Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista]Schade door verwijderen files?

Pagina: 1
Acties:

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:34
Goedenavond!

Ik zit een met een krappe SSD qua grootte en ik vroeg me af of ik bepaalde files die in de Windows folder zijn, gewoon kan verwijderen, omdat ze best veel ruimte in beslag nemen. Zie mijn screenshot voor verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/30ib8n5.jpg

Volgens mij had ik de installers in de installer folder vroeger wel eens verwijderd toen ik nog XP had en dat was geen slim idee, omdat ik alle programma's niet meer kon verwijderen. Althans, ik denk dat dat de reden is geweest, mensen die weten of dit ook echt zo is?
In de map softwaredistribution zit een map die downloads heet, wat ook de meeste ruimte in beslag neemt en volgens mij is dat de map waar Windows alle updates laat. Klopt dit en kan ik deze dan gewoon verwijderen zonder gevolgen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De Installer folder bevat alle .msi installerfiles van je geinstalleerde software.
Je verliest dan de mogelijkheid tot repareren of netjes deinstalleren van je software.

Heb je ook al gekeken naar de grootte van je ShadowCopy volume? Daar kun je soms ook al een paar Gig mee terugwinnen (ten koste van wat minder Previous Versions natuurlijk).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-11 23:02

Archimond

Lopende Helpdesk

De submap Downloads in SoftwareDistribution kun je veilig verwijderen, daar wordt alles van windowsupdate in gedownload en windows laat het meestal onnodig staan.

In C:\Documents and Settings\"gebruikersnaam"\Local Settings\Temp
zitten vaak ook tijdelijke bestanden die weg kunnen.

Alle tijdelijke windows update bestanden kun je ook verwijderen.

Soms verwijder ik als het echt heel krap wordt: C:\WINDOWS\system32\dllcache
Besef wel dat daarin backups staan van belangrijke bestanden van Windows.
Tenzij je een goed image/backup van Windows hebt gemaakt zal ik het niet doen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens kun je die grootte van je DLLCache folder ook configureren op een fixed size - al geldt dat meer voor XP dan bij Vista of Windows 7 omdat daar veel meer de nadruk ligt op de SxS folders.
Vergis je in die laatste trouwens niet, er zitten daar heel veel hardlinks in waardoor de Windows Shell een veel grotere hoeveelheid aangeeft dan dat er daadwerkelijk is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:34
alt-92 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:33:
De Installer folder bevat alle .msi installerfiles van je geinstalleerde software.
Je verliest dan de mogelijkheid tot repareren of netjes deinstalleren van je software.

Heb je ook al gekeken naar de grootte van je ShadowCopy volume? Daar kun je soms ook al een paar Gig mee terugwinnen (ten koste van wat minder Previous Versions natuurlijk).
Ah kijk, dat dacht ik dus al. Van fouten leer je hè. :P
Die laat ik dus lekker staan.

Waar kan ik die ShadowCopy volume vinden? Ik heb wel alle back-up en restore functies uitgeschakeld.
(uiteraard wel belangrijke persoonlijke bestanden geback-upped. ;))
Archimond schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:24:
De submap Downloads in SoftwareDistribution kun je veilig verwijderen, daar wordt alles van windowsupdate in gedownload en windows laat het meestal onnodig staan.

In C:\Documents and Settings\"gebruikersnaam"\Local Settings\Temp
zitten vaak ook tijdelijke bestanden die weg kunnen.

Alle tijdelijke windows update bestanden kun je ook verwijderen.

Soms verwijder ik als het echt heel krap wordt: C:\WINDOWS\system32\dllcache
Besef wel dat daarin backups staan van belangrijke bestanden van Windows.
Tenzij je een goed image/backup van Windows hebt gemaakt zal ik het niet doen.
Okay, ook dat vermoeden klopt dus. Heb die downloads inmiddels verwijderd, toch een goede 400MB mee gewonnen, bedankt. :)
Die dllcache heb ik niet, mss omdat ik de back-up/restore functie heb uitgeschakeld?
alt-92 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:30:
Overigens kun je die grootte van je DLLCache folder ook configureren op een fixed size - al geldt dat meer voor XP dan bij Vista of Windows 7 omdat daar veel meer de nadruk ligt op de SxS folders.
Vergis je in die laatste trouwens niet, er zitten daar heel veel hardlinks in waardoor de Windows Shell een veel grotere hoeveelheid aangeeft dan dat er daadwerkelijk is.
Dit begrijp ik niet helemaal. De gebruikte diskspace die wordt aangegeven klopt dus niet?
Die SxS folder wordt trouwens wel heel groot, naarmate je meer installeerd hè? Ik had al het een en ander gelezen erover, waarvoor dat dient, maar kan iemand in lekker plat hollands vertellen wat het nou precies inhoud? Hij maakt schijnbaar meerdere dll's aan voor compatibility bij programma's? :?

Heb het verder ook niet heel krap qua space hoor, maar ik ben een beetje een freak daarin. Wil alles zo schoon mogelijk hebben, dus onnodige space wil ik niet wasten. :)