Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
daarjuist heb ik mijn pentium 4 laten draaien (zonder thermische pasta, die heb ik besteld en moet nog toekomen) omdat ik noodgedwongen mn mail moest binnenhalen.

ik dacht dat het geen kwaad zou kunnen om mn cpu een minutje zonder thermische pasta te laten gaan maar mijn cpu was 96 C...
ik heb hem dus direct weer uitgezet na 10 seconden.

zou dit echter kwaad kunnen voor mn cpu? voor maar slechts 10 seconden. ik hoop dat dit geen schade heeft aangericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je cpu kan dood zijn, maar doorgaans kunnen ze wel wat hebben en schakelen zich uit als ze te heet worden. Enige manier om erachter te komen is testen. Maar als hij 96 graden werd dan zal de koeler er nooit goed opgezeten hebben. Koelpasta maakt namelijk hooguit een paar graden verschil, geen verschil van meer dan 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar ik trouwens het volgende aan toe kan voegen:
http://www.youtube.com/watch?v=Hqu9qs4blZQ

P4 CPUs hebben erg goede thermal controls. Als ze te heet worden klokken ze gewoon terug tot het geen kwaad kan. Je kunt zoals het filmpje laat zien zelfs de heatsink verwijderen en doorgamen, al gaat je framerate wel naar vrijwel niets terug. Dat is vrij extreem. Wat je vaker ziet is dat in high-end bakken de CPU slecht lijkt te presteren omdat het te heet wordt en steeds terugklokt. Als je denkt dat dat gebeurt, beter koelen (waarbij je minstens zoveel meot letten op airflow in de case als op de CPU koeler zelf)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dat filmpje had ik al eens in het verleden gezien trouwens. Eigenlijk startte ik de eerste keer mn computer op, en na 10 seconden viel hij automatisch uit. ik startte hem opnieuw op en besloot eens in de bios te kijken en daar zag ik toen 96C° staan, dus heb ik hem direct uitgezet.

in totaal 30 seconden boven de 90C° ofzo (niet aan een stuk door).

Ik hoop echter dat dit geen (onzichtbare) schade heeft aangericht. ik bedoel, hij werkt nu wel nog perfect, maar of er binnen circuits kunnen doorbranden enzo.

Deze CPU mag wel al een tijdje op de markt zijn, maar ik heb hem al 3 jaar en hij heeft me al goed gedient. Ik zou hem toch zeker minimum nog 3 jaar willen blijven gebruiken.

PS: (het is de stock koeler van intel en ik heb zeker nog 3 keer gecontroleerd of hij er goed opzat. daaraan zie je dat die bevestiging met die pinnen alleen maar ellende oplevert)

[ Voor 11% gewijzigd door egonolieux op 20-05-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

Het filmpje is mijn inziens discutabel. De Pentium 4 zal inderdaad gaan clock-throttlen maar wordt na verloop van tijd toch te heet en zal gewoon uitgaan. Doorwerken is er dus meestal niet bij ;).

De kans dat de processor nu defect is, is heel klein. 96C mag veel lijken maar voor een chip (silicon) is dat een temperatuur die het wel kan hebben. De heatspreader zorgt er, enkel in geval er geen heatsink op zit, voor dat de warmte niet in de 'die' blijft zitten maar verspreid wordt. Doorbranden zoals de oude AMD Athlon 'Thunderbird' dat kon is er dus nagenoeg niet meer bij. Het enige wat kan gebeuren is dat het soldeer tussen de 'die' en de heatspreader een keer zacht is geworden maar dat is incidenteel echt geen probleem :).

Weet je overigens heel zeker dat de koeler er goed op zat? Je kunt de koeler het beste op de volgende manier installeren: zet de pinnen goed en leg het heatsink op de CPU. Houdt het heatsink met één hand vast en druk één van de pinnen stevig vast. Doe dan hetzelfde met de pin die er tegenover zit. Hetzelfde geldt voor de twee resterende pinnen. Wees niet bang dat je 'te hard' drukt. Die constructie kan wel wat hebben.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bedankt voor de tip, nu hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over mn processor :)
Pagina: 1