Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ISDN-15] Hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
We hebben nu een 11-tal ISDN-2 kastjes hangen. Deze willen we vervangen voor ISDN-15. We zijn na al die jaren erg overtuigd van de betrouwbaarheid van ISDN-2. Ik dacht heel simpel dat ISDN-15 dezelfde techniek is, maar is dat zo? In een aanbieding van BBeyond wordt aangeven dat het een DSL lijn is waar het signaal aan het 'einde' naar ISDN wordt omgezet :? Hoe werkt het nu precies? En is dat bij KPN hetzelfde?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TP → IH

Verwijderd

ISDN-2 en ISDN-15 zijn verschillende technieken. Ten eerste is ISDN-15 geen echte ISDN-standaard, de standaard is ISDN-30.

ISDN-2 = BRI = een gewone telefoonlijn met 1xD kanaal (16kbps, signalering) en 2xB kanaal (64kbps, data)
ISDN-30 = PRI = een 2 Mbit, onderverdeeld in 1xD (64 kbps), 30xB (64 kbps) en 1xframing (64kbps, voor synchronisatie).

ISDN15 is een marketing term waarbij je gewoon een PRI geleverd krijgt waarvan KPN 15 B kanalen uitschakeld.

ik zou verwachten dat een PRI eerder betrouwbaarder dan minder betrouwbaar is. Wel moet je erop rekenen dat de configuratie ingewikkelder is. Wat wil je er aan hangen?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een configuratie met een aantal groot aantal losse ISDN-2 kastjes lijkt me ook niet heel beheerbaar. En dan heb je ook nog eens een flink aantal poorten als input op je centrale.

Als je ISDN-30/15 leverancier de juiste functionaliteit bied (zoals het werkt met jouw centrale en in 99,9% van de gevallen kun je storingsvrij bellen b.v.) dan wordt het een commercieele overweging.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dan nog als je 11 ISDN kastjes hebt heb je in totaal 22 B kanalen en dit ga je vervangen voor 15 B kanalen. Als ik het zo bekijk ga je eea verliezen daar je 7 B kanalen in levert. Het kan best zo zijn dat je die niet nodig hebt of dergelijke, maar een 30 verbinding (afhankelijk van prijsverschillen en dergelijken) lijkt mij met het oog op de toekomst een betere oplossing daar je dan 8 kanalen meer hebt.

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Er moet gewoon een telefooncentrale aan komen te hangen. 2 van de 11 ISDN-2 kastjes zijn in gebruik voor ADSL abonnementen. Ik heb begrepen dat die sowieso in stand moeten blijven omdat die ADSL abonnementen niet op de ISDN-15 kunnen.

Kan iemand uitleggen of de techniek van KPN en BBeyond verschillend is voor ISDN-15?
Xorsist schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:25:
Dan nog als je 11 ISDN kastjes hebt heb je in totaal 22 B kanalen en dit ga je vervangen voor 15 B kanalen. Als ik het zo bekijk ga je eea verliezen daar je 7 B kanalen in levert. Het kan best zo zijn dat je die niet nodig hebt of dergelijke, maar een 30 verbinding (afhankelijk van prijsverschillen en dergelijken) lijkt mij met het oog op de toekomst een betere oplossing daar je dan 8 kanalen meer hebt.
Een aantal lijnen die we nu hebben wordt gewoon nooit meer gebruikt (ISDN-router vervangen voor verbindingen via internet bijvoorbeeld)

[ Voor 62% gewijzigd door wizl op 20-05-2009 20:54 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
wizl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:50:
Er moet gewoon een telefooncentrale aan komen te hangen. 2 van de 11 ISDN-2 kastjes zijn in gebruik voor ADSL abonnementen. Ik heb begrepen dat die sowieso in stand moeten blijven omdat die ADSL abonnementen niet op de ISDN-15 kunnen.

Kan iemand uitleggen of de techniek van KPN en BBeyond verschillend is voor ISDN-15?

[...]

Een aantal lijnen die we nu hebben wordt gewoon nooit meer gebruikt (ISDN-router vervangen voor verbindingen via internet bijvoorbeeld)
ISDN30 wordt over een GSHDSL lijn geleverd. KPN levert hier een 'modem' voor, hier komt je ISDN30 uit. ( http://fotos.marktplaats....HxME1EZWuJQYRSOarrA==.jpg )
In NL levert KPN ook ISDN 15 en ISDN 20, dat zijn gewoon 'gecastreerde' ISDN30 lijnen, waarbij je 'slechts' 15 of 20 spraakkanalen hebt.
Ook zijn er voip providers die tegenwoordig ISDN30 over IP leveren.

Hoeveel spraaklijnen heb je daadwerkelijk nodig?

ADSL kan idd niet met een ISDN30 lijn, dus die lijnen zou je apart moeten houden. Vraag is of die adsl lijntjes allemaal nog nodig zijn: Waarom 2 adsl lijnen? Redunancy is mogelijk, maar dan bij voorkeur niet 2x dsl (ook al zijn het verschillende netwerken)

Belangrijker, je centrale zal ook geupgraded moeten worden naar ISDN30.

Kortom: wat heb je daadwerkelijk nog nodig van die hele 'bende' NT1s enz en denk aan bijhorende dingen:
- Alarmlijnen
- Digiaccess/pinlijnen
- DSL lijnen
- Hoeveel NT1s zijn MV lijnen? en zijn die uberhaupt nog nodig?
- Welke nummerblokken heb je en welke zijn daadwerkelijk in gebruik?
(Je kan bv niet zomaar een stapel ISDN2 nummers naar een ISDN30 bundel porteren)

En ga dan kijken wat er overblijft....

(gezien je kennis lijkt t me misschien handiger om hier een IT/Telecomboer voor in te huren)

* DJSmiley maakt dit soort 'vage' dingen vaker mee.
Klant neemt glas, wil zn telefonie over glas, maar heeft geen idee wat er aan lijnen ligt en gebruikt wordt.
Record wat ik tegenkwam was een klant met iets van 15 lijnen (ISDN EV/MV/PSTN alles door elkaar heen). Op 1 vd lijnen ook blijkbaar een 'beltegoed' ingekocht, voor 200 eur/mnd, op een lijn die nooit meer gebruikt wordt (beltegoed stond op 4000+ eur ofzo)...

Een telecomboer kan bij KPN een scan van je ISRApunt opvragen. Dat lijkt me een zeer goede start: Je hebt dan een overzicht van de lijnen op dat adres, incl aanduiding of het EV of MV isdn is enz.

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 21-05-2009 19:13 ]

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-10 10:49
wizl schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:50:

[...]

Let even op de lijn/lijnen die je gebruikt voor je alarmcentrale, als je die hebt. Officieel mag die niet over aktieve apparatuur lopen, zoals ISDN-30; ISDN-2 krijgt zijn voeding nog van het kpn-net, dus kan je 'altijd' bellen.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
Ghandi schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:35:
[...]

Let even op de lijn/lijnen die je gebruikt voor je alarmcentrale, als je die hebt. Officieel mag die niet over aktieve apparatuur lopen, zoals ISDN-30; ISDN-2 krijgt zijn voeding nog van het kpn-net, dus kan je 'altijd' bellen.
Of de alarmverbinding al-2 maken,dan polt ie in ieder geval om de 90 seconden weg dat de lijn aanwezig is.
Pagina: 1