Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik heb een probleem met mijn DVD-brander. Het is een SH-S223Q van samsung. Dit probleem heb ik al eerder ook gehad, heb toen via RMA een ander gekregen(zelfde model). Het probleem is dat mijn brander geen cd's of dvd's kan lezen, hij herkent ze niet, ook niet als ze leeg zijn. Heel soms, na het opstarten doet hij het even (5 min.) wel weer om er daarna weer mee te stoppen, waarbij het programma dat van het medium aan het lezen was bevriest totdat ik de dvd-brander open maak. Het openen en sluiten van de dvd speler lukt overigens wel prima, maar daar heb je natuurlijk niks aan als hij ze toch niet leest. Als ik mijn installatie dvd van vista erin doe en de pc reboot krijg ik niet de optie om hem via de dvd te booten. Dus het lijkt in dat opzicht niet aan het besturingssysteem te liggen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ook na het installeren van de laatste bios-versie en andere drivers heb ik de problemen nog steeds. Ik heb firmware SB03, bij mijn weten is dat de laatste versie. Het lijkt mij sterk dat een 2e dvd-brander precies hetzelfde probleem heeft als een eerste, maar dat weet ik niet zeker. De eerste brander heeft het 3 maanden goed gedaan tot deze dus kuren kreeg.

Mijn vraag aan jullie is dus of jullie kunnen aangeven of het probleem aan de brander zelf ligt, of aan een ander onderdeel van mijn systeem. Ik heb al geprobeerd via google oplossingen te vinden, dit is mij niet gelukt. Mijn systeem is als volgt:

Windows Vista Ultimate x64
Cooler Master CM 690 (ATX, Geen PSU, Zwart) RC-690-KKN1-GP
Samsung 1TB HD103UJ (SATA II 7200RPM 32MB)
MSI P45 NEO-F 775 (ATX, LGA775, DDRII, PCI-e, Lan, Sound)
Intel Core 2 Duo E7300 (LGA775, 2.66Ghz, 3MB, 1066)
Samsung SHS223Q/BEBN 22x (Dual Layer, Lightscribe, Zwart,SATAII) OEM
CLUB3D ATI HD 4850 (512MB GDDR3 PCI-E 2.0 1xDVI/1xTVOUT/1xHDMI 256Bit 4852IDP)
Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR800D2N5K2/4G)
Cooler Master Real Power M520, 520W (ATX 12V V 2.3)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Alvast bedankt,

Eef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Zie je de brander wel vanuit de BIOS?
Wat gebeurd er als je de brander verwijdert uit het apparaatbeheer, de pc uitzet, de brander loskoppelt, de pc weer opstart, even wacht, de pc weer afsluit, de brander weer aansluit en vervolgens de pc weer opstart?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Als ik doe wat je vertel veranderd er niks. Probleem is nog steeds hetzelfde. In de BIOS kan ik hem wel zien. Ik heb RAID mode AHCI, en als ik naar de ahci settings ga dan zie ik bij port 3 ATAPI CDROM. Als ik daarop klik dan zie ik de naam van mijn brander daar staan. Ik kan daar 1 ding veranderen en de opties daarvan zijn "auto" en not installed.

Wie o wie weet de oplossing? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Opstarten van een ubuntu livecd. En dvd testen.

Booten van dvd/cd aangeven in de bios.
Of met booten heb je normaal ook een f12(of andere f8 f11) knop om eenmalig de boot device te kiezen.

Of inbouwen in een andere pc.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 24-05-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jan99999 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:08:
Opstarten van een ubuntu livecd. En dvd testen.

Booten van dvd/cd aangeven in de bios.
Of met booten heb je normaal ook een f12(of andere f8 f11) knop om eenmalig de boot device te kiezen.

Of inbouwen in een andere pc.
Dit kan helaas niet, terwijl de computer loopt vanaf de CD, kun je deze er niet uit halen.
Als je nog ergens een oude DVD/CD drive hebt liggen, zou ik deze er ook even op aansluiten, dan opstarten vanaf de oude drive, en de S223Q testen met een paar lege schijfjes.

Nog veel succes gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Helaas heb ik geen oude dvd/cd drive liggen en inbouwen in een andere pc gaat hem ook niet worden aangezien ik thuis geen 2e pc heb. Maar dat wordt dan maar weer een RMA aanvragen... :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Ik heb de DVD Writer ter RMA aangeboden en heb inmiddels een ander model gekregen aangezien dit model zeer slecht leverbaar was. Waarschijnlijk is dit hele model niet echt lekker. Heb nu een SH-S223B gekregen, helaas geen lightscribe erop, maar verder werkt ie wel prima.
Pagina: 1