Video afspelen via VPN, blijft bufferen

Pagina: 1
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Op m'n oude studentenflat heb ik een server staan(100mbit up/down) waar ik een zooi films via torrents binnenhaal. Nou ben ik constant bezig deze eerst te downloaden en dan te kijken, alleen kost dat per film altijd meer dan een uur(20mbit lijn met 11mbit training)
Nu heb ik via m'n HTPC en die server een VPN-verbinding opgezet om die video direct te kunnen streamen, echter gaat dit niet helemaal goed, aangezien hij bij HD-video's constant blijft bufferen om de paar seconden.
Ik heb het vermoeden dat dit komt omdat de compressed data over het lijntje wordt gedecompressed en dan logischerwijs te weinig bandbreedte heeft.
Dit komt met name voor mij MKV-container files, bij WMV 720P films gaat het wel goed.

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat het decompressen pas bij de player gebeurt? Heb het getest met XBMC en VLC.
De snelheid zelf over de VPN-verbinding zelf is geen probleem, deze is 1,1nb/sec.

PS.
1080P films zijn niet van belang, puur X264 720P films

• mad-dog
Niemand??

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ben bang dat je met 1,1 Nano Bit niet ver komt ;) dit zal ongetwijfeld ,1,1 MByte zijn, maar dan nog is het misschien gemakkelijker om die file ff over te trekken en dan te kijken en deleten?

Nou weet ik niet waar jij zit tov de server, maar is het niet gemakkelijker (indien mogelijk) om gewoon "normaal" via samba/ msn/s die share te benaderen?

[ Voor 29% gewijzigd door Xorsist op 20-05-2009 23:06 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Hoe groot zijn die bestanden vs speelduur?

Met 1.1Mb/sec (en dan vanuitgaand dat dat stabiel is op 1.1, en geen drops heeft), haal je max 3.9Gb/uur.

Als je een film hebt van 1.5 uur en je file is bv 8Gb, dan snap ik wel waar t fout gaat....

• mad-dog
Ik zei dat het om 720P X264 films gaat, wat in de praktijk 4,5 gb is voor krap 2 uur.
1 voorbeeld: Secret Life of Bees is 1:49:49 op 4,5gb, wat grofweg neerkomt op 700kb/sec. Ofwel klein genoeg om af te kunnen spelen

@Xorsist:
Die server staat hemelsbreed 2km verderop. De file wordt ook benaderd via SMB, maar daarvoor moet VPN echt wel aan. SMB via Internet wordt door de WUR geblockt(en volgens mij door de meeste ISP's)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
SMB heeft een enorme overhead, dus dan kom je misschien wel aan je bandbreedte.. Maar meten is weten :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• mad-dog
axis schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:32:
SMB heeft een enorme overhead, dus dan kom je misschien wel aan je bandbreedte.. Maar meten is weten :)
Ja ok, maar die 1,1mb/sec is ook gemeten met SMB en niet via FTP :P

Verwijderd

Hou er rekening mee dat VPN (ik ga er even vanuit dat we hier praten over PPTP) erg veel overhead in zich heeft en daardoor erg beperkt is qua bandbreedte.

Je zou kunnen overwegen om de stream niet te encoden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Hamachi of de stroom direct te streamen over bijvoorbeeld HTTP (met een simpele user/pass ervoor).

In je berekeningen zie ik geen marge voor de encryptie terug terwijl die bij zaken als een VPN tunnel, SSH tunnel of SSL tunnel wel van belang zijn.

Daarnaast heeft SMB ook redelijk wat overhead dus is dat ook niet het ideale protocol.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 23:34 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:34:
Hou er rekening mee dat VPN (ik ga er even vanuit dat we hier praten over PPTP) erg veel overhead in zich heeft en daardoor erg beperkt is qua bandbreedte.

Je zou kunnen overwegen om de stream niet te encoden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Hamachi of de stroom direct te streamen over bijvoorbeeld HTTP (met een simpele user/pass ervoor).

In je berekeningen zie ik geen marge voor de encryptie terug terwijl die bij zaken als een VPN tunnel, SSH tunnel of SSL tunnel wel van belang zijn.

Daarnaast heeft SMB ook redelijk wat overhead dus is dat ook niet het ideale protocol.
Ik weet dat VPN een flinke overhead kan hebben, maar de gemeten snelheid van 1.1mb/sec is via de VPN-lijn gedaan met het SMB protocol.
Ofwel: VPN verbinding tot stand gebracht. Op mn eigen bak \\I137.224.220.XXX ingevoerd(IP van de remote PC) en vanaf daar een bestand gekopieerd naar mn eigen PC. Dan sluit ik toch alle knelpunten uit lijkt me?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
mad-dog schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:39:
[...]

Ik weet dat VPN een flinke overhead kan hebben, maar de gemeten snelheid van 1.1mb/sec is via de VPN-lijn gedaan met het SMB protocol.
Ofwel: VPN verbinding tot stand gebracht. Op mn eigen bak \\I137.224.220.XXX ingevoerd(IP van de remote PC) en vanaf daar een bestand gekopieerd naar mn eigen PC. Dan sluit ik toch alle knelpunten uit lijkt me?
Misschien een of andere buffersetting? Daar al eens mee gespeeld?
mad-dog schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:30:
Ik zei dat het om 720P X264 films gaat, wat in de praktijk 4,5 gb is voor krap 2 uur.
1 voorbeeld: Secret Life of Bees is 1:49:49 op 4,5gb, wat grofweg neerkomt op 700kb/sec. Ofwel klein genoeg om af te kunnen spelen
..
720P X264 had ik gezien, maar dat zegt niets over bestandsgrootte als je geen bitrate vermeld, vandaar mijn vraag ;)

• Xorsist
Daar LIJKT het wel op ja, daarentegen wat zit er meer op jou of die lijn? Indien de andere kant druk met torrent bezig is of er iemand aan jou kant druk doende is heb je verstoring genoeg.

Ik denk alleen dat je met je berekening van 4,5G voor ~ 1:50 @ 700K/s iets te kort door de bocht gaat. Dit daar op die stream aan behoorlijke compressie zit en deze klaarblijkelijk al afgehandeld word nog voor het door de lijn gaat waardoor je in buffer mode blijft staan. MKV staat nou niet echt bekend als een streaming protocol zoals WMV want indien dat zo zou zijn zouden alle streams in MKV zijn ipv WMV (wat de meeste zijn ;)).

• mad-dog
Xorsist schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:46:
Daar LIJKT het wel op ja, daarentegen wat zit er meer op jou of die lijn? Indien de andere kant druk met torrent bezig is of er iemand aan jou kant druk doende is heb je verstoring genoeg.

Ik denk alleen dat je met je berekening van 4,5G voor ~ 1:50 @ 700K/s iets te kort door de bocht gaat. Dit daar op die stream aan behoorlijke compressie zit en deze klaarblijkelijk al afgehandeld word nog voor het door de lijn gaat waardoor je in buffer mode blijft staan. MKV staat nou niet echt bekend als een streaming protocol zoals WMV want indien dat zo zou zijn zouden alle streams in MKV zijn ipv WMV (wat de meeste zijn ;)).
Daarom vroeg ik me ook af of er manier dat decompressen op 1 of andere manier pas bij de client gebeurt. Torrentverkeer zit niet in de weg, dat is gestopt bij het streamen

• Xorsist
Wellicht dat je hier een stuk(je) van een antwoord kan vinden.

• mad-dog
Xorsist schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:59:
Wellicht dat je hier een stuk(je) van een antwoord kan vinden.
Dat is sowieso geen oplossing. Die server is bij lange niet krachtig genoeg om te transcoden. Daarnaast is dat ook veel te omslachtig

• Xorsist
Dan blijft er m.i. een heel kort door de bocht antwoord over en dat is dat wat je wilt niet gaat. Je zult je dus moeten beperken tot datgene wat wel gaat (WMV) of je content op die machine transcoden naar WMV.

Edit:

Ik zal morgen eens kijken wat een 1,1GB 45 min's MKV op me netwerk aan belasting doet dan heb je iig een stukje referentie.

Okay even een testje gedaan lokaal met bovengenoemde MKV:

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~klaas/play%20mkv%20low.jpg

Hieruit concludeer ik dat ik GEMIDDELD 4 Mbyte/s nodig heb om een stream half jou size (1,1 GB voor 45 mins tov 4,5 GB 1:50)

[ Voor 55% gewijzigd door Xorsist op 21-05-2009 00:48 ]

• mad-dog
Brr, tijd voor UPC 120mbit dus :)

Bedankt voor het testen iig
Pagina: 1