[Geheugen] Crashes a.g.v. geheugen op voorgeschreven specs

Pagina: 1
Acties:

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Beetje vage topictitel misschien, maar 'k zal even uitleggen wat voor miserie met geheugen ik de laatste tijd heb :/

Mainboard: Gigabyte GA-965P-DS4
Processor: Intel E6600 (C2D 2.4 Ghz)

Ik heb 2 Kingston HyperX kitjes van 2 latjes elk, beide hetzelfde type en chipset: KHX6400D2LLK2/2G & KHX6400D2LLK2/4G. Dit is 800 Mhz PC6400 Low Latency (4-4-4-12) DDR2 geheugen, non-EC, geïnstalleerd op de volgende manier:
Channel 1: 2x 1 GB.
Channel 2: 2x 2 GB.

In de bios viel het me al direct op dat het geheugen slechts herkend werd als PC5300 667 Mhz, 5-5-5-15. Op zich niet zo'n probleem, ik ga er vanuit dat de bios standaard een safety marge handhaaft en dus het zooitje wat trager draait. In ieder geval draaide alles naar behoren onder zowel Windows Vista Ultimate x64 en Windows Seven x64.

Maarja, je wil toch wat meer. Je koopt geen PC6400 CL4 geheugen om het als PC5300 CL5 te laten draaien ;)
Terug de bios in dus. Geheugen multiplier van 2,5 naar 3,0 gegooid om 800 Mhz te halen. Timings handmatig op 4-4-4-12 gezet, alle overige instellingen laten staan zoals ze standaard gedetecteerd werden. Voltage ook op automatisch laten staan.
En hier begon de miserie. Geheugenfouten, crashes, blue screens en complete vastlopers.

Teruggezet naar oude instellingen, beetje op 't net gaan zoeken, en gelezen dat mogelijk het automatische mainboard voltage te laag is.
Terug de bios in, alles weer ingesteld op 800 Mhz CL4, en voltage handmatig op 2.0V gezet (zoals aangegeven in de specificaties voor dit geheugen). Weer dezelfde problemen.
Opnieuw de bios in, en voorzichtig 1 trapje hoger geprobeerd naar 2.1V met het idee dat het misschien te krap zou zijn voor hogere prestaties. Maar 't mocht niet baten.

Terug naar de oude instellingen en het draait allemaal weer.
Kan nu werkelijk geheugen niet draaien op de door de fabrikant voorgeschreven specs? Koeling mag toch het probleem niet zijn, de latjes zijn standaard voorzien van passieve koeling en mijn Antec Nine Hundred windtunnel trekt er meer dan voldoende lucht langs...

Word hier eerlijk gezegd een beetje moe van... Goed 't draait allemaal op lagere instellingen en de prijs scheelt hooguit een paar Euro, maar 't gaat me om 't idee. Je koopt toch iets om het ten volle te kunnen gebruiken? Of zie ik misschien iets over het hoofd? :?

New pc under construction...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In geval van 4 dimmen is het met de P965 chipset aan te raden het geheugen van de geheugencontroller (de MCH) iets te verhogen, met 0.1V ofzo. Dat zou het een stukje stabieler moeten laten draaien.
Dat je geheugen standaard op PC5300 gaat lopen komt waarschijnlijk doordat de SPD de JEDECspecs volgt, en hierdoor een snelheid pakt waarbij het standaard voltage van 1.8V gebruikt wordt.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Volgens mij komt het regelmatig voor dat als je 4 dimm's op je mobo prikt, je de timings moet relaxen om tot een stabiel resultaat te komen.

| system specs |

• Xiphalon
  • Laatst online: 16:10
Waarom doe je op channel 1 2x2 en op channel 2 2x1 gb? Moet dat niet 1x1 en 1x2 per channel zijn?

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Terw_Dan 'k ga het eens testen. 'k Zal ook onder Windows eens het voltage in de gaten houden, kijken of dat ook een beetje stabiel is.

Ride277 als het vorige niet lukt zit er denk ik niets anders op. Snelheid is leuk maar stabiliteit staat natuurlijk op de eerste plaats.

Darkmage 'n channel heeft 2 slots, daarom ;)

• Xiphalon
  • Laatst online: 16:10
Ik dacht dat je de paren moest verdelen (1 van 't paar op eigen channel), omdat anders dual channel niet zou werken.

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
Ik ben ook geen expert, maar de handleiding vermeldt dat je juist 2 identieke latjes moet gebruiken om 't dual channel te laten werken. En de POST geeft aan dat 't inderdaad dual channel werkt ;)

Verwijderd

darkmage schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 16:49:
Waarom doe je op channel 1 2x2 en op channel 2 2x1 gb? Moet dat niet 1x1 en 1x2 per channel zijn?
darkmage schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:26:
Ik dacht dat je de paren moest verdelen (1 van 't paar op eigen channel), omdat anders dual channel niet zou werken.
1x1 en 1x2? Dan heb je maar 3GB wat doe je dan met de andere 3GB weggooien? :p
Jesse99 schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 21:10:
Ik ben ook geen expert, maar de handleiding vermeldt dat je juist 2 identieke latjes moet gebruiken om 't dual channel te laten werken. En de POST geeft aan dat 't inderdaad dual channel werkt ;)
Zo klopt het idd. :)

• Jesse99

Jesse99

Everything's Tweakable!

Topicstarter
In ieder geval draait het nu stabiel op 800 Mhz, met 5-5-5-15 timings.
Het voltage heb ik nog niet mee geëxperimenteerd. 'k Ben daar erg voorzichtig mee en wil eerst graag zeker weten op welk voltage het standaard draait. Helaas geeft de bios dat niet weer, en het vinden van een monitor tooltje die het weergeeft blijkt moeilijker dan ik dacht (Everest en SiSoft Sandra geprobeerd maar helaas kan ik 't daar niet in zien).

Pagina: 1