Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Halogeenlamp fixen: 2 voltages, 1 werkende?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik ben hier bezig mijn burolamp te fixen. Dat is een IKEA geval, de FÄRJA, zie onderstaand plaatje.
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/25540_PE110331_S4.jpg

Wat wil het geval?
Zoals je op het plaatje kunt zien, heeft dit ding een schakelaar. Deze schakelaar heeft 2 standen; eentje voor heel fel en eentje voor wat gedimd licht. Alleen doet die gedimde het dus niet meer...

Ik heb de hele lamp doorgemeten met de multimeter. Overal meet ik dezelfde voltages, van in de voet tot in de fitting aan toe: +/-10v en +/- 13v voor de beide schakelstanden. Pak van mijn hart, de schakelaar blijkt het goed te doen en geen draadbreuk :)

Het lampje is ook niet kapot, getuige het feit dat 1 van de schakelstanden het doet :) Het betreft een halogeenlampje van het type GY6.35 12V 50W. Dan zou je dus zeggen dat als je daar idd iets van 10 resp 13 volt doorheen stuurt, dat ie idd minder fel resp feller zou moeten gaan branden. Maar dat minder felle doet ie dus niet.

Rara politiepet....wie kan mij vertellen wat dit voor vreemd verschijnsel is? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik begrijp je vraagstelling niet helemaal. Enerzijds zeg je dat de gedimde stand het niet meer doet, anderzijds meet je, overal zeg je, twee spanningen (zo heet het eigenlijk, voltage is Engels) 10V en 13V in beide schakelstanden. Toch twee spanningen, hoe zit dit precies?

Los hiervan, ik ken deze lamp niet, maar ik stel me voor dat die dimstand gewoon een triacschakeling is, die je ook aantreft in regelbare dimmers, maar dan niet met een regelbare maar met een vaste weerstand in de gate.. Zo'n triac kan op twee manieren kapot zijn, hij laat niets meer door of, wat meestal het geval zal zijn, hij is volledig kortgesloten (doorgeslagen a.h.w.) zodat in de dimstand de lamp gewoon voluit brandt.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 10:15:
Ik begrijp je vraagstelling niet helemaal. Enerzijds zeg je dat de gedimde stand het niet meer doet, anderzijds meet je, overal zeg je, twee spanningen (zo heet het eigenlijk, voltage is Engels) 10V en 13V in beide schakelstanden. Toch twee spanningen, hoe zit dit precies?
Dat zit precies zoals je het zegt. Vanuit de trafo die in de voet zitten, gaan 3 draden omhoog naar de schakelaar. 1 is de nul, en op de andere meet ik resp 10 en 13 volt.
Los hiervan, ik ken deze lamp niet, maar ik stel me voor dat die dimstand gewoon een triacschakeling is, die je ook aantreft in regelbare dimmers, maar dan niet met een regelbare maar met een vaste weerstand in de gate.. Zo'n triac kan op twee manieren kapot zijn, hij laat niets meer door of, wat meestal het geval zal zijn, hij is volledig kortgesloten (doorgeslagen a.h.w.) zodat in de dimstand de lamp gewoon voluit brandt.
De schakelaar is volgens mij nog simpeler. Ik zie de nuldraad rechtstreeks omhoog gaan, dus niet door de schakelaar. Verder gaat er ook een draad van de schakelaar omhoog. Dat zullen de aansturingsdraden zijn die de lamp zijn voltage leveren. op de schakelaar zitten verder de 2 draden die resp 10 en 13v leveren. Ik kan dus middels de schakelaar kiezen welke spanning ik omhoog stuur. Tevens heeft die schakelaar een nulstand (in het midden).

Voor de rest is, zoals ik al aangaf, overal waar ik meet die 10 en 13v beschikbaar, tot bij de halogeenlamp op de contacten zelf. Ik zou het probleem zelf dan ook eerder willen zoeken in het lampje zelf als in het amatuur. Dit wordt versterkt door het feit dat al vanaf de trafo (ds nog voor de schakelaar) de 10 en 13v gemeten worden en dit ook na de schakelaar net zo is.

Maar als het in het lampje zelf zit, verbaast het me dan ook dat 1 van de standen het niet meer doet en de andere wel. Zou het kunnen zijn dat de lamp te weinig spanning krijgt? Of bijvoorbeeld te lang net iets teveel heeft gehad waardoor ie nu (het blijft natuurlijk gasontlading) alleen nog maar op 13v wil?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:19:
[...]

(het blijft natuurlijk gasontlading)
Je zei toch "halogeenlamp"? :?

Meet ook de spanningen eens onder belasting. Leuk dat er 10 V over de contacten zonder belasting staat, maar da's hetzelfde als zeggen dat de duizenden volts van statische elektriciteit dodelijk is.

Wellicht blijft er niets van die 10 V over zodra er een belasting tussen hangt.

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 20-05-2009 12:28 ]

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Osiris schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:27:
[...]

Je zei toch "halogeenlamp"? :?

Meet ook de spanningen eens onder belasting. Leuk dat er 10 V over de contacten zonder belasting staat, maar da's hetzelfde als zeggen dat de duizenden volts van statische elektriciteit dodelijk is.

Wellicht blijft er niets van die 10 V over zodra er een belasting tussen hangt.
Ik meende dat halogeen ook gasontlading was :X Toch eens wat meer in de electro verdiepen ;)

Anyway, goed punt dat je maakte. Zonet even gemeten, en ik meet nu ergens teven de 11v...en voor de rest vrijwel 0 v. Dus onder belasting gaat er idd iets mis. Ik weet alleen niet wat. Is mijn lampje gewoon (half) stuk?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:34:
[...]

Ik meende dat halogeen ook gasontlading was :X Toch eens wat meer in de electro verdiepen ;)
Halogeen is gewoon een veredelde gloeilamp.
The Eagle schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:34:
Anyway, goed punt dat je maakte. Zonet even gemeten, en ik meet nu ergens teven de 11v...en voor de rest vrijwel 0 v. Dus onder belasting gaat er idd iets mis. Ik weet alleen niet wat. Is mijn lampje gewoon (half) stuk?
Als jouw lampje prima werkt op de ene stand, dan is er dus niets mis mee. Halogeen- en gloeilampjes zijn simpelweg weerstandsdraadjes die door die weerstand heel heet worden. Dus als ze 't doen, dan doen ze 't en klaar.

Ik gok dat er toch iets mis is in je schakelaar. Spanning zou je eventueel namelijk prima d.m.v. een elektrisch veld over een afstandje kunnen laten verlopen (houdt maar eens de kabel-aansluiting van je TV los, maar houdt hem heel dicht bij de aansluiting, 1 mm ofzo, en je zult zien dat je alsnog beeld hebt, ondanks 't feit dat ze elkaar niet raken), maar om er daadwerkelijk een stroompje te laten lopen, is wel contact nodig.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Je had gelijk. Het zit idd in de schakelaar. Als ik het contact van de schakelaar (dat pennetje) wat dieper in druk ipv alleen overhaal, doen beide standen het. Weer wat geleerd volgens mij :)

Nou nog zien uit te vinden hoe ik dat weer gefixt krijg...dat ding zit vrij lastig en diep weggewerkt, die krijg ik er niet zomaar uit, laat staan weer goed aangesloten met mijn dikke vingers :P

Verwijderd

Opvallend, ik heb thuis ook enkele IKEA lampen waarvan op 1 na alle schakelaars vervangen zijn ... die ene die niet vervangen is is een lamp die bijna nooit gebruikt word. Ik heb het niet meer zo op de ikea lampen, 1 van de schakelaars die ik vervangen heb begon op een gegeven moment een knetterend geluid te maken als de lamp aan was (vonk overslag)... :X

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
The Eagle schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 12:42:
Je had gelijk. Het zit idd in de schakelaar. Als ik het contact van de schakelaar (dat pennetje) wat dieper in druk ipv alleen overhaal, doen beide standen het. Weer wat geleerd volgens mij :)

Nou nog zien uit te vinden hoe ik dat weer gefixt krijg...dat ding zit vrij lastig en diep weggewerkt, die krijg ik er niet zomaar uit, laat staan weer goed aangesloten met mijn dikke vingers :P
Als je een nieuw schakelaartje nodig bent moet je gewoon even langs een electrozaak gaan, want dat schakelaartje is niks speciaals.

Gewoon een schakelaartje met 3 standen (aan/uit/aan).
Pagina: 1