Toon posts:

[Werkplek Ervaringen] Software Developer PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Al een klein jaar voer ik op mijn werk (Iets met blauw & grootste online mediawinkel van NL) een pleidooi over de systemen van software ontwikkelaars (+/- 15 man). Op dit moment zijn de snelste systemen de standaard Optiplex 755 bakken van Dell. :X
  • CPU: E4500, Core 2 Duo 2.2Ghz
  • HDD: ~80 GB Hdd - extreem traag
  • Mem: 2GB
  • Vid: Intel Graphics Controller VESA - Onboard
Dit is de software die ik vaak simultaan draan:
  • Eclipse
  • JBoss - ATG
  • Tomcat
  • SQLDeveloper
  • Firefox/IE met een x aantal windows
  • Outlook 2007
En dan wordt en nog wat ranzige troep opgedrongen vanuit IT
  • Cybergatekeeper :(
  • Symantec Anti Virus :(
  • Office Communicator
Het punt is; ik trek dit systeem niet langer. Het is zo ontzettend traag! Regelmatig freezed gewoon het hele systeem omdat de HDD te druk is met het verwerken van de swap requests.. JBoss opstarten duurt +5 minuten, SVN checkout 10 minuten.. Eclipse; don't get me started.. Grappige is; mijn systeem is dus relatief snel! De traagste (!)Developer(!) bakken hebben nog een Pentium D (of zelfs een Pentium IV) aan boord! 8)7

Doel van mijn rant - except ranting.. ;) :
Ik zou graag willen weten of wij de enige software ontwikkelaars zijn met zulke brakke specs. Wat voor een systemen krijgen jullie van de werkgevers? Zijn ze net zo traag, of zijn het bloedsnelle Xeon's?

En wanneer je een upgrade hebt gekregen en daar zelf voor hebt gezorgd, hoe heb je dat voor elkaar gekregen..

Verwijderd

Als ik de lijst zo bekijk moet je vooral eerst aandacht steken in je interne geheugen. Geheugen kost geen drol, en voorkomt denk ik zowiezo in jullie geval continue geswap.

Daarnaast zou je wellicht ook eens kunnen kijken naar een minder heavy virusscanner; wij hebben na selectie nod32 gekozen omdat deze het minst in de weg zat bij de development werkzaamheden in visual studio. Nod32 komt zowiezo aanzienlijk beter uit de testen dan wat je nu gebruikt.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

The Programmer's Bill of Rights
2. Every programmer shall have a fast PC

Developers are required to run a lot of software to get their jobs done: development environments, database engines, web servers, virtual machines, and so forth. Running all this software requires a fast PC with lots of memory. The faster a developer's PC is, the faster they can cycle through debug and compile cycles. You'd be foolish to pay the extortionist prices for the extreme top of the current performance heap-- but always make sure you're buying near the top end. Outfit your developers with fast PCs that have lots of memory. Time spent staring at a progress bar is wasted time.
Bij mijn werkgever krijgen we elke 2 jaar nieuwe machines, op het moment staat er een Q9400 met 4GB geheugen te snorren onder mijn bureau. De harde schijf is een single-disk opstelling maar die 4GB geheugen compenseert dat wel. Iedere developer die nu nog met minder dan 4GB geheugen werkt heeft toch een baas met verkeerde prioriteiten denk ik (tenzij het laptops zijn).

Ik heb nu Outlook 2007, 2 RDP sessies, 1 XP VM, 2 IE8 vensters met elk 2 tabs, 1x FF met 22 tabs, 2 forse Word-documenten in Word 2007, 1 SQL Server Management Studio, 2x VS2008 openstaan samen met nog wat losse rommel als een paar notepad.exe vensters, Notepad++ en 2 gespreksvensters van Live Messenger. En dat alles onder Vista Business SP1 X64, zonder echt merkbare vertraging.

[ Voor 33% gewijzigd door AtleX op 20-05-2009 09:31 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Van m'n werkgever heb ik een Latitude E5400 van Dell gekregen, en bij de klant werk ik op een recent vernieuwde Lenovo
DxDiag Info
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 5/20/2009, 08:50:56
   Operating System: Windows XP Professional (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.090206-1234)
           Language: English (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: LENOVO
               BIOS: Lenovo ThinkCentre BIOS Ver 2RKT57.0
          Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     E6750  @ 2.66GHz (2 CPUs)
             Memory: 2006MB RAM
          Page File: 593MB used, 2024MB available

Hoe ik het voor elkaar kreeg? Bij de werkgever ben'k gepromoveerd geweest, waardoor ik een laptop kreeg, bij de klant ben ik gewoon beginnen werken :P Beide situaties dus zelf nergens achter gevraagd, maar gewoon tijd voor vervanging.

[ Voor 15% gewijzigd door Big Womly op 20-05-2009 08:59 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:40

momania

iPhone 30! Bam!

Tip 1: zorg dat je al je development zaken (workspaces, tomcat/jboss home dir, etc) in 1 subfolder hebt, en ga naar de beheerders om te vragen op de virus scanner een uitzondering te maken op die directories.

Tip 2: meer RAM

Tip 3: Niet persee snellere pc, maar snellere HD's zijn al vaak voldoende. (Wij hebben hier nu allemaal een SSD drive erin waar al onze development gegevens staan en dat gaat nu allemaal rete snel :) )

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
De titel even iets verhelderd daar ik had verwacht dat het om een standaard "Wat moet ik kopen"-topic zou gaan waar normaal gesproken een slotje op komt :+

Ik heb hier de stage bak staan:
Pentium IV 2,6GHz
2GB Ram
40GB HDD
Intel igp

Alles gaat traag, maar het draait nog wel iig. Tenminste ook geen Norton troep hier :) . Echt multitasken hoef ik echter niet te proberen nee. Maar ik eis geen betere op dit moment. Het volstaat, al zijn de embedded systemen die de klanten krijgen beter met hun 1,6GHz T5500 laptop CPU :+

Leesvoer voor iedere baas, is naast het bovenstaande, is de speciale Codeklopper Workstation: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2009

[ Voor 20% gewijzigd door GENETX op 20-05-2009 09:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:51:
Als ik de lijst zo bekijk moet je vooral eerst aandacht steken in je interne geheugen. Geheugen kost geen drol, en voorkomt denk ik zowiezo in jullie geval continue geswap.

Daarnaast zou je wellicht ook eens kunnen kijken naar een minder heavy virusscanner; wij hebben na selectie nod32 gekozen omdat deze het minst in de weg zat bij de development werkzaamheden in visual studio. Nod32 komt zowiezo aanzienlijk beter uit de testen dan wat je nu gebruikt.
Geheugen is inderdaad wel een punt van aandacht. Alleen ook dat is niet zo makkelijk. Extra geheugen moet je weer aanvragen bij je manager, dan moet je weer een formulier ondertekenen dat je het echt nodig hebt en dan nog wachten totdat het besteld en geinstalleerd wordt.. 't voelt allemaal wat moeilijk bij ons.. Net of je eerst moet bewijzen dat je het echt nodig hebt.

Thanks voor de tip van de virusscanner.. Er zijn er veel die sneller zijn dan Symantec.. Ik zal het eens voorstellen...

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:54:
The Programmer's Bill of Rights

[...]

Bij mijn werkgever krijgen we elke 2 jaar nieuwe machines, op het moment staat er een Q9400 met 4GB geheugen te snorren onder mijn bureau. De harde schijf is een single-disk opstelling maar die 4GB geheugen compenseert dat wel. Iedere developer die nu nog met minder dan 4GB geheugen werkt heeft toch een baas met verkeerde prioriteiten denk ik (tenzij het laptops zijn).
*Adds Bill of Rights to favorites* Amen to that! _/-\o_

Q9400 met 4GB! Yum! Dus het kan dus wel!

Nu je het toch over laptops hebt; mijn waarde externe collega van Xebia heeft netjes een persoons gebonden budget gekregen. € 2000,= om een laptop uit te zoeken.. Niet dat ik zijn scherm kan lezen met die uber resolutie, maar dat vind ik dan wel weer bijzonder netjes geregeld!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
En dan heb je toestemming voor extra geheugen, je vraagt in totaal 4GB aan (XP), en dan wijzen ze je aanvraag vanuit IT af, omdat XP maar "tot 3GB gaat"... zucht. We moesten maar een nieuwe aanvraag doen en zeker niet "overvragen". :X

Verwijderd

Topicstarter
mbsaerens schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:56:
Hoe ik het voor elkaar kreeg? Bij de werkgever ben'k gepromoveerd geweest, waardoor ik een laptop kreeg, bij de klant ben ik gewoon beginnen werken :P Beide situaties dus zelf nergens achter gevraagd, maar gewoon tijd voor vervanging.
Thanks voor de specs!
Tijd voor vervanging.. ja da's wel een mooie..Ben benieuwd of dat bij ons werkt ^^
Draait dit een beetje lekker? Systeem lijkt me niet echt bloedsnel en persoonlijk zou ik er toch wel >2GB in willen zien..? :?

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10-2025
Wij hebben hierzo dezelfde PC's staan als de TS. Ik heb hier regelmatig 2 solutions van Visual Studio 2008, Sql Server Management Studio, Firefox en Outlook openstaan. Dan begint dat ding echt super traag te worden.

En die pc's staan er nog niet eens een jaar :P Soms zou ik ook wel eens een sneller systeem hebben maar dat zit er voorlopig niet in. Maar dit is echt niet vooruit te branden.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29

Xof

Zal ook even mijn dxdiag hier neerpleuren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 5/20/2009, 09:28:19
       Machine name: IT02
   Operating System: Windows Vista™ Business (6.0, Build 6001) Service Pack 1 (6001.vistasp1_gdr.090302-1506)
           Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: System manufacturer
       System Model: P5K-E
               BIOS: BIOS Date: 06/26/07 14:37:17 Ver: 08.00.12
          Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     E6750  @ 2.66GHz (2 CPUs), ~2.7GHz
             Memory: 4094MB RAM
          Page File: 2361MB used, 6000MB available
        Windows Dir: C:\Windows
    DirectX Version: DirectX 10
DX Setup Parameters: Not found
     DxDiag Version: 6.00.6001.18000 32bit Unicode

Ik werk ondertussen nu al twee jaar op deze pc en is snel zat om mee te werken in Visual Studio 2008 en MSSQL. Heb ook altijd tientallen tabbladen openstaan in Firefox. Nooit ergens last van, ik kan hier dan ook nog wel een aantal jaar op werken.
Ik heb wel het voordeel dat ik zelf beslis wat voor software er op de pc komt te staan, dus geen software die alles traag maakt. :)

@TS: Je werkt zo te zien met java.. java is echt een ramp icm een wat tragere pc. Ik weet nog dat ik tijdens mijn opleiding wanneer ik weer iets met java moest doen en dus java software op mijn laptop moest zetten. Hierdoor werd mijn laptop echt gelijk 2x zo traag ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:00:
De titel even iets verhelderd daar ik had verwacht dat het om een standaard "Wat moet ik kopen"-topic zou gaan waar normaal gesproken een slotje op komt :+

Ik heb hier de stage bak staan:
Pentium IV 2,6GHz
2GB Ram
40GB HDD
Intel igp

Alles gaat traag, maar het draait nog wel iig. Tenminste ook geen Norton troep hier :) . Echt multitasken hoef ik echter niet te proberen nee. Maar ik eis geen betere op dit moment. Het volstaat, al zijn de embedded systemen die de klanten krijgen beter met hun 1,6GHz T5500 laptop CPU :+

Leesvoer voor iedere baas, is naast het bovenstaande, is de speciale Codeklopper Workstation: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2009
*lol* thanks voor niet slotje ;-)
Maar oh my... Ik voel met je mee! Zelfs mijn ouwe bak waarmee ik mijn vriendin heb opgezadelt die ik aan mijn vriendin heb gegeven is sneller.. :+

Nice die BestBuy.. Weer een probleem; er zit zo'n grote fictieve sticker op de Helpdesk waarop staat 'Dell'.. No room voor custom configs.. Dus mijn pleidooi moet al direct naar de Xeon bakken gaan, welke al snel tegen de 2000 euro kosten..
momania schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 08:58:
Tip 1: zorg dat je al je development zaken (workspaces, tomcat/jboss home dir, etc) in 1 subfolder hebt, en ga naar de beheerders om te vragen op de virus scanner een uitzondering te maken op die directories.

Tip 2: meer RAM

Tip 3: Niet persee snellere pc, maar snellere HD's zijn al vaak voldoende. (Wij hebben hier nu allemaal een SSD drive erin waar al onze development gegevens staan en dat gaat nu allemaal rete snel :) )
Agreed on all tips! Misschien heb ik zelf wel de rechten om die subfolders te ignoren.. ff uitzoeken dus..
HDD's zijn inderdaad de grootste bottleneck.. Tijdens een PCMark sessie kwam dat ook al naar voren..
Thuis haal ik een Diskmark van 930 (dual raid config), op 't werk een diskmark van 293 |:(

Misschien wel een idee om ff toe te voegen, een overzicht van onze systemen..
Ter referentie heb ik toegevoegd wat de designers krijgen en mijn eigen thuis systeempje..

Afbeeldingslocatie: http://php.drakandar.s155.eatj.com/images/specs_thumb.jpg
(sorry voor matige kwaliteit, ik trek dit ook weer uit mijn webmail ^^)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 09:37:
[...]

*lol* thanks voor niet slotje ;-)
Maar oh my... Ik voel met je mee! Zelfs mijn ouwe bak waarmee ik mijn vriendin heb opgezadelt die ik aan mijn vriendin heb gegeven is sneller.. :+
Ach ik kan me er doorgaans prima mee redden op mijn stageplaats. Geduld heb ik 3 jaar geleden wel opgebracht toen ik op mn kamer nog een PII 350MHz had. Ben wel blij dat ik thuis een computer en laptop heb die er gehakt van maken tho.
Nice die BestBuy.. Weer een probleem; er zit zo'n grote fictieve sticker op de Helpdesk waarop staat 'Dell'.. No room voor custom configs.. Dus mijn pleidooi moet al direct naar de Xeon bakken gaan, welke al snel tegen de 2000 euro kosten..
Maar je kan hem wel als reverentie gebruiken. Een Xeon is ook niets meer als een Core i7/Core 2 die extra goed getest is. en volgens mij kun je ook bij Dell en dergelijke prima workstations krijgen voor een leuke prijs. Echter moet men idd wel het nodige geld er in pompen :X

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik werk ondertussen bijna een jaar op een dell d830 laptop:

T7800 @2.6
4Gb ram
160Gb hdd
9 cell batterij
full hd 17" scherm
een dell 19" als tweede scherm
een degelijke grafische kaart

Op dit alles draait een vista 64bit. Waarop volgende tools open staan:
SQuirreL SQL
Eclipse
Thunderbird
Meerdere browsers met verschillende plugins.
Diverse achtergrond applicaties.

Gemiddeld genomen kom ik aan 2,5 à 3Gb memory gebruik

De afschrijftermijn van deze laptop is ongeveer 4 jaar.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Eens zien, werk hier op een optiplex 745

Dit beestje heeft een:
E6300 C2D @ 1.86GHz
2Gb ram
80Gb WD800JD-75MSA3 HDD
X1300pro 256Mb graca
WinXP SP3 pro, 32bit

Ook ik werk met gemiddeld wat office programma's open (word/excel voor ontwerpen, outlook voor mails&planner), pdfjes, notepad++/vim, eclipse voor proggen, sqldeveloper voor oracle db's, sql server manager voor MS SQL db's, intern chat en natuurlijk de browsers om alles in actie te zien (en tijdens runs/builds wat te iNetten). Verder draaien op de achtergrond McAfee & GoTo meeting.

HDD is niet alleen wat aan de kleine kant (ok dit is een afdeling specifiek ding, heb voor de meeste klanten een aparte workspace nodig, dus 1-4Gb per klant, onze ontwikkel afdeling heeft voldoende aan 80Gb), maar ook traag. De graca is fijn en 2Gb ram is.. nou ja vaak vol in gebruik. Alle databases staan op aparte servers, net als de virtual machines. Vooral als de HDD voller wordt wordt het systeem traag, soms te traag.

De snelste machines die we hier hebben staan zijn quad core optiplexen, met 4Gb ram and WinXP SP3 64bits OS-en en iets snellere graca's.

Wanneer ik een nieuwe pc nodig heb vraag ik die aan bij m'n afdelings hoofd, als de argumenten goed zijn komt het voor mekaar. Ik heb nog niet voldoende goede argumenten om een nieuwe pc aan te vragen. Deze pc draai ik nu ongeveer een jaar op, dus ik verwacht met een paar maanden een nieuwe.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025

Praetextatus

the dutch_paki

Ik ben dan wel geen developer, maar een software quality assurance engineer/tester :p

De volgende specs voor mijn syteem:

HP Compaq dc 7800p SFF
-Intel Core 2 duo met een E6550 @ 2.33 ghz
-3,00 gb ram
Vista business 32 bit sp1
160 Gb HD
1 TB WD Extern
Nvidia 8400 SFF 256 mb

1 rackstation
- intel Quad Core Q9550 @ 2.83 ghz
8,00 HB Ram
2 x WD in RAID
MS Server 2003 R2 x64 sp2

Beide zijn alleen voor mij beschikbaar gesteld door mijn werkgever.
Alhoewel ik niet mag klagen krijg ik binnen niet al te lange tijd een update, :D

Ik draai hier voornamelijk office tools op en vmware. Hierop zet ik de meeste bekende ossen neer en kijk hoe alles zo n beetje werkt met nieuwe releases en updates van zowel onze kant als die van MS, Oracle,Linux.
Zowel server als client side base.
Enkele raportage tools en benching/testing tools staan erop. :)
Binnenkort komt er ook Delphi op. Voor de rest veel freeware daar ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn systeem :)

[ Voor 30% gewijzigd door Praetextatus op 20-05-2009 16:57 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:58

PcDealer

HP ftw \o/

Ik mis AOL Messenger...
Niets van Oracle?

Dien een investeringsaanvraag in. Bol.com heeft geld zat.

[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 21-05-2009 11:29 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1