Toon posts:

Olivetti M21 bios setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik zal me eerste even voorstellen, mijn naam is Erik, ik ben 21 en ik heb onlangs een oude portable pc gekregen van mijn werk, de olivetti m21.

deze pc deed het voor vier dagen lang prima om vervolgens mij te melden dat de ROM basic Not available was. toen heb ik de geheugenbatterij vervangen, maar dit mocht niet baten.

inmiddels weet ik dat ik om het probleem te repareren het bios setup programma nodig heb, en dat heb ik ook, op mijn laptop. nu moet het nog naar een 5,25" diskette van 360kb.

mijn vraag is de volgende, mijn pentium 4 pc schijnt een diskette drive te moeten slikken, zowel 3,5" als 5,25", maar wat ik ook doe, geen reactie of vastlopen van de pc, ik heb hem in de bios verteld dat hij de diskette mee moet booten e.d. maar kennelijk wilt mijn pentium 4 niet praten met een diskette deck, wat kan dit zijn?

voor de liefhebber: de olivetti heeft hetzelfde moederbord als de olivetti M24 en de AT&T 6300. een 8086 cpu en een hdd van 20 mb (best belangrijk voor het verhaal om te weten)

als ik hem start vanaf de a drive werkt alles gewoon, maar de c drive blijft onbenaderbaar, terwijl die in de post word gezien en ready bevonden, fdisk ziet de c schijf ook niet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30

Thandor

SilverStreak

Welke 5,25" disk drive probeer je in de P4? De originele van de Olivetti of bv. een 1,2MB High Density drive? Voor zover ik weet kunnen hier namelijk compatibiliteitsproblemen optreden. Zodra je met de 1,2MB HD drive de oude diskette gaat beschrijven loop je het risico dat de 360KB Low Density drive problemen krijgt met het lezen van de floppy. Een tijdje terug heb ik overigens ondervonden dat 180KB diskettes en Windows XP geen groot succes waren. Je kunt dus overwegen om de P4 met MS-DOS te booten om voorbereidingen te treffen of een 486 te zoeken waar het allemaal wel mee gaat werken ;).

Ik weet niet precies wat je met vastlopen bedoeld? Gaat het fout zodra je de diskdrive in Windows aanspreekt? Indien ja, dan kun je overwegen om de diskette eerst, op de P4, in DOS te formatteren. Mocht dat geen uitkomst bieden dan is Ubuntu wellicht een optie. Dat is een Linux distributie die je eenvoudig van CD kunt starten waarna je een volledig werkende desktop omgeving krijgt. Daar kun je dan bij de FAT32/NTFS schijf in de P4 en de bestanden overzetten op de 5,25" floppy :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
met castlopen bedoel ik idd dat het fout gaat zodra ik het station probeer te benaderen. ik had begrepen dat de 1.2 mb schijven gewoon horen te werken met xp. overigens is het idd wel zo dat de olivetti m21 alleen de 360 kb schijven kan lezen.

het geeft wel vreemde blikken wanneer ik 5,25"schijven in mijn p4 stop :)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Merk en model HD zou ook nuttige info zijn. Geen ROM Basic betekent dat er geen OS op de harde schijf staat en deze dus niet bootable is of dat de PC de schijf niet ziet wat hier (ook) het geval is. Heeft in principe niet met de BIOS te maken in de zin van andere versie (flashen deed men toen nog niet aan) maar je moet wel het goede type (heads/cylinders/sectoren) instellen in de BIOS. Het kan ook zijn dat zo'n oude computer een of ander hulpprogrammaatje nodig heeft om bepaalde zaken in te stellen. Dat is bij deze inderdaad het geval?

Ik vermoed dat met zo'n oude machine het evt. een MFM (of RLL) schijf kan zijn. Zit ie met 1 of 2 kabels verbonden? En direct op het mobo of aan een aparte insteekkaart?

Als het een MFM schijf is moet ie misschien een low level format krijgen. Moet je wel een bad sector tabel erbij hebben want die moet je dan invoeren.

Een low level format initialiseer je vanuit DEBUG. Dus na het booten van je DOS diskette het commando DEBUG intikken (bestandje moet wel op de floppy staan, het is een extern DOS commando). Dan krijg je een prompt te zien en dan tik je:

g=c800:5

Daarmee start je de low level format routine. Als je die doorlopen hebt verlaat je DEBUG weer met q (quit). Dan partitioneren met FDISK en gewoon formatteren met /s optie of daarna een SYS C: commando om de schijf bootable te maken.

En 1,2MB HD 5,25" floppen werden pas ondersteund door AT type computers en hoger. Dus 80286 processoren en hoger. Je zult het op een 8086 met max. 360KB moeten doen.

8)

[ Voor 6% gewijzigd door CaptJackSparrow op 24-05-2009 02:44 ]