Op woensdag 28 februari 2001 15:30 schreef sjako het volgende:
zucht.
Ontwikkel
Test
Acceptatie
Productie
Dit is een zgn OTAP omgeving.
probeer hier eens wat documentatie over te vinden (weet ik zo niet uit mijn hoofd, sorry).
Maar nu even terug naar je vraag.
Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat nu je ontwikkel database is (ligt waarschijnlijk aan mij) en wat je 'produktie' db is?
(extra korte uitleg OTAP)
Normale manier van werken is dat je de wijzigingen in je ontwikkeldb bijhoud (evt met versiebeheer) en deze dan via een upgradescript (of tool, bla bla) in je testomgeving aanbrengt. Daar testen dan naar acceptatie, testen en dan live!
Als je de data uit productie nodig hebt in je OTA omgeving dan is export/import het eenvoudigst. Daarna je upgrade eroverheen en klaar.
Kun je het nog volgen?
Die omgeving ken ik wel, alleen niet die afkorting.
Je moet het zo zien.
Er is een productiedb waar 40.000 man oplopen te werken.
Daarnaast is er een maatwerk omgeving waar het bedrijf zegt bijv. Ipv de keuze mannetje/vrouwtje kies je voortaan 1/2 (zie je de gevolgen en gevaren al). Daarnaast kunnen ze velden zichtbaar of onzichtbaar maken, etc. Vergeet effe niet dat er meerdere bedrijven met 1 pakket werken en elkaars aanpassingen de anderen niet mag beinvloeden.
De bedoeling is dat de 'gegevens'database geupdate wordt met de 'maatwerk'database. Dus 2 databases die identiek zijn op technisch gebied.
En er mag uiteraard geen/minimaal gegevensverlies plaats vinden.
Vandaar een tooltje die deze verschillen vindt. Wat daarna dient te gebeuren is een volgend en ander probleem, maar dat is een vervolg taak voor een FO
snappie nou?