Opzetten kleinschalig (professioneel) bedrijfsnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-03 16:43
Hallo,

Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben wordt momenteel door vijf mensen gebruik gemaakt van een PC: drie desktops en twee laptops. Alle PC's werken puur als stand-alone en zijn door middel van een modem(router), een switch en een access point met het internet verbonden. Hierbij worden wat onderlinge bestandsmappen gedeeld.

Naar mijn mening is dit niet een al te beste installatie, des temeer omdat het maken van back-ups hierdoor vrijwel niet gebeurd en de configuratie's van de PC's op sommige punten verschillen (XP/Vista, Office-versies ed.); het oogt allemaal wat primitief. Puur uit hobby wil ik mij eens verdiepen in de mogelijkheden en zou graag wat informatie hierover willen inwinnen.

Zelf zat ik eraan te denken om een (krachtige) server op te zetten met een server-besturingssysteem (Windows Server 2003) om vervolgens de PC's hierop in te laten loggen met hun eigen gebruikersnaam en wachtwoord. Door middel van een "zwevend profiel" zouden dan zaken als het bureaublad, documenten, e-mails per gebruiker centraal op de server worden bewaard.

Mijn vraag is echter in hoeverre het mogelijk is de "vaste applicatie's" vanuit de server aan te sturen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om op de server algemene software te installeren die door alle PC's worden gebruikt (en dus eenduidig)? En wat moet er dan op de PC's zelf worden geinstalleerd, enkel het besturingssysteem?

Het ideale zou zijn dat alle software vanuit de server wordt 'geserverd' zodat alleen deze server updates inzake Office ed. hoeft te krijgen. Mocht iemand dan specifiek iets willen gebruiken (bijv. Adobe Acrobat Professional) zou dat op de server kunnen worden geinstalleerd om vervolgens beschikbaar te komen voor alle gebruikers.

Alle advies is welkom! Alvast bedankt.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Jewie schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:28:
Mijn vraag is echter in hoeverre het mogelijk is de "vaste applicatie's" vanuit de server aan te sturen? Is het bijvoorbeeld mogelijk om op de server algemene software te installeren die door alle PC's worden gebruikt (en dus eenduidig)? En wat moet er dan op de PC's zelf worden geinstalleerd, enkel het besturingssysteem?

Het ideale zou zijn dat alle software vanuit de server wordt 'geserverd' zodat alleen deze server updates inzake Office ed. hoeft te krijgen. Mocht iemand dan specifiek iets willen gebruiken (bijv. Adobe Acrobat Professional) zou dat op de server kunnen worden geinstalleerd om vervolgens beschikbaar te komen voor alle gebruikers.
Dan moet je denken aan iets als een terminal server. Let wel op dat je dan qua licenties redelijk wat kosten gaat maken. Windows server, CAL's, terminal licenties en natuurlijk de client-pc licenties nog.

Je hebt dan gewoon 'kale' client pc's staan zonder software, behalve beveiligingssoftware uiteraard. Via remote desktop log je dan in op de server. Er staat dan helemaal geen belangrijke data lokaal.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Daar moet je niet (legaal) aan willen beginnen met maar vijf man. Je zou het beste een goedkope dell server neer kunnen zetten met daar Windows 2003 Small Business server; dat is ongeveer gemaakt voor je situatie. Kan je gebruiken als domaincontroller om bijvoorbeeld update policies te pushen, fileserver, VPN voor als iemand thuis zit etc.

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-03 16:43
Ik zat zojuist ook even te kijken naar Windows 2003 Small Business server. Ik vraag mij echter twee dingen af. Ten eerste of het mogelijk is om de (nieuwe) server aan de switch te hangen of dat de server als router gaat fungeren. Ten tweede hoe het precies zit met de mailafhandeling. Nu halen alle (stand-alone) PC's hun eigen mail op via hun eigen POP3-configuratie. Hoe wordt dit geregeld met Windows SBS?

[ Voor 41% gewijzigd door Jewie op 20-05-2009 21:37 ]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Jewie schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:35:
Ik zat zojuist ook even te kijken naar Windows 2003 Small Business server. Ik vraag mij echter twee dingen af. Ten eerste of het mogelijk is om de (nieuwe) server aan de switch te hangen of dat de server als router gaat fungeren. Ten tweede hoe het precies zit met de mailafhandeling. Nu halen alle (stand-alone) PC's hun eigen mail op via hun eigen POP3-configuratie. Hoe wordt dit geregeld met Windows SBS?
Zou het niet veel verstandiger zijn om een echte systeembeheerder dit te laten regelen voor je?
No offense, maar als je dit soort zaken niet weet, dan kun je beter niet beginnen aan het installeren van een SBS server.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Is een NAS geen optie? Wel gezamelijke bestanden, niet de kosten van een server.

Gezien je vraag mbt mail is een server idd geen optie, als je niet weet dat Exchange onderdeel is van SBS zou ik zeker niet aanraden om dat te gaan installeren.

Een NAS kan prima, je hebt dan alle data op 1 plek. Blijft nog wel dat je dat natuurlijk moet backuppen.

Hoe zit t verder met licenties enz? zijn de OSsen uberhaupt wel geschikt om in een domein te werken?

En belangrijker, wat is je budget?

Als je die punten op een rij hebt, ga dan eens in overleg met een (externe) systeembeheerder. Tenzij het niet bedrijfskritisch is, veiligheid niet uitmaakt, downtime en dubbel werk omdat je het aan t 'leren' bent, zou ik er niet aan beginnen.
Een productieomgeving is geen speelplek om zulke basiskennis op te doen. Kortom: uitbesteden imho.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-03 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Jewie
Je komt over als iemand met wat verstand van PC's en globaal netwerk verkeer, da's positief.
Maar misschien is het iets te hoog gegrepen om vanaf de situatie die er nu is om meteen over te gaan naar een server die Data+Mail+Applicaties voor je serveert.
Ik denk dat je het jezelf onnodig complex maakt, zeker gezien de manier waarop het nu gaat. Kosten moet je natuurlijk ook in de gaten houden en als je wilt doen wat je nu aangeeft gaat het misschien wel duizenden euro's kosten.

Misschien is het beter om de "problematiek" te scheiden en af te handelen als losse stappen.
Data, mail, applicaties en backup.

Data: Voor data kan je een NAS of kale windows server neerzetten.
Mail: Zou je ook via de server kunnen laten lopen, maar Exchange zou ik je niet aan willen raden als beginner. Zoek dan iets eenvoudigers. Kijk even naar IMAP mogelijkheden.
Applicaties: Kwestie van alle computers een keer langsgaan alles gelijktrekken met elkaar.
Backup: Simpele manier: Koop 1 of 2 USB harddisks met genoeg ruimte en maak periodiek een backup naar 1 van de 2. Zorg dat 1 van de 2 altijd bij iemand thuis is.

Ps. Roaming profiles (zwervende profielen) heb ik keer op keer niet al te beste ervaringen mee (niet zelf geinstalleerd, slechts als gebruiker), vooral als de users van veel data op hun buroblad houden of elders in hun profiel veel data hebben bijvoorbeeld. Het inloggen wordt traaaaaaaag. Is niet leuk.
Je kan er beter op een andere manier voor zorgen dat alle data die gebackupped moet worden, op de NAS/Server komt te staan. (Onder andere de "Mijn documenten" locatie laten wijzen naar een plek op de server, per user).
Anders geschreven moet je ervoor zorgen dat er nooit data lokaal op de machines komt te staan die van belang is voor het bedrijf of de users zelf. Als je die situatie hebt bereikt, dan zit je goed.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 21-05-2009 09:58 ]

Alles kan stuk.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:04
Misschien een beter idee is dan BPOS --> www.microsoftonline.com

BPOS is een verzameling aan hosted oplossingen waardoor je een Sharepoint / Exchange / OCS allemaal te samen hebt zonder dat je daar kennis van moet hebben.

Dankzij dit kan je dan ook eender waar aan alle zaken / mail / sharepoint = data, dit is een volledige online oplossing. Nooit meer druk maken in nieuwe servers etc!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat heeft de business te winnen aan een verandering van het netwerk? Je wilt geld investeren en hoeveel nut heeft het? Een netwerkbeheerder kan snel aan duur, lekker, mooi,... spul denken "om met de tijd mee te zijn".

Er zijn 5 computers in het netwerk. In het geval dat je een maand aan data kwijt speel, dan zou je werk ter waarde van 5 maandlonen kwijt spelen. 15k euro is een eenvoudig schatting. Je hebt een bepaalde kans p, p * 15k. Maatregelen kost ook geld zodat we bij een basisformule komen: IT-kosten = maatregelen + kans * schade.

Als je een NAS inricht, dan moet je ervoor zorgen dat de gebruikers hun data op de NAS ipv lokale schijf of USB-stick opslaan. Als de gebruikers dat niet toepassen, dan ben je niet vooruit gegaan.

Als je backupsoftware/hardware voorziet, dan moeten de gebruikers dat nog correct beheren. Als ze elke keer een incrementele backup nemen en de volledige backup is nergens te vinden, dan ben je niet vooruit gegaan. Met alleen het technische kom je er niet.

Als de maatregelen te duur is, dan neemt men gewoon het risico. Net zoals je niet alles in je leven platverzekerd.
Pagina: 1