Toon posts:

Laptop valt zomaar uit...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ongeveer een half jaar een laptop, dus nog redelijk nieuw. Het gaat om een Acer Aspire 7720G en dat is niet de goekoopste, iig toen we hem kochten niet :p

Nu is het probleem dat mijn pc heel vaak op 100% CPU zit, en dat zijn meestal niet een paar hele zware programma's maar een heleboel programma's van windows die ik niet kan afsluiten met als grootste CPU verbruiken audiodg.exe

Nu kan ik hier wel mee leven, want ik sluit gewoon alles af wat ik open heb, en wacht een paar minuten, dan zakt hij weer tot 50% oid. Maar de laatste week komt er nog eens mij dat mn lapper zichzelf afsluit doordat hij te heet wordt. En dat is niet heel subtiel afsluiten, nee gewoon in 1x flits alles weg...

Nu heb ik een programma Everest gedownload, en die constateerde gister een tjmax (?) temperatuur van 85C. Of is dit een max temperatuur waarna hij hem uitschakelt? Want als ik nu kijk staat hij weer op 85C en voelt hij helemaal niet warm aan. Dus waar kan ik mijn temperatuur vinden?

:)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Even openmaken, stof eruit halen :)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:54
er van uitgaande dat het een intel is, download TAT eens en draai daar wat tests van

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
En daarna even nieuwe koelpasta tussen de koeler en CPU drukken en hij is weer als nieuw. :D

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

errm... guys... Het is een laptop.

Daar kan je niet zomaar het stof uitblazen en nieuwe koelpasta tussen stoppen.

Heb je dit probleem van het begin af aan gehad?
Wat heb je het laatste half jaar allemaal geinstalleerd? (deinstalleer dat eens)

[ Voor 38% gewijzigd door nowell op 19-05-2009 12:21 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:11
Waarom zou je een laptop niet open kunnen maken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dat TAT wel eens kunnen proberen, waar kan ik dat downloaden?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46
Oververhitting bij laptops wordt vrijwel altijd veroorzaakt door stofophoping tussen fan en heatsink. Stofzuiger aan de buitenkant erop werkt soms, maar is meestal niet voldoende. Kortom, open maken, fan verwijderen, stofverwijderen en fan terug plaatsen.
Gezien de continue hoge cpu belasting zou ik ook een verse install doen. Koelpasta vervangen zou ik alleen doen als je je daar veilig bij voelt. Heatsink element wil namelijk nog weleens onbereikbaar / lomp geplaatst zijn.
Oververhitting kan btw heel lokaal zijn. Probeer is uit te zoeken waar je proc zit in je laptop.

[ Voor 9% gewijzigd door Terror op 19-05-2009 12:23 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stof uitblazen kan best. Althans, het zal wel per laptop verschillen. Hier met mijn Lenovo N200 doe ik dat om de paar maanden en dat scheelt weer een paar graden. Echter, een half jaartje zou een laptop wel probleemloos moeten kunnen draaien volgens mij.

Welke processen zorgen voor de processorbelasting? Dat is misschien interessanter om te onderzoeken. Foute software of drivers wellicht?

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Avalaxy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:20:
Tuurlijk gaat het openmaken wel, maar voor de gemiddelde gebruiker (ik weet niet wat de TS is) is het openmaken van een computer/laptop een heel karwei waar de meeste mensen de handen niet aan willen branden.

• Terror
Open deur: gathering.TWEAKERS.net 8) Maar je hebt wel gelijk. Overigens zou ik me in de garantie fase zelf ook nog wel 3x bedenken. Je wil niet iets slopen, hoe goed je skills ook zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Terror op 19-05-2009 12:28 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

Topicstarter
nowell schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:23:
[...]

Tuurlijk gaat het openmaken wel, maar voor de gemiddelde gebruiker (ik weet niet wat de TS is) is het openmaken van een computer/laptop een heel karwei waar de meeste mensen de handen niet aan willen branden.
Ik heb niet super veel verstand van computers, daarom kwam ik hier om een oplossing te zoeken. Maar ik heb wel vaker een computer schoongemaakt. Waar moet ik op letten bij het losmaken en schoonmaken?

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:38:
[...]

Ik heb niet super veel verstand van computers, daarom kwam ik hier om een oplossing te zoeken. Maar ik heb wel vaker een computer schoongemaakt. Waar moet ik op letten bij het losmaken en schoonmaken?
Gewoon geen schroefjes kwijtraken en onthouden waar alles hoort :)

• nowell

nowell

Que Pasa!?

Noork schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:39:
[...]

LOL, maar gelijk heb je wel.

Neem desnoods (van elke stap) een foto, dan weet je precies waar wat hoort.

Echter, voordat je iets openschroeft ben ik voorstander om het eerst software-matig proberen op te lossen.
Ik bedoel, het ding is krap een half jaar oud!

nogmaals mijn vragen:
Heb je dit probleem van het begin af aan gehad?
Wat heb je het laatste half jaar allemaal geinstalleerd? (deinstalleer dat eens)

[ Voor 35% gewijzigd door nowell op 19-05-2009 12:43 ]

• Terror
Een laptop is net een PC, volledig modulair. Als je hem omdraait zie je allemaal plaatjes die los kunnen. Als je geluk hebt zit er een boven je ventilator. Als dat niet zo is zou ik kijken of je via google een service manual op kan duiken. Sommige laptops zijn net lastige puzzels. iig altijd zorgen dat je geen schroefjes kwijt raakt en niks forceert.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:39:
[...]

Haha ok, kan ik geen losse onderdeeltjes opzuigen die nogal los in de lapper zijn bevestigd :9

Ik zal vanmiddag eens kijken en post wel of het gewerkt heeft.

Weet iemand trouwens hoe ik audiodg.exe minder cpu kan laten gebruiken. Ik kan niet eens fatsoenlijk msn, google chrome en winamp tegelijk aan hebben. En meestal is audiodg.exe de boosdoener.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-10-2025
Zou die processor niet gewoon netjes terug moeten klokken ipv uit te vallen?

• BGB4rn
  • Laatst online: 09:25

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

inderdaad voorzichttig en overzichtelijk open maken, dan de fan zoeken en met een kwast (geen kunststof !, esd) schoon borstelen met een stofzuiger (niet er op omdat je dan ook esd kunt krijgen)

@hierboven, uitvallen is ook terugclocken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BGB4rn op 19-05-2009 12:47 ]

Signature

• Exile_NL
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-03-2022
haal de laptop eens uit dat hoogpolige tapijt, of ook uit de tas als hij aanstaat,
mischien ook de laptop niet op het dekbed neerzetten als hij aanstaat? }:O

maw is de airflow wel goed? laat je ruimte om lucht aan en af te voeren?

Verwijderd

Topicstarter
Exile_NL schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:46:
haal de laptop eens uit dat hoogpolige tapijt, of ook uit de tas als hij aanstaat,
mischien ook de laptop niet op het dekbed neerzetten als hij aanstaat? }:O

maw is de airflow wel goed? laat je ruimte om lucht aan en af te voeren?
Ik heb hem de laatste tijd wel op een verhoging staan (oude afstandbediening). Hierdoor krijgt hij ruimte genoeg, alleen soms valt hij nog steeds uit..

• Noork
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:43:
[...]
Weet iemand trouwens hoe ik audiodg.exe minder cpu kan laten gebruiken. Ik kan niet eens fatsoenlijk msn, google chrome en winamp tegelijk aan hebben. En meestal is audiodg.exe de boosdoener.
audiodg.exe is een component van Windows Vista. Al het geluid gaat door dit component. Je bent ook niet de enige met problemen.

Zie b.v.
http://blogs.msdn.com/lar.../what-is-audiodg-exe.aspx
http://forums.techarena.i...ta-performance/530056.htm

Staan een aantal tips in, zoals drivers updaten, 'enhanced audio' uitschakelen.

Verwijderd

Google "zegt" dat in veel gevallen het processorgebruik het gevolg is van je audio-drivers. Het advies is om die te deïnstalleren en nieuwe drivers (of niets) te installeren.

Succes

• Terror
Opzich zou je laptop 100% cpu belasting over lange tijd aan moeten kunnen zonder uit te vallen.

• BGB4rn
  • Laatst online: 09:25

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Terror schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:58:
Opzich zou je laptop 100% cpu belasting over lange tijd aan moeten kunnen zonder uit te vallen.
en als je het dan doet vouw dan even mee voor dpc met folding @ home :+

Signature

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb toevallig m'n laptop (Dell M1330) eergisteren opengemaakt, en nu idlet hij weer op 39 graden, in plaats van 55 :).

Precies zoals Terror zegt zat er stof tussen de fan en heatsink. Ik heb de afdekplaat eraf geschroefd, en toen van buitenaf in de heatsink geblazen. Dit joeg het stof in de fan waarna ik het er met een pincet in grote plukken uit kon halen :)

Dit is inderdaad wel eens in het half jaar nodig. Dus ook binnen de garantieperiode (4 jaar) moet dat weleens gebeuren :)

[ Voor 7% gewijzigd door eamelink op 19-05-2009 13:07 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Avalaxy schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:20:
Ik heb dit eens geprobeerd met mijn Acer Aspire 3623 laptoppie, nou knappe jongen die dat voor elkaar krijgt! Ik ben echt niet bang om alles open te halen maar dit was gewoon onmogelijk! Na 3 jaar intensief gebruik heb ik mijn laptop tot op heden dan ook nooit schoon kunnen maken. Dus niet iedere laptop kan 'geserviced' worden!

• -The_Mask-
  • Niet online
woelders schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:54:
Dus niet iedere laptop kan 'geserviced' worden!
En als die nou binnen de garantie kapot was gegaan had Acer je een nieuwe gegeven?
Ik heb al tientallen laptops uit elkaar gehaald sommigen waren simpel anderen moeilijk, maar denk dat elke laptop wel uit elkaar te halen is. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Sigma2k8
  • Laatst online: 22-10-2025
-The_Mask- schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:16:
[...]

En als die nou binnen de garantie kapot was gegaan had Acer je een nieuwe gegeven?
Ik heb al tientallen laptops uit elkaar gehaald sommigen waren simpel anderen moeilijk, maar denk dat elke laptop wel uit elkaar te halen is. ;)
Elke laptop is uit elkaar te halen..eventueel zonder gereedschap. Niet elke laptop krijg je echter vervolgens werkend weer in elkaar gezet :p :+

• -The_Mask-
  • Niet online
Sigma2k8 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:41:
[...]

Elke laptop is uit elkaar te halen..eventueel zonder gereedschap. Niet elke laptop krijg je echter vervolgens werkend weer in elkaar gezet :p :+
Precies elke laptop kun je uitelkaar halen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-01 15:04

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

-The_Mask- schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:16:
[...]

Bij deze wordt dat serieus moeilijk :P
Maar je hebt gelijk; alles dat in elkaar gezet is, is uit elkaar te halen. Alleen misschien niet met de tools die voor amateurs voorhanden zijn...
Pagina: 1