12v autoversterkertje in huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb een 12v versterkertje hier, en die zou ik willen gebruiken om één speaker in huis aan te sturen.
Het gaat om deze versterker:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=372204

Hoe is het mogelijk om een autoversterker thuis van voeding te voorzien (als dat uberhaupt gaat)? Kan daar een 12v trafo van bijv. halogeenverlichting voor gebruikt worden? Ik heb echt geen verstand van dit soort dingen, ik heb gezocht maar dan vliegen de technische termen mij om de oren en snap ik er helemaal niks meer van.

Het enige dat ik kan vinden is dat ik waarschijnlijk zoiets nodig heb:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=510172 maar of deze dan de juiste specs heeft ....

Volgens mij kan ik dan beter een ouwe versterker op marktplaats kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 09:35
Niet toevallig een oude pc voeding ergens liggen?
Deze zijn makkelijk om te bouwen tot een 12 volt transformator met genoeg vermogen, zie dit topic:
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
wouterdv schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:35:
Niet toevallig een oude pc voeding ergens liggen?
Deze zijn makkelijk om te bouwen tot een 12 volt transformator met genoeg vermogen, zie dit topic:
PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Die heb ik wel (paar ouwe PCs), maar is het dan voldoende om een 12v gele draad en een zwarte ground te gebruiken, of komt er dan meer bij kijken? Heb het door zitten kijken maar t is abracadabra voor mij...

En kan zo'n voeding een versterker aan? (Het is maar een kleintje natuurlijk)

De bedoeling is dat deze versterker ergens in de muur ingebouwd wordt (bereikbaar) dus er kan best een PC-voeding bij.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 20-05-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je zal ook de signaalkabel moeten vinden, deze geeft power on aan je voeding, zet hier een simpele schakelaar tussen en het werkt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nedernakker schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:48:
je zal ook de signaalkabel moeten vinden, deze geeft power on aan je voeding, zet hier een simpele schakelaar tussen en het werkt.
Ja oke, anders heb ik natuurlijk een dooie voeding ;) Ik was van plan om het geheel via een schakelaar in de muur aan te zetten, dus dan moet ik de 220v +/- van de versterker op die schakelaar zetten. De powerknop van de versterker kan dan gewoon aan blijven staan.

Of maak ik t dan toch te simpel? Zal het morgen eens uittesten.

Oh wacht, je bedoeld het signaal van de aan/uit knop van de PC. Dit zal ik dan permanent moeten doorverbinden, zodat de voeding met de muurschakelaar aan en uit gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 20-05-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
In het pdfje op conrad staat dat de versterker max 2*50 watt zal trekken, 100 watt dus.
En P = U * I ( vermogen = spanning * stroomsterkte ) , dus 100 = 12 * I
I is dan gelijk aan 8.3 A, nou hangt het van je pc voeding af deze het gaat trekken.
Nou gaat het dus om de specificaties die je overgebleven voeding heeft, even posten?

offtopic: ja ik weet het nog, vandaag examen gedaan vwo natuurkunde1,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
wouterdv schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:56:
In het pdfje op conrad staat dat de versterker max 2*50 watt zal trekken, 100 watt dus.
I is dan gelijk aan 8.3 A, nou hangt het van je pc voeding af deze het gaat trekken.
Nou gaat het dus om de specificaties die je overgebleven voeding heeft, even posten?

Input 220 4A, output geel 12v 17A

Moet lukken dan met deze?

edit: gelijk maar even geprobeerd; PC open, alle kabels los behalve de mobo-voeding (om aan en uit te zetten), versterker + op geel van een HD-aansluiting, versterker - op zwart, maar hij doet niks (er zit een powerled op de versterker)

Moet wel zeggen dat ik straks de versterker (zonder audio en speaker aangesloten) op een 12v trafo van een halogeenlampje had gezet, toen deed ie ook niks, behalve een beetje tikken... :| Zou ik m daarmee kapot hebben gemaakt?

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 20-05-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advanced Woods
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-07 17:11
Ja, zelfs als je versterker geen rendement van 100% heeft moet 17A wel voldoende zijn.
Overigens moet je pin 14 en 8 uit de ATX stekker doorverbinden met de schakelaar.
Als ik deze tenminste goed het geïnterpreteerd.

edit: Ik vraag me alleen nog even af of het wel goed komt als je 9A of meer uit één enkele gele en zwarte draad trekt. Misschien moet je er een aantal parallel zetten, maar dan moet je even naar de ervaring van een ander uitwijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Advanced Woods op 20-05-2009 23:07 ]

Science is the new religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
@Advanced woods, niet zo moeilijk gewoon de groene draad met bijv een gemodde paperclip doorverbinden aan een zwarte draad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 08:11

artificial_sun

Mazda Rx7

stefijn schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:01:
[...]

Input 220 4A, output geel 12v 17A

Moet lukken dan met deze?

edit: gelijk maar even geprobeerd; PC open, alle kabels los behalve de mobo-voeding (om aan en uit te zetten), versterker + op geel van een HD-aansluiting, versterker - op zwart, maar hij doet niks (er zit een powerled op de versterker)
Makkelijk

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ho wacht, er zat nog een "remote" draad naast de power en ground, de manual was niet zo duidelijk, maar die moet naar de radio zodat met de radio ook de versterker aan gaat. Heb nu + en oranje aan 12v gehangen en nu doet ie t (powerled brand).

Effe audio aanhangen :)

edit: werkt! :) Joepiedepoepie! tnx voor de tips :)

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 20-05-2009 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Voedingen vinden het meestal niet zo leuk om onbelast te draaien, dus blijf hier even op letten voordat straks je voeding naar de filisteinen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
wouterdv schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:27:
Voedingen vinden het meestal niet zo leuk om onbelast te draaien, dus blijf hier even op letten voordat straks je voeding naar de filisteinen is.
Hoe bedoel je dit precies?

De muurschakelaar zal straks de voeding en daarmee automatisch de versterker aanzetten. In principe zal ik dan ook muziek aanzetten via de audioin (versterker belasten), anders heeft t ook geen zin die muurschakelaar om te zetten en alles in te schakelen. Dus lijkt me niet dat de voeding onbelast kan draaien?

En nog laatste vraag, weet iemand waarom het met een 12v trafo voor spots niet werkt? Moet ik wel zeggen dat die trafo max 60w was, maar de versterker deed niks dus ik ging er van uit dat voor dat moment 60w genoeg zou zijn. Wellicht een zwaardere trafo? Of werkt dat uberhaupt niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 20-05-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:31
In een voeding zit niet alleen een 12V lijn, maar ook nog een 5V lijn en een 3,3V lijn. Die zullen volledig onbelast draaien, waardoor de voeding zich in het beste geval uitschakelt, of anders gewoon kapot gaat.
Misschien kan je met een weerstand de lijnen kunstmatig belasten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
stefijn schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:40:

En nog laatste vraag, weet iemand waarom het met een 12v trafo voor spots niet werkt? Moet ik wel zeggen dat die trafo max 60w was, maar de versterker deed niks dus ik ging er van uit dat voor dat moment 60w genoeg zou zijn. Wellicht een zwaardere trafo? Of werkt dat uberhaupt niet.
Omdat dat wisselspanning is waarschijnlijk, en alles in een auto werkt op gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
2x oke... Het werkt met een aantal maren.

Misschien dat ik toch maar gewoon een simpele normale audioversterker op de kop probeer te tikken,
tnx

Zoiets bijv:
http://www.elektronicatek...ffe934e64a0afc40b166e96d6

Kan ik denk ik niet in de "muurkast" inbouwen, maar dit ziet er natuurlijk wel netjes uit en voor dat geld ben ik van alle "problemen" af.

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 21-05-2009 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
Ik zou mijn geld in een goed versterker steken, daar heb je voor de rest van je leven wat aan. Ik heb zelf een Marantz PM4001OSE versterker, het is 2x 30 watt, maar wat een geluid er uit komt, niet normaal.

http://www.marantz.com/ne...=hf&prod_id=3520&type=amp

[ Voor 20% gewijzigd door w-dev op 21-05-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de tip, maar het is maar voor een plafondspeaker in het badkamerplafond....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:20

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

wouterdv schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:56:

Versterker is 2x 10 watt RMS, niet echt byzonder en zou een 2A stekkervoeding oid ook al gaan werken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
memphis schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 22:22:
[...]

Versterker is 2x 10 watt RMS, niet echt byzonder en zou een 2A stekkervoeding oid ook al gaan werken.
Heb je daar een voorbeeld van? Of is dat gewoon een adapter zoals bijv. voor ik noem maar iets een batterijlader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:34
Een willekeurige netstekervoeding die 2A bij 12VDC kan leveren is voldoende. Zeker als je maar 1 speaker aan gaat sluiten.
Bijvoorbeeld http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

En ja, dit soort adapters lijken erg op die van een batterijoplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jeronimo schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:36:
Een willekeurige netstekervoeding die 2A bij 12VDC kan leveren is voldoende. Zeker als je maar 1 speaker aan gaat sluiten.
Bijvoorbeeld http://www1.conrad.nl/scr...nnavi=1&zhmmh_area_kz=8A#

En ja, dit soort adapters lijken erg op die van een batterijoplader.
bedankt voor de tip: ik heb toevallig een 12v 1A DC adapter liggen (van een ouwe router) en dat werkt ook al :)

Ga zo nog wel even in de stad kijken bij de electronicaboer of die een iets zwaardere heeft, maar denk dat dat op zich al niet nodig is; het geluidsniveau is al voldoende als ik de versterker in de laagste stand zet, dus ik zal nooit veel/maximaal vermogen trekken.

En ik maar moeilijk doen met een ouwe PC ;) (desondanks iedereen bedankt voor de tips, heb toch weer e.e.a. geleerd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 17:50

Part

Helemaal niets.....

zoiets als deze:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15995

12V 5A
Kost je ongeveer 12 tot 13 euro incl de verzendkosten.
Pagina: 1