In principe is er ook een mogelijkheid om de EULA te weigeren en dan restitutie te eisen. Dat staat in diezelfde voorwaarden. Alleen lijkt het er op dat er geen jurisprudentie in Nederland voor bestaat, als ik deze gast op het Consumentenbond Forum zo mag citeren:
Nogmals deels van de Windows licentie:
'Door de software te gebruiken, gaat u akkoord met deze bepalingen. Als u niet akkoord gaat met de bepalingen, mag u de software niet gebruiken. Breng de software dan terug naar de plaats van aankoop, tegen restitutie van het aankoopbedrag.'
[..]
In meerdere landen, zoals Italie, Verenigde Koningrijk en ik denk iik Nederland heeft de rechter zich uitgesproken over deze kwestie. De eindgebruiker had altijd gelijk. Elke winkelier zal mij hetzelfde antwoord geven, dus ik wordt verplicht om een product te kopen (Windows) die ik niet wil. Dat is een monopolistische positie die niet toegestaan zal moeten worden.
Bij de winkelier koop ik de computer en daarbij wordt Windows gelevert, maar als ik Windows niet wil (omdat ik daarvoor niet gevraag heb), moet ik hem terug kunnen brengen, zoals dat in de licentie staat. Of niet? Of hebben de rechters in Italie, Verenigde Koningrijk,... zich verkeerd uitgesproken?
Weten jullie als de rechter in Nederland zich daarvoor uitgesproken heeft? Hebben jullie daar web links?