Toon posts:

Crasehen PC tijdens gamen - Probleem vid kaart of voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers-community

Ik heb al een geruimte tijd last met mijn computer. Heel erg vaak (niet altijd) begint mijn performance van mijn pc erg achteruit te gaan. Het lijkt op lag, maar het is het niet. Gewoon erg trage "flow". Als ik dan nog een tidje blijf doorspelen (wat erg moeilijk gaat voor bv. online shooters - alles beweegt te schokkerig/traag), crasht de pc. Hij valt gewoon uit en het scherm wordt zwart.

Is dit een probleem met mijn videokaart (8800GTX) (de vertragingen en dan de crash voor af te coolen), of ligt het aan mijn cooler? (die ratelt lichtjes tegen de case (beetje lawaai), maar dat was daarvoor ook al).

Ook heb ik bij het opstarten soms last van de "overclocking failed" message, en dit terwijl ik niets in mijn pc overclock. Ik denk dat beide problemen dezelfde oorzaak hebben.

Bij voorbaat dank voor de hulp

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
wat zijn je temps van cpu en videokaart? en hoe kom je bij de conclusie dat het je GraKa is of je voeding?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik weet in ieder geval wel dat een 8800GTX erg veel warmte produceert. Het is dus van groot belang dat de koeling daarvan stofvrij is zodat deze goed werkt.

Die van mij werd de laatste tijd meer dan 100 graden terwijl hij toen ik hem net kreeg zo'n 80 graden max werd. De fan was al die tijd vast ingesteld op 85%, op de stock instelling van de fan werd hij in het begin zelfs al veel warmer. De oorzaak hiervan was bij mij simpel, de koeling zat helemaal vol met stof. Ik heb deze met een compressor schoongeblazen en sindsdien zijn de temperaturen weer zoals in het begin.

Verwijderd

Welke voeding heb je btw? Al lijkt het inderdaad op een graka probleem, maar je weet nooit he ;)

Verwijderd

Topicstarter
Temps videokaart kan ik nergens lezen (geen idee welke tool).

Ik ben tot deze "conclusie" gekomen omdat het schokken bij - games - naar mijn idee heel erg waarschijnlijk aan de videokaart liggen. Anderszijds verdenk ik de voeding omdat deze dankzij het tikken van de cooling tegen de behulzing te weinig gekoeld word, en daardoor het hele systeem vertraagd. (eenmaal vertraagd, gaat het hele systeem trager). Het kan natuurlijk zijn dat ik er volledig naast zit hoor. Maar deze twee lijken voor mij het meest logisch

De temperaturen van mijn cpu zijn overigens normaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:39:
Temps videokaart kan ik nergens lezen (geen idee welke tool).

Ik ben tot deze "conclusie" gekomen omdat het schokken bij - games - naar mijn idee heel erg waarschijnlijk aan de videokaart liggen. Anderszijds verdenk ik de voeding omdat deze dankzij het tikken van de cooling tegen de behulzing te weinig gekoeld word, en daardoor het hele systeem vertraagd. (eenmaal vertraagd, gaat het hele systeem trager). Het kan natuurlijk zijn dat ik er volledig naast zit hoor. Maar deze twee lijken voor mij het meest logisch

De temperaturen van mijn cpu zijn overigens normaal.
Probeer NVmonitor, kan je hier: http://www.softpedia.com/...-Tweak/nVidia-nTune.shtml downloaden

btw. die grote groene "download knop" is een ad.. de echte download knop staat ergens anders ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is een Thermalake Toughpower 700W

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:42:
Mijn voeding is een Thermalake Toughpower 700W
Is genoeg, is het probleem waarschijnlijk ook niet.

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 12:25
Ik weet niet wat jouw ideën van een voeding zijn, maar een voeding vertraagt niet.

MVG, Frank

Verwijderd

frankK800i schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:43:
Ik weet niet wat jouw ideën van een voeding zijn, maar een voeding vertraagt niet.
Als een voeding net iets te weinig prik geeft aan een videokaart gaat tie ook raar doen, geloof me maar :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 21:45 ]

Verwijderd

frankK800i schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:43:
Een voeding niet nee, maar een videokaart die te weinig prik krijgt wel. ;)
Maar dat lijkt me hier uitgesloten.

• Baddo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04-2025
vage meldingen van mobo duiden meestal op een probleem met mobo. als je niet over klokt en je pc dennkt otch dat je dat wel doet is er iets niet goed in de bios. check die eens helemaal wellicht dat daar allerlei dingen niet goed staan

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:47:
[...]

Een voeding niet nee, maar een videokaart die te weinig prik krijgt wel. ;)
Maar dat lijkt me hier uitgesloten.
Of hij moet een dual socket mobo met 2 i7's op 4GHz hebben lopen, maar daar gaan we even niet van uit :P

Verwijderd

Topicstarter
Bios settings staan op default (staat bij opties als je deze error krijgt
- Press F1 for BIOS setup
- Press F2 to load default values
(ongeveer zoiets)

Ik neem elke keer F2, in het begin enkele keren zelf geprobeerd, maar dit maakte het enkel erger.
Pagina: 1