Subwoofer HKTS11 aansluiten op Sony versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Topicstarter
Intussen al een lens gezocht op internet en aangezien ik niet al te veel kennis van audio heb, kom ik er niet uit.
Ik heb 2 vragen over mijn Sony versterker en Harman Kardon Speaker set HKTS11.
Deze speaker set heb ik in principe gehaald voor de satelliet speakers om de erg simpele standaard satelliet speakers op mijn Sony HT-SS2300 versterker/receiver, te vervangen. Dit gaat prima en het resultaat is een veel helder geluid. Nu ben ik in principe wel tevreden met de Sony subwoofer gezien die niet zo groot is, maar ik wil toch eens de Harman subwoofer aansluiten om te horen of dit ook nog verschil op levert. Nu loop ik echter vast op de aansluitingen. De sony versterker heeft geen cinch subwoofer uitgang, maar de gewone 2 (+/-) aderige subwoofer speaker uitgang gelijk aan de overige speakers met klem systeem. De Subwoofer heeft echter alleen Cinch Sub/LFE ingang en geen klem aansluiting voor speaker kabels.
Ik moet dus iets van een Y kabel hebben om dit aan te sluiten en de subwoofer uitgang van de Sony moet waarschijnlijk op de L of R Sub ingang op de subwoofer. Klopt dit en zijn hier kabels voor te krijgen?

Plaatje subwoofer:
http://members.home.nl/jacob.bakker/image/speaker.jpg

Aansluiting Sony:
http://members.home.nl/jacob.bakker/image/sony.jpg

Overigens gebruikt Sony een handig klik plug systeem op de versterker voor de speaker kabels, deze conectors zitten echter aan de meegeleverde speaker kabels vast gemaakt en kan ik niet gebruiken voor nieuwe kabels. Zijn deze connectors ook los te verkrijgen om zo andere speaker kabels aan te kunnen sluiten?

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wat je eerst moet weten is of de versterker van je sony sub in de sony versterker zit of in de sub zelf. Heeft de sony sub een losse stroomkabel ? dan zit hij daar waarschijnlijk in.

Als de versterker in de sony versterker zelf zit > draad doorknippen > strippen en de high level input van de HK gebruiken

Als de versterker in de sony sub zit > draad doorknippen > tulp stekker monteren > line level input van de HK gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 20-05-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:07
Hoezo heeft je sub geen aansluiting voor speakerkabels? Linksonder zitten ze. Van de 8 moet je de 4 rechtse hebben, van boven naar beneden. Wat ik zou doen is de kabel van de Sony sub doorknippen zodanig dat je hem weer kan vast kan solderen, of met stekkers of iets dergelijks weer kan vastmaken. Of je kijkt of je ergens goedkoop een speaker met eenzelfde stekker kan vinden en hem daar vanaf haalt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Peenutzz schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:16:
Hoezo heeft je sub geen aansluiting voor speakerkabels? Linksonder zitten ze. Van de 8 moet je de 4 rechtse hebben, van boven naar beneden. Wat ik zou doen is de kabel van de Sony sub doorknippen zodanig dat je hem weer kan vast kan solderen, of met stekkers of iets dergelijks weer kan vastmaken. Of je kijkt of je ergens goedkoop een speaker met eenzelfde stekker kan vinden en hem daar vanaf haalt.
TS lees nou eerst mijn post maar en zoek dat uit. Die speaker aansluitingen zijn alleen te gebruiken als je sony versterker een high level (dus ingebouwde versterker) output heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 08:22:
[...]

TS lees nou eerst mijn post maar en zoek dat uit. Die speaker aansluitingen zijn alleen te gebruiken als je sony versterker een high level (dus ingebouwde versterker) output heeft!
De Sony versterker heeft een eigen sub filter en dus versterker, de originele subwoofer van Sony is geen actieve sub. Dank voor de tip. Nu nog even speuren of er losse connectors voor de sony versterker zijn te krijgen, dan kan ik een nieuwe kabel maken, zonder de kabel van de originele sub door te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 00:16:
Die zijn voor de satelliet speakers, ik wil echter de HK satelliets via de Sony versterker laten gaan om het beste geluid te halen. (Dolby Digital) Het gaat mij hier echter enkel en alleen om de subwoofer. De sub ingang van de HK komt niet overéén met de versterker, welke een gewoon 2 aderig kabel heeft zonder CInch plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

OkselFris schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:14:
[...]

De Sony versterker heeft een eigen sub filter en dus versterker, de originele subwoofer van Sony is geen actieve sub. Dank voor de tip. Nu nog even speuren of er losse connectors voor de sony versterker zijn te krijgen, dan kan ik een nieuwe kabel maken, zonder de kabel van de originele sub door te knippen.
ik denk niet dat je die connectors gaat vinden maar je weet nooit natuurlijk. Je kan natuurlijk atlijd de kabel doorknippen en gebruiken. Wil je hem dan ooit alsnog op de sony sub aansluiten is het even solderen / krimpkousje en hij is weer als nieuw (kroonsteentje kan ook natuurlijk :) Let wel dat als je versterker al een filter heeft je de HK sub niet gaat 'tegenfilteren' zet dus filter op OFF (schakelaar op de sub)

edit. Ik zit nog even naar dat eerste plaatje te kijken. Zoals het daar lijkt heeft de sony kabel maar aan 1 kant zo'n stekker en aan de andere kant toch gewoon draadeinden ? Dat is precies goed dan. Die kan je gewoon op de high level van de HK doen (neem het rechter kanaal, meestal is die prima voor mono gebruik, zie gebruiksaanwijzing)

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 21-05-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:34:
[...]

ik denk niet dat je die connectors gaat vinden maar je weet nooit natuurlijk. Je kan natuurlijk atlijd de kabel doorknippen en gebruiken. Wil je hem dan ooit alsnog op de sony sub aansluiten is het even solderen / krimpkousje en hij is weer als nieuw (kroonsteentje kan ook natuurlijk :) Let wel dat als je versterker al een filter heeft je de HK sub niet gaat 'tegenfilteren' zet dus filter op OFF (schakelaar op de sub)

edit. Ik zit nog even naar dat eerste plaatje te kijken. Zoals het daar lijkt heeft de sony kabel maar aan 1 kant zo'n stekker en aan de andere kant toch gewoon draadeinden ? Dat is precies goed dan. Die kan je gewoon op de high level van de HK doen (neem het rechter kanaal, meestal is die prima voor mono gebruik, zie gebruiksaanwijzing)
Inderdaad ik heb echt overal gezocht maar deze connectoren zijn niet te vinden, heb nog wel gekeken of er losse kabel schoentjes zijn die ik op de connectors kan pluggen, maar bij Conrad nog niks passend kunnen vinden. Maar ik ga de kabel toch doorknippen (uiteinde zit in de Sony Subwoofer) en er een cinch kabel aan vast solderen. Dan moet het helemaal goed komen. Aan de orginele Sony subwoofer soldeer ik dan een cinch koppeling zodat ik de kabels snel weer aan kan sluiten mocht ik ooit nog eens besluiten om de Sony versterker met speakers nog eens te verkopen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
OkselFris schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 10:20:
[...]

Die zijn voor de satelliet speakers, ik wil echter de HK satelliets via de Sony versterker laten gaan om het beste geluid te halen. (Dolby Digital) Het gaat mij hier echter enkel en alleen om de subwoofer. De sub ingang van de HK komt niet overéén met de versterker, welke een gewoon 2 aderig kabel heeft zonder CInch plug.
Op het plaatje in je link staat heel duidelijk High level IN, (nummer 9). Dat is een INgang, en daar kun je de UITgang van je sony versterker RECHTSTREEKS op aansluiten, mits je de goede stekker hebt voor in je receiver :z :z . Als je die niet van de Sony sub af wil knippen moet je deze ergens anders vandaan halen.

Wat je zeker NIET moet doen is de subuitgang van de Sony op de cinch ingang van de HK aansluiten, dan gaat er geheid iets stuk.

[ Voor 7% gewijzigd door Peenutzz op 21-05-2009 12:48 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Peenutzz schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:40:
[...]

Op het plaatje in je link staat heel duidelijk High level IN, (nummer 9). Dat is een INgang, en daar kun je de UITgang van je sony versterker RECHTSTREEKS op aansluiten, mits je de goede stekker hebt voor in je receiver :z :z . Als je die niet van de Sony sub af wil knippen moet je deze ergens anders vandaan halen.

Wat je zeker NIET moet doen is de subuitgang van de Sony op de cinch ingang van de HK aansluiten, dan gaat er geheid iets stuk.
Hmm, je zet me aan het twijfelen. ;) Nog eens de manual zitten doorlezen. En ik begin het door te krijgen, de subingang op de subwoofer is een lijn niveau ingang en aangezien ik begrijp dat ik op de versterker een uitgang op speaker niveau heb en dus daarmee inderdaad de kans heb om de boel op te blazen. Ik gebruik de highlevel ingang wel, de draden van de orginele sub moet ik toch doorknippen. Langzaam wordt het helder... maar de actieve subwoofer was niet zo'n slimme keus, maar gelukkig ging het mij vooral om de satellites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 10:51
Peenutzz schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 12:40:
[...]

Juist...peenutzz (toffe nick:) ) zegt t kort maar krachtig. Wat je ook kunt doen is een stukkie nieuwe standaard speaker kabel halen (wel ietsje dikker want t gaat hier om een 200Watt Sub!!!) en deze tussen de reciever en de sub (Zoals peenuttz al zegt HIGH INPUT) hangen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
lj_tree schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 07:50:
[...]

Juist...peenutzz (toffe nick:) ) zegt t kort maar krachtig. Wat je ook kunt doen is een stukkie nieuwe standaard speaker kabel halen (wel ietsje dikker want t gaat hier om een 200Watt Sub!!!) en deze tussen de reciever en de sub (Zoals peenuttz al zegt HIGH INPUT) hangen.
Wat betreft kabel moet het kunnen want de Sony sub is 285 Watt. Ik zou het liefst er ook nieuwe speaker kabels tussen hangen, maar helaas zijn de stekkers voor de Sony Receiver nergens te vinden en zit ik dus vast aan de standaard kabeltjes. Maar inderdaad die kabeltjes houden niet over. Ik hang hem aan de High Input.... jullie hebben mij overtuigd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Topicstarter
Aangesloten en alles is nog heel en het werkt. :) Helemaal naar tevredenheid. en aangezien dit beter is af te stellen is heb ik niet meer zo'n overdreven bas als met het standaard spul. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Fijn dat het gelukt is :) Veel plezier ermee, maar dat lukt wel denk ik :P

Pagina: 1