheer en dan onde rhet kopje Dvd-/cd-rom-stations he?

Of moet ik die IDE-ATA/ATAPI-controllers verwijderen?

• S_Chief
  • Niet online
Primair IDE-kanaal. :)

Heb ooit hetzelfde gehad, ik had het op deze manier opgelost.

EDIT: Eigenlijk zeg ik precies hetzelfde als Frentik. :)

[ Voor 84% gewijzigd door S_Chief op 21-05-2009 00:29 ]

• koffieboontje
Heb primair verwijderd, pc opnieuw gestart en idd nieuwe hardware gevonden. Echter was mijn primaire dus mijn dvd-rom station en dus niet mijn Plextor PX-716A.

Dus mijn brander is de secundaire en deze staat dus al al die tijd op DMA en niet op PIO-modus...

• S_Chief
  • Niet online
Vreemd....? :? Maar tussendoor dan, is die PIO van je dvd-rom station wel weer naar DMA toe?

[ Voor 14% gewijzigd door S_Chief op 21-05-2009 00:35 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik weet eigenlijk niet of het invloed kan hebben als er 1 pio apparaat op de kabel zit. Trek desnoods die DVDrom even los en kijk of dat uitmaakt.

• koffieboontje
SChief schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:34:
Vreemd....? :? Maar tussendoor dan, is die PIO van je dvd-rom station wel weer naar DMA toe?
Jep die PIO van de DVD-rom is nu wel DMA geworden.

--> Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA mode 4

• koffieboontje
Ben nu een dvd aan het branden. Mijn CPU gebruik is ongeveer 12%
Wisselstandsgebruik staat op 401 MB

Kan het misschien ook niet te maken hebben met mijn Externe HDD?
Dat hij bijvoorbeeld wel gewoon goed brand vanaf mijn internte HDD, maar niet als ik bestanden rechtstreeks vanuit mijn externe HDD via Nero brand? Of praat ik nu lulkoek?

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koffieboontje schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:42:
Ben nu een dvd aan het branden. Mijn CPU gebruik is ongeveer 12%
Wisselstandsgebruik staat op 401 MB

Kan het misschien ook niet te maken hebben met mijn Externe HDD?
Dat hij bijvoorbeeld wel gewoon goed brand vanaf mijn internte HDD, maar niet als ik bestanden rechtstreeks vanuit mijn externe HDD via Nero brand? Of praat ik nu lulkoek?
Je kunt het altijd proberen. Pak een CDRW/DVDRW en brand een bestand vanaf je interne en vanaf je externe HDD. Slome externe HDDs kunnen voor problemen zorgen tijdens het branden, maar dat je hele PC enorm traag wordt vind ik dan wel weer raar. Tenzij die HDD ook in PIO mode staat. PIO kost namelijk gewoon erg veel cpu kracht.

• koffieboontje
Ik heb zojuist weer een film gekeken, en deze haperde op het einde als een dolle. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat mijn Plextor PX716A nu overleden is en dat dat ook de rede is van dat mijn systeem niet optimaal meer werkt wanneer ik aan het branden ben.

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe brander. Echter de enige specificatie die ik wil is een databuffer/cache van 8 MB. Echter alle branders die ik tegenwoordig zie zijn alleen maar in de meeste gevallen 2MB en sommige 4 MB.

Weet iemand waar ik nog een 8MB buffer brander kan halen?

Dit zijn de specificaties van mijn huidige brander: http://www.plextor.be/products/px-716a.asp?choice=PX-716A

Ik heb bijna 3 jaar plezier van deze brander gehad met minimale uitval (hoogstens 1 op 100 icm platinum DVD+R 16x) Tijdens het branden kon ik ook altijd meerdere toepassingen doen zonder dat de pc traag werd en zonder dat dit invloed had op errors tijdens het branden of haperen van films e.d. Van de meeste mensen hoor ik dat dat met heel veel branders niet mogelijk is.

[ Voor 33% gewijzigd door koffieboontje op 23-05-2009 13:34 ]

• jan99999
  • Laatst online: 11-02 08:55
koffieboontje schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:29:
Ik heb zojuist weer een film gekeken, en deze haperde op het einde als een dolle.
Misschien slechte dvd's, dan haperen ze ook op het einde.
Met een plextor kun je ook "quality check" doen na het branden van dvd's(www.cdfreaks.com ga naar het forum, daar staat uitleg).

Andere kabel proberen?

Probeer de brander eens in een andere pc, dan weet je of hij defect is.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Zelfde probleempje hier.. Vrijwel met elke schrijf/lees actie van de cdrom legt m'n pc aardig vast. Het valt op dan dat het harde schijf lampje constant blijft branden (bij jou ook?).

Boeltje staat gewoon op DMA, en zelfs na een reinstall van windows was het er nog steeds.

• koffieboontje
Gamepie56 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:01:
Zelfde probleempje hier.. Vrijwel met elke schrijf/lees actie van de cdrom legt m'n pc aardig vast. Het valt op dan dat het harde schijf lampje constant blijft branden (bij jou ook?).

Boeltje staat gewoon op DMA, en zelfs na een reinstall van windows was het er nog steeds.
Mijn harde schijf lampje brand niet de hele tijd. Je hoort ook de processor niet echt ratelen alsof de CPU erg hoog is. Gewoon vaag dat dat ineens zo is. Sowieso dat ik de brander niet in een andere pc hoef te proberen. Branders hebben een bepaalde levensduur. De mijne heeft er denk ik al wel 2000 gefikt. En het houd natuurlijk een keer op. Ook aan de slechte schijfjes ligt het niet. Ik gebruik al 3 jaar lang ± 2000 Platinum schijfjes, van de 2000 hooguit 10/15 errors gehad. Lijkt me niet dat het nu in een keer aan de schijfjes ligt.

Ik heb zojuist maar een nieuwe brander besteld, dat kan geen kwaad. Heb nog gekeken voor een brander met 8MB, maar niet te vinden. Ben nu toch weer gegaan voor Plextor: PX-860. 43 euro bij Informatique.

Hij zal dinsdag waarschijnlijk binnen zijn. Ik laat jullie weten of de problemen dan verholpen zijn.

• koffieboontje
Zo, de Plextor PX-860 SA is binnen. Nog even wat gehannes met aansluiten ivm dat mijn vorige brander en dvd-rom met IDE waren aangesloten. Heb mijn DVDrom (bouwjaar 2003) eruit gegooid, deze deed sowieso al niets meer. Mijn Plextor PX716 naar beneden gegooid en de Plextor PX-860SA bovenin gezet. Deze is nu aangesloten met S-ATA.

Ben nu mijn eerste dvd aan het branden. Hij is in ieder geval lekker stil, en hij lijkt het goed te doen. Staat nu aan op 8x en ben verder diverse dingen aan het doen zonder dat het traag wordt :) Ben zelfs van die externe HDD aan t branden. Dus het moet haast wel aan mijn brander hebben gelegen, dat kan toch niet anders?

Verwijderd

Het heeft er wel de schijn van idd.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ratelen is overigens je harde schijf, niet je processor. dat processoractiviteit vaak tegelijk met hardeschijf activiteit is, zorgt dr voor dat veel mensen denken dat het lampje de processoractiviteit aangeeft, en eht geluid van de processor is..

• koffieboontje
Mensen, ik ervaar nu toch wat probleempjes met de nieuwe Plextor PX-860SA brander. Ik heb nu zo ongeveer 25 dvdtjes gebrand, en heb nu al 3 x de volgende error gehad:

Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/4297/neroerror.jpg

Weet iemand wat dat inhoud?

Bij mijn vorige brander had ik nog geen 1/100 uitval, nu zit ik al op 3/25. Gewoon exact dezelfde
media: Platinum DVD+R 16x

Verwijderd

Je probeert teveel data op de DVD te zetten?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Zitten ze toevallig op dezeldfe IDE kabel aangesloten?

Je hebt al een andere brander gekocht zie ik :P

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 31-05-2009 22:06 ]

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:03:
Je probeert teveel data op de DVD te zetten?
Nee toch? Als ik selecteer dat het op een DVD5 moet en ik selecteer de bestanden en ik kom boven de marge van 4.5GB dan krijg ik al een melding voordat ie gaat branden dat het niet zou passen, dus dat is het niet lijkt me.

Ik krijg de melding pas helemaal op het eind bij 99%. Hij brand wel iedere keer maar heb dus nu al 3x op 99% deze error gehad...

• koffieboontje
ThinkPadd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:05:
Zitten ze toevallig op dezeldfe IDE kabel aangesloten?

Je hebt al een andere brander gekocht zie ik :P
Zit met S-ATA aangesloten nu. Vorige was wel met IDE, die zit er overigens ook nog in....

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 19:36

wowi

Pplatinum dvd hoeft niet het zelfde te zijn heb je de media uitgelezen kwa soort?
Platinum koopt bij verschillende fabrikanten namelijk.

• koffieboontje
wowi schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:11:
Pplatinum dvd hoeft niet het zelfde te zijn heb je de media uitgelezen kwa soort?
Platinum koopt bij verschillende fabrikanten namelijk.
Dat klopt, heeft met die mediacode enzo te maken toch? Echter met deze spindel waar er 100 van op zitten, zitten er nu nog ± 20 op, de eerste 50 waren allemaal goed gegaan en nu met deze nieuwe brander knallen ze er uit. Kan het ook zo zijn dat deze brander die schijfjes niet zo lekker vind als m'n andere brander??

Zou toch niet moeten mogen zou je zeggen. Ik kan op 18x speed branden met deze schijfjes, echter ik brand altijd maar uit voorzorg op 6x of max 8x. Daarbij doe ik nu ook steeds geen andere dingen op de pc tijdens het branden. Dus ik verbaas me erover dat ze eruit schieten helemaal op t eind

Verwijderd

Dat kan wel degelijk. Elke brander heeft in zijn firmware informatie zitten over verschillende fabrikanten en de dyes die ze gebruiken. Normaliter kan een nieuwe brander met alles overweg wat een oudere ook kon, maar soms niet. Dan is het kijken of een firmwareupgrade beschikbaar is. Dat wil nog wel eens helpen.

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:25:
Dat kan wel degelijk. Elke brander heeft in zijn firmware informatie zitten over verschillende fabrikanten en de dyes die ze gebruiken. Normaliter kan een nieuwe brander met alles overweg wat een oudere ook kon, maar soms niet. Dan is het kijken of een firmwareupgrade beschikbaar is. Dat wil nog wel eens helpen.
Ik heb gekeken op http://www.plextor.be/technicalservices/downloads/firmw_dvdrec.asp?choice=DVD-Recorders
maar mijn model staat er niet eens tussen. Dus ik denk dat er nog niet eens nieuwe firmware van is.

Zoals hij het nu aangeeft heb ik firmware versie: 1.00 dus dat zal de standaard versie zijn.
De brander is overigens van bouwjaar 01/2009 dus ook nog vrij jong.

Maar ik hoop niet dat het dus aan de combinatie Platinum - Plextor ligt. Raar dat mijn vorige model er perfect mee om ging.

Heb overigens ook Nero 8 verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Misschien helpt dat nog sinds mijn nieuwe brander er in zit....

Verwijderd

Het is het proberen waard. Test eens een ander merk DVD of een DVDRW of zo.

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:45:
Het is het proberen waard. Test eens een ander merk DVD of een DVDRW of zo.
Zal ik een keer moeten testen ja als ik dan andere media heb.

Ik probeerde zojuist even die Nero infotool, mijn pc flipte 'm tot op 2x toe. Geheel blauw scherm en gelijk een automatische reboot met de melding: "windows is hersteld van een ernstige fout"

Maar welke optie is dat dan in de Nero Toolkit dat je die media kon testen? toch die infotool?

Verwijderd

Ik brand amper nog CD's/DVD's. Het kan goed meer dan een jaar geleden zijn. Ik werk tegenwoordig met USB-sticks en externe schijven. Goedkoper en makkelijker.

Maar je kunt DVD Identifier eens proberen.

• koffieboontje
Ik heb even wat tests gedaan (snap er zelf niet zo heel gek veel van wat het inhoud) om misschien
wat meer info te kunnen verschaffen.

Ik heb met de Nero Toolkit: Nero Discspeed test uitgevoerd. Met de volgende resultaten:

Plextor PX-860:

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/1192/nerodiscspeedpx860k.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/6029/nerodiscqualitypx860a.jpg

Plextor PX-716:

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/9859/nerodiscspeedpx716.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/2013/nerodiscqualitypx716.jpg

Wat mij direct opvalt is de verschrikkelijke slechte buffer bij de PX-860 (2MB buffer maar) tov de redelijk constante buffer van de PX-716 (8MB buffer)

Maar kunnen jullie hier wat info uithalen en misschien een verklaring waarom ik die error dus regelmatig krijg met branden in Nero?

Verwijderd

Probeer DVD Identifier nou eens. Die laat zien welke fabrikant en mediacode je schijfjes zijn. Mss staan ze bekend als lastig.

• koffieboontje
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:48:
Probeer DVD Identifier nou eens. Die laat zien welke fabrikant en mediacode je schijfjes zijn. Mss staan ze bekend als lastig.
Met de PX-860 heb ik de volgende info bij een Platinum DVD+R 16x:

----------------------------------------------------------------------------
Unique Disc Identifier : [DVD+R:MBIPG101-R05-001]
Disc & Book Type : [DVD+R] - [DVD+R]
Manufacturer Name : [Moser Baer India Ltd.]
Manufacturer ID : [MBIPG101]
Media Type ID : [R05]
Product Revision : [001]
Blank Disc Capacity : [2,295,104 Sectors = 4.70 GB (4.38 GiB)]
Recording Speeds : [1x-2.4x , 4x , 6x-8x , 6x-16x]
[ DVD Identifier V5.2.0 - http://DVD.Identifier.CDfreaks.com ]

Ik heb ook een Double Layer geprobeerd, echter deze kan hij niet lezen zegt hij. Stop ik deze in de PX716 dan geeft hij de volgende info bij de Platinum DVD+R DL 8x:

Unique Disc Identifier : [DVD+R-DL:RITEK-S04-001]
Disc & Book Type : [DVD+R DL] - [DVD+R DL]
Manufacturer Name : [Ritek Corp.]
Manufacturer ID : [RITEK]
Media Type ID : [S04]
Product Revision : [001]
Blank Disc Capacity : [4,173,824 Sectors = 8.55 GB (7.96 GiB)]
Recording Speeds : [2.4x , 3.3x-8x]

• jan99999
  • Laatst online: 11-02 08:55
Koppel de oude brander eens los, en probeer een ander merk. Dit is ook de reden dat je altijd 2 merken dvd's moet hebben, indien er wat weigert dan kun je ditect een andere merk testen.

Plextor brander weet ik niet of de quality scan van cdspeed werkt, maar plextor heeft wel eigen software om te scannen.
De foto die je laat zien van quality scan is niet bruikbaar.

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 15:26
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:37:
Het heeft er wel de schijn van idd.
Het kan, maar omdat TS nu van IDE naar SATA is gegaan kan het nog steeds aan het gePIO liggen. Of een brakke kabel, ooit gaan dingen wel eens kapot. Maar we zullen het nooit weten, het probleem is niet meer :)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:48:
De mediacodes staan toch op de DiscSpeed screenshotjes ;)

@koffieboontje:
De resultaten van DiscSpeed zijn goed. Maar Ritek en Moser Baer zijn nu niet bepaald topmerken dus ik zou toch eens een ander merk proberen.
Die PX860SA is trouwens een Pioneer met een Plextor sticker.

• koffieboontje
@koffieboontje:
De resultaten van DiscSpeed zijn goed. Maar Ritek en Moser Baer zijn nu niet bepaald topmerken dus ik zou toch eens een ander merk proberen.
Die PX860SA is trouwens een Pioneer met een Plextor sticker.
Ik dacht al dat t geen echte Plextor was, als ik dat frontje enzo zag zag het er erg cheap uit zoals de meeste branders. Wat dat betreft was die PX-716 toch een stuk degelijker.

Maar zagen die screenshots er goed uit dan? Ik vond die buffer zo raar met continu die pieken erin, die hoort eigenlijk toch gewoon mooi stabiel te lopen? Daarom stond ik erop dat ik een brander wilde met 8MB buffer maar helaas nergens meer te koop van geen enkele fabrikant. Tot nu toe is die PX-716A de fijnste die ik ooit heb gehad. Heb ook daarvoor ooit een Sony gehad (een van de eerste 4 speed branders) en ook nog een andere plextor. Maar die 716 dus de fijnste.

Maar ik weet dat die Platinums (dus met Ritek en Moser Baer codes) niet de beste zijn, maar wel de betere in de zin qua prijs-kwaliteitsverhouding. Die heb ik al sinds ik mijn eerste brander had. Nooit problemen gehad.

EDIT: heb nu weer een spindel platinums open gemaakt en ik dacht laat ik eens kijken met DVD Identifier:

Unique Disc Identifier : [DVD+R:DAXON-AZ3-000]
Disc & Book Type : [DVD+R] - [DVD+R]
Manufacturer Name : [Daxon Technology Inc.]
Manufacturer ID : [DAXON]
Media Type ID : [AZ3]
Product Revision : [Not Specified]
Blank Disc Capacity : [2,295,104 Sectors = 4.70 GB (4.38 GiB)]
Recording Speeds : [1x-2.4x , 4x , 6x-8x , 6x-16x]

Nu dus weer van Daxon...... zijn deze beter dan die Moser Baer? Of maakt dit niks uit?

[ Voor 30% gewijzigd door koffieboontje op 02-06-2009 21:49 ]

Pagina: 1