Oc niet stabiel bij kleine belasting

Pagina: 1
Acties:

• Nijntjekiller
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 19:32
ik zit beetje met vaag probleem, mijn cpu (amd phenom 9850BE) is stabiel bij voledige belasting bij wat voor test dan ook, core@2900 fsb200 MP14,5 Vcore 1,575V
maar als ik een simpel programa wil opstarten crast het systeem gewoon(het beeld bevriest).
soms duurt het een aantal uren en dan crast die weer.
ik snap niet waardoor dit komt of hoe het probleem verholpen kan worden.
het lijkt me sterk dat het een koelprobleem is want draai een waterkoeling met genoeg power.
idle core 35 graden full load komt niet boven de 60 graden (koeling loopt niet op vol vermogen).

Mijn systeem:
Amd phenom 9850BE
K9A2 CF
4x1gb ocz ddr2-800 platium
EAH3870 815/1300
570Watt voeding

cpu gpu en mobo zijn watergekoeld

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
en wat zijn die wat voor tests, en hoelang?

• Nijntjekiller
3dmark 06 meerdere malen herhaalen
cpuburn ( dan 4 maal aanzeten)
amd overdrive

alemaal varieerent van 1 tot 6 uur

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01 21:53

Towser

ondertitel

Probeer eens een 8 uurs orthos test ofzo? Is volgens mij een betere test dan cpuburn als je het mij vraagt.
Ik denk namelijk dat je OC gewoon sowieso niet helemaal stabiel is.

Ik draai ook wel eens een benchmark op 3.9Ghz, gaat allemaal prima onder 100% belasting, maar zodra ik dan me score ofzo wil uploaden moet ik geluk hebben dat hij niet crasht.

[ Voor 53% gewijzigd door Towser op 19-05-2009 14:52 ]

• Nijntjekiller
oke ga ik dat doen
zal vanacht of morgen overdag (als ik op het werk zit) een test doen.
dus waarschijnlijk morgen de resultaten posten.

• TjerkBennema
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Zet je snelheden weer is op stock. Je hebt kans dat je overclock wel stabiel is, maar iets anders niet.
Draai is memtest en seatools om je geheugen en HD te testen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

al eens gespeeld met je Vcore voltage.

Ik heb al eens van iemand gehoord dat als je overclockt en je systeem neit stabiel is je de Vcore moet verhogen.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yepz, het kan zijn dat je CPU onder full load prima stabiel is, maar bij de overgangen van idle naar load en omgekeerd toch af & toe crasht. Je Vcore dan 1 stapje hoger is meestal voldoende. Hetzelfde geldt eventueel voor je NBcore.

En anders zou je het auto terugklokken van de CPU (heet dat bij AMD nog steeds Cool 'n Quiet ?) bij idle'n eens moeten uitschakelen en dan opnieuw proberen ...

PS: Werkt dat nog niet, dan is de snelheid misschien toch net te hoog gegrepen voor je CPU; probeer het eens 15 of 30 of 45 MHz lager ...

[ Voor 15% gewijzigd door SKiLLa op 19-05-2009 20:02 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Nijntjekiller
@TjerkBennema ik weet dat mijn systeem zonder oc stabiel is dus dat verandert niet zo veel

@pm1 ja zeker heb ik al met de vcore gespeeld das een beetje het gekke dat ik hem niet stabiel krijg want er zijn allemaal oc op het internet die nog ietsje hoger liggen met de zelfde cpu en wel stabiel zijn met minder spanning of evenveel

@SKILLa ja dat klopt, alleen werkt dat dus niet ik heb nog nooit bij een oc mee gemaakt dat die op zulke momenten crasht, als die te weinig prik krijgt zit er vaak wat meer logica in de momenten waardeer die crasht.

Cool 'n Quiet heet het auto terugklokken inderdaad, heb dit altijd uitgeschakeld want de computer word tijdens een overclock anders vrijwel altijd onstabiel

mijn cpu zou het aan moeten kunnen maar loopt nu iets lager.
Core speed@ 2.86ghz
bus 220 mhz
MP 13.0
vcore1.575v (deze is erg onstabiel de ware spaning licht op 1.600v tot 1.640v dus ik denk dat mijn moederbord wel eens het probleem kan zijn).
nbcore 1.20V
HTlink 1.30V
geheugen 1:2 dus nu op 440mhz (880mhz) Timing's 5-5-5-15-23

Verwijderd

Bekijk je huidige RAM snelheid eens, die CPU tests testen vaak inderdaad alleen de CPU, maar als je je RAM overclocked merk je daar niks van totdat je dat ook stressed d.m.v. programma;s :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 21:37 ]

• Nijntjekiller
ik zal morgen een ram test zoeken
maar bij de overclock waar zich de problemen voordeden was het RAM gewoon op 800 mhz
het kan best zijn dat die toch onstabiel word bij een verhoogde core

Verwijderd

mischien moet je eens kijken naar je voeding
als hij niet genoeg amperes lever op de 12volt lijn kan je hem niet stabiel overclocken

btw succes
Pagina: 1