Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen 5.1 geluid Logitech Z-5400 i.c.m. Realtek HD Audio

Pagina: 1
Acties:

• mdouble
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 08:22
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe PC, met een Intel DX58SO moederboard, met de Realtek ALC889
onboard audio chip. Het lukt mij echter niet om met de instellingen van Realtek 5.1 geluid te krijgen,
zoals met dat met mijn vorige PC met Asus MB P5GD2 wel lukte.

Ik heb de driver geup-date naar 6.0.1.5841, maar nog steeds krijg ik geen geluid uit alle 4 de speakers, wel uit de center en bass, maar van de 4 krijg ik er maar van twee geluid. Alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd, bij 7.1 krijg ik wel geluid uit alle 4 zijspeakers, echter van 2 speakers 2x.

Helaas vindt ik geen ervaringen op internet met dit probleem, wellicht dat hier wel iemand deze combi goed werkend heeft. Ik heb alles aangesloten met tullip stekkertjes.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hoe test je het geluid?
Als je het door middel van muziek probeert dan is het logisch dat er maar 2 speakers + subwoofer werken
Hier heb ik met me 5.1 set namelijk ook pas 5.1 geluid in games, anders niet
En de tooltjes van realtek en windows om te testen werken meestal niet goed (bij mij dan)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11 09:53
Ik heb hier de Logitech Z-5500 THX set op een Threatron Agrippa 7.1 Kaartje. Ik heb prima geluid. ( alle 5 speakers werken ook als ik Mp3s afspeel. Maar heb je de volumes goed open staan? en ook je Windows geluidmanager op 5.1 staan?
Want wat mij bij mijn set opvalt is dat als ik mijn windows geluid demp dat de center en de 2 rear speakers uit gaan maar de andere blijven het doen. Er blijft bij mij dus nog 2.1 over als mijn Windows geluid uit staat. Vandaar dat ik adviseer goed te controleren op volumes. Ik weet niet of het helpen zal.

Ik heb hem trouwens met optische kabel. Ik weet niet of de z 5400 Set ook optisch kan gebruiken. Maar ga daar anders is mee proberen.

Always look on the bright side of life.

• mdouble
Het testen gebeurt in Realtek HD audio configuratie en ook in Windows (Vista prem. 64b) geluidsmanager,
er zijn overigens wel wat opties in die geluidsmanager die ik nu voor het eerst zie, ben wat aan het uitproberen.

Ik ben een vervent CoH speler, het geluid met deze PC klinkt, t.o.v. mijn vorige PC,stukken minder, alsof je in een grot zit .... Overigens heb ik wel als omgeving "kamer" ( géén grot) ingesteld.

Bij verbeteringen staan alle opties uit, bij Dolby heb ik Dolby en natural Bass aan, en bij geavanceerd 24 bits, studiokwaliteit. Alle relevante speakers op volume 79. Wat zijn de instellingen van jullie ?
Overigens lijkt het nu bij het testen in geluismanager wel op 5.1 terwijl bij die Realtek HD audio configuratie geen 5.1 te horen is. Effe naar CoH zometeen.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dit probleem heb ik ook gehad met de X-530 van logitech.
Dit heb ik toen opgelost om een externe geluidskaart te kopen , even later kwam ik op het idee om eens de kabeltjes aan te sluiten via de manuals (van het moederbord en de speakers) , en ja hoor ... prachtig 5.1 geluid.De kabels zaten overigens daarvoor wel op de juiste kleuren (lees: zwart op zwart , groen op groen , oranje op oranje).
Probeer dat ook eens

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-11 12:46

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb ook een realtek onboard kaartje maar heb toch maar een pci geluidskaart aangeschaft van creative en toen nooit meer problemen gehad (kost je misschien 20 euro maar je bent wel zeker van een probleem vrij geluid)
Maak je gebruik van analoog geluid of digitaal? misschien handig om te weten voor ons :)

• mdouble
Het geluid is nu stukken beter tijdens gamen, denk danzij die instellingen in geluidsmanager. Wel raar dat die tooltjes van realtek niet werken, combi van Realtek en Vista ?

Ik richtte mij in 1e instantie alleen op die Realtek tool. BTW, via tulip is toch altijd analoog ? Zwart zit op zwart , groen op groen , oranje op oranje.

Overigens zat ik ook hier naar te kijken, maar ik weet niet of codecs drivers van invloed zijn op weergave geluid; meuk: Realtek HD Audio 2.24

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:42

The Zep Man

🏴‍☠️

mdouble schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:55:
Het geluid is nu stukken beter tijdens gamen, denk danzij die instellingen in geluidsmanager. Wel raar dat die tooltjes van realtek niet werken, combi van Realtek en Vista ?
In Vista vinden de speakerinstellingen meestal via de Sound-applet in het Control Panel. Dit is niet alleen Realtek-specifiek. Het moet ook voor (bijvoorbeeld) Creative Sound Blaster X-Fi kaarten.
Ik richtte mij in 1e instantie alleen op die Realtek tool. BTW, via tulip is toch altijd analoog ? Zwart zit op zwart , groen op groen , oranje op oranje.
3.5mm aansluitingen zijn tegenwoordig bijna altijd analoog. 'Vroegah' waren er ook geluidskaarten met een tulp aansluiting welke oranje was, maar die (in tegenstelling tot nu) twee functies had. Deze aansluiting kon toen schakelen tussen center/sub analoog en S/PDIF digitaal. Werd veel op Creative Sound Blaster Live! kaarten gebruikt. Tegenwoordig is het bijna allemaal cinch (koper) of TOSLINK (glas) voor S/PDIF.
Overigens zat ik ook hier naar te kijken, maar ik weet niet of codecs drivers van invloed zijn op weergave geluid; meuk: Realtek HD Audio 2.24
De laatste stabiele driver gebruiken is altijd te adviseren wanneer er problemen zijn. Echter, ze zullen voor Realtek chipsets niet veel met de geluidskwaliteit doen. Als het stabiel werkt en je ondervindt geen problemen met het geluid, houden zo. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Pagina: 1