• luckybasterd
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 09:01
Beste medetweakers,

Ik heb een probleempje met mijn nieuwe geheugen.

Ik had: 2 x 512mb dual channel platinum XTC 3-3-3-12
2 x 1024mb dual channel gold edition gx XTC 4-4-4-12
dit alles met een AMD athlon X2 7750 in een M2n32 sli deluxe moederbord. Samen dus 3 gig en 4 bankjes bezet.
Nu heb ik extra geheugen gekocht Black dragon Geil (2 x 2gig, 5-5-5-15 PC 5300) en deze wilde ik wisselen met de 512.
Nu wilde ik de volgende combinatie maken
2 x 1024mb
2 x 2048mb
totaal dus 6 gig dit werkte echter niet.

In mijn moederbord boekje gekeken of de volgorde klopte (deze klopt). En er mag maximaal 2 gig per slot, dus dat klopt ook.
Vervolgens alleen het nieuwe GEil geheugen erin gedaan: dit werkte
Vervolgens nieuwe geheugen(4gig) plus 1 x 1024 : dit werkte niet (pc boot niet, geen hallo ik ben wakker piepje van het mobo en geen beeld.)
Vervolgens nieuwe geheugen(4gig) plus 1 x 512 : dit werkte wel
Vervolgens nieuwe geheugen(4gig) plus 1x 512 plus 1x 1024 : dit werkte ook

Het is toch vreemd dat het wel met een 512 reepje erbij werkt of niet? Alleen de timings van de modules verschillen, moet ik die misschien handmatig aanpassen? Nu scheelt het maar 512 mb dus het is geen ramp, maar ik vindt het toch vreemd dat het wel werkt met 512 reepje en 1024 samen en niet met twee van 1024 en het leek me wel interessant om te horen waar het nu aan ligt en of het op te lossen is.

bij voorbaat dank,
met vriendelijk groet.

lcukybasterd :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

heb je al gekeken of je geheugen op de QVL staat van je moederbord. Niet al het geheugen is getest en werkt in alle configuraties. Soms is verhoging van het geheugenvoltage vereist, soms is het handig om de timings zelf in te stellen ipv via de SPD over te laten komen.

maar begin eens met de QVL van je mobo. En doe gelijk even een google search naar mensen die misschien wel hetzelfde probleem met jouw moederbord hebben.

Ps. je draait wel een 64 bit OS toch?

edit: Ik heb geen flauw idee wat die black dragon dingen van jouw gekost hebben,maar als je huidige geheugen niet op de QVL staat en kunt nog inruilen, dan is swappen voor 4 GB kingston valueram misschien een idee. Dit staat bijna op elke QVL lijst, kunnen PC2 6400 aan op cas 5.

[ Voor 28% gewijzigd door M2M op 19-05-2009 16:26 ]

-_-

• luckybasterd
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-03 09:01
bedankt voor de info,

heb idd 64 bits vista, heb alles nu even single channel gezet en dan werkt het zonder problemen met 6 gig. Op de QVL staat dat het geheugen niet twee maal dual channel kan... OCZ geheugen staat helemaal niet op de QVL en is al 4 jaartjes oud (kan ik niet meer ruilen) en ik wil niet 4 nieuwe reepjes kopen. Dus nu alles maar single channel en bij de volgende PC gewoon gelijk kingston ram erin te doen. Deze kunnen namelijk wel twee maal dual channel op mijn MoBo
bedankt voor de snelle reactie!!

grtz
lucky