Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vandaag had ik eens de tijd genomen om mijn kast te cablemanagen (Antec 900), zover het mogelijk was. De middelste front bay waar de fan inzit, heb ik van midden naar boven verplaatst. Zodat ik een directe toevoer van frisse lucht naar mijn cpu heb.

Mijn processor is dus een E8400 C0 rivisie, en wordt gekoelt door een Zalman CNPS9700 LED. Voorheen had ik altijd hoge temperaturen op 3,6 ghz 1,275 volt. Na een beetje gecablemanaged te hebben dacht ik dat de temperaturen wel beter zouden worden maar dat is niet het geval! Zit nog steeds op 57 graden full load na 2 minuuten orthos 3,6 Ghz (1,275 v).

Vervolgens heb ik de koeler gedemonteert, en de koelpasta gecontroleert. Er zat idd teveel koelpasta tussen, dus heb ik alle resten van de CPU & de koperen heatsink afgehaald. Hier na heb ik in het midden van de cpu een middelmatige rijstkorrel gespoten (AS5), en daarna de koeler er even opgezet voor 2 minuuten. Uiteindelijk is er een mooi rondje koelpaste zichtbaar op de IHS en de heatsink van de koeler. Dit is toch de goede manier? Daarna heb ik de koeler volledig vastgezet.

Ondertussen is de pc weer draaiend, maar ik heb nog steeds dezelfde temperaturen. Ik word er een beetje ziek van, want idle temperaturen zijn ook niet om naar huis te schrijven.
Heb ik hier te maken met defecte sensoren op de cpu? Of is er mogelijk iets anders wat de oorzaak kan zijn?

Ik hoor het graag van jullie! en alvast bedankt!

Groet,
René

Edit: De heatsink voelt niet warm aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41
Als de heatsink lauw is, en hij zit er goed op, dan is je temp sensor waarschijnlijk defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Als de airflow niet beter is geworden doordat je je kabels hebt opgeruimd, dan ga je ook niet opeens op een magische manier betere temperaturen krijgen.

En als je heatsink niet warm voelt onder full load, dan maakt ie denk ik toch niet helemaal goed contact, want de heatsink moet de warmte opnemen en dus in ieder geval wel enigszins warm aanvoelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit precies genoeg koelpasta tussen dat weet ik zeker ( Als ik de koeler demonteer dan zie ik een perfect rondje koelpasta op het IHS & heatsink), daar ligt het niet aan. Voorheen hingen er kabels voor de front fan, die heb ik vanmiddag allemaal netjes achter het mobo tray langsgedaan. De airflow is IMO weldegelijk verbeterd want er hangt echt geen kabel meer voor! Is het mogelijk wat FireAge zegt?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Zou kunnen, maar 57°C is geen extreme temperatuur. Heb je al op meerdere manieren de temperaturen bekeken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:05:
Zou kunnen, maar 57°C is geen extreme temperatuur. Heb je al op meerdere manieren de temperaturen bekeken?
Met RealTemp 3.00 en CoreTemp. Beide geven dezelfde temperaturen aan.
Wat ik vreemd vind is dat ik voorheen dezelfde temperaturen had met een Arctic Freezer 7 Pro.
Deze zalman lijkt me toch net een stukje beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-09 07:44

Towser

ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:01:
Er zit precies genoeg koelpasta tussen dat weet ik zeker ( Als ik de koeler demonteer dan zie ik een perfect rondje koelpasta op het IHS & heatsink), daar ligt het niet aan. Voorheen hingen er kabels voor de front fan, die heb ik vanmiddag allemaal netjes achter het mobo tray langsgedaan. De airflow is IMO weldegelijk verbeterd want er hangt echt geen kabel meer voor! Is het mogelijk wat FireAge zegt?
Als ik dit zo lees dan krijg ik het vermoeden dat je hem weer los gehaald hebt nadat je hem eropgedrukt hebt en zo dus de koelpasta 'hergebruikt' hebt. Daar kan misshcien dus ook het probleem zitten dat de heatsink niet warm wordt. Als je koelpasta hergebruikt dan kunnen er namelijk luchtbelletjes in komen die zorgen voor slechte geleiding tussen koeling en cpu.

Als je een koeler eenmaal erop gemonteerd hebt moet je hem er niet meer afhalen om te kijken of het goed zat, dat is hetzelfde als een lucifer aansteken om te kijken of hij het wel gaat doen.

Mocht je hem er overigens niet meer afgehaald hebben, heb ik natuurlijk niets gezegd en zou ik ook niet weten waar je probleem zit. Misschien een bolle IHS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 12:03
Ik heb nu een E8200 C0, op 3,6GHz, en die wordt stressed max. 53°C (met een Arctic Freezer 7 Pro). Maar ik vraag me af, wat is het probleem? 57°C is op zich niet verkeerd.. En heb je tijdens het overclocken lopen spelen met het voltage? Want ik draai 3,6GHz op stock voltage, misschien daarom lagere temperaturen?

Edit: ah, ik zie 1,275v.. Waarom kan de E8200 3,6GHz draaien op 1,18/1,25v terwijl de E8400 daar meer voro nodig zou hebben? Probeer het voltage eens te verlagen, dat zal wel schelen in je temps, en ik denk persoonlijk dat je overclock wel stabiel blijft. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Svennetjee op 19-05-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Svennetjee schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:13:
Ik heb nu een E8200 C0, op 3,6GHz, en die wordt stressed max. 53°C (met een Arctic Freezer 7 Pro). Maar ik vraag me af, wat is het probleem? 57°C is op zich niet verkeerd.. En heb je tijdens het overclocken lopen spelen met het voltage? Want ik draai 3,6GHz op stock voltage, misschien daarom lagere temperaturen?

Edit: ah, ik zie 1,275v.. Waarom kan de E8200 3,6GHz draaien op 1,18/1,25v terwijl de E8400 daar meer voro nodig zou hebben? Probeer het voltage eens te verlagen, dat zal wel schelen in je temps, en ik denk persoonlijk dat je overclock wel stabiel blijft. ;)
Dat zou mogelijk zijn. De koeler is er maar 5 seconden afgeweest, maar kan er altijd nog nieuwe as5 opspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Svennetjee schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:13:

Lagere Vcore kan niet. op 1,25 v krijg ik na 2 uren orthos een fout. Op 4 ghz heeft mijn cpu al een voltage van 1,4 volt nodig voor stabiliteit.. heb ik niet gewoon een slechte batch te pakken? op stock settings is cpu in idle toestand 42 graden en stressed 52 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
Heb even een CPU-z screentje gemaakt voor je: http://i43.tinypic.com/5e8ftx.png.

Is het niet makkelijker overklokken met een hogere multiplier? (8 voor E8200 vs 9 van de E8400..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Dit is niet per definitie waar daar elke cpu een VID mee heeft en die is meestal voor de betere overclockende processors lager als voor hun minder clockende broeders ;)

Dus als jij al een ik noem maar iets VID van 1,25 hebt (wat ik voor mijn quad heb welke std onder load op auto op 1,16 draaiten idle 1,18) en je gaat OC-en en er (zoals in mijn geval) 0,0825V in bios zit je ineens aan 1,27V idle en 1,24/5V load.

Ik lijk dus met mijn OC van 2,66>3,5 Ghz geheel binnen mijn VID range te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser

Towser

ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:18:
[...]

Dat zou mogelijk zijn. De koeler is er maar 5 seconden afgeweest, maar kan er altijd nog nieuwe as5 opspuiten.
Of het nu 5 seconden of 5 uur is geweest, dat maakt niets uit, als het maar gebeurd is.
Als ik jou was zou ik dat eens even gaan proberen.

volgens mij heb je overigens het verkeerde berichtje gequote;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Even van iets extreems uitgaan: Heb je al eens gekeken of die processor en die koeler netjes vlak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dur3x schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:25:
[...]

Of het nu 5 seconden of 5 uur is geweest, dat maakt niets uit, als het maar gebeurd is.
Als ik jou was zou ik dat eens even gaan proberen.

volgens mij heb je overigens het verkeerde berichtje gequote;)
Je hebt gelijk :) mijn fout.
Binnen nu en 10 minuutjes zal ik je advies op gaan volgen.
Daarna hoor je van me hoe het is afgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:26:
Even van iets extreems uitgaan: Heb je al eens gekeken of die processor en die koeler netjes vlak zijn?
Ik heb geen idee. Eerlijk gezegt heb ik daar nooit naar gekeken...
Hoe moet ik dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser

Towser

ondertitel

Maak je cpu en koeler schoon en zet er een lineaal haaks op, als je hem nu tegenhet licht in houdt kun je zien of er licht doorheen schijnt en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dur3x schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:44:
Maak je cpu en koeler schoon en zet er een lineaal haaks op, als je hem nu tegenhet licht in houdt kun je zien of er licht doorheen schijnt en waar.
Een leuk karweitje voor het weekend. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser

Towser

ondertitel

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:53:
[...]

Een leuk karweitje voor het weekend. Bedankt voor de tip
Ja, als je toch al van plan was de koelpasta te vervangen kun je dat ook meteen wel eventje in je plan meenemen dacht ik zo. Maar in ieder geval succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Dur3x

De cpu koeler heb ik nu juist gemonteerd zonder de koeler er vanaf te hebben gehaald. Tevens haal ik nu temps van 54 graden stressed met cpu fan op 100%. Zonet was het 57 graden stressed met 65% cpu fanspeed. Ik weet dus niet of het heeft geholpen...

Alvast bedankt voor de hulp die jullie tot nu toe hebben gebracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennetjee
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:55:
@ Dur3x

De cpu koeler heb ik nu juist gemonteerd zonder de koeler er vanaf te hebben gehaald. Tevens haal ik nu temps van 54 graden stressed met cpu fan op 100%. Zonet was het 57 graden stressed met 65% cpu fanspeed. Ik weet dus niet of het heeft geholpen...

Alvast bedankt voor de hulp die jullie tot nu toe hebben gebracht!
54°C is best netjes toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Svennetjee schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:58:
[...]

54°C is best netjes toch? ;)
Opzich wel, maar ik wil geen straaljager in mijn kamer!
Vind het ook vreemd dat er maar 11/12 graden verschil tussen idle en load zit. Of is dit vrij normaal?
Wat is de max temp dat ik aan mag/moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser

Towser

ondertitel

Ik denk dat je hem het beste onder de 65 graden kunt houden, dus 54 is niet heel erg verkeerd.
Maar je kunt natuurlijk altijd kijken of het koeler kan, daarnietvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dur3x schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:12:
Ik denk dat je hem het beste onder de 65 graden kunt houden, dus 54 is niet heel erg verkeerd.
Maar je kunt natuurlijk altijd kijken of het koeler kan, daarnietvan.
Ik zou niet weten hoe het nog koeler moet. Alle fans draaien op medium speed.
Er hangen geen kabels tussen de front en de back fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:07:
Wat ik vreemd vind is dat ik voorheen dezelfde temperaturen had met een Arctic Freezer 7 Pro.
Deze zalman lijkt me toch net een stukje beter...
Dat is niet zo vreemd, waar baseer je dit op? Reviews van deze Zalman geven soortgelijke waarden als jij nu hebt. Ook is hij meer gericht op stilte dan op extreme koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zie nu dat je koeler ook niet zo ultra high end is.
Wat je dus nog kan doen is kijken of de processor en/of de koeler wel vlak zijn.
Zo nee, dan kan je daar aan gaan vijlen/schuren/polijsten etc...

Maar je kan natuurlijk ook een betere koeler overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09 16:44

Patjeee

Ik woon in Boston MA

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 21:58:
Ik zie nu dat je koeler ook niet zo ultra high end is.
Wat je dus nog kan doen is kijken of de processor en/of de koeler wel vlak zijn.
Zo nee, dan kan je daar aan gaan vijlen/schuren/polijsten etc...

Maar je kan natuurlijk ook een betere koeler overwegen.
polijsten zou ik niet doen , komt er bijv vet tussen je microscopische deukjes , slecht geïsoleerd = hogere temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Patjeee schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:03:
[...]

polijsten zou ik niet doen , komt er bijv vet tussen je microscopische deukjes , slecht geïsoleerd = hogere temp
Ik was kennelijk niet duidelijk genoeg, want iedere Tweaker die zijn koeler gaat vlakken dmv vijlen en/of schuren polijst hem daarna ook.
Pagina: 1