Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-11 12:38
Beste IT'ers. Ik ben nu 26 en ga binnenkort studie Bedrijfskundige Informatica doen. Met een beetje geluk ben ik binnen 3 jaar klaar met de studie. Dan ben ik rond de 30. De vraag is "Ben ik dan te oud voor de arbeidsmarkt van IT?". En hoe zijn ongeveer de kansen om een baan te vinden?
Ik heb geen ervaring in de IT, maar wel veel ervaring in de dienstverlening.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

V-Strom 650

Verwijderd

Op dit moment is het dramatisch als starter, ook met BI. Over drie jaar? Who knows... :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 08:02
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:08:
Op dit moment is het dramatisch als starter, ook met BI. Over drie jaar? Who knows... :)
Zover ik weet is BI juist de enige uitzondering. BI wordt op dit moment ontiegelijk veel gevraagd. Zeg ik meteen erbij dat ik zoveel hoor dat ik het ook niet meer weet.

Nee, je bent zeker niet te oud voor die studie, en hij is erg leuk. Waar ga je 'm volgen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso, wat voor studie? HBO? WO? MBO (jaja er zijn mensen die dat een studie noemen...).
Wat is je vooropleiding?

Zonder die info is er weinig over te zeggen ;).

Verwijderd

DiedX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:13:
[...]

Zover ik weet is BI juist de enige uitzondering. BI wordt op dit moment ontiegelijk veel gevraagd. Zeg ik meteen erbij dat ik zoveel hoor dat ik het ook niet meer weet.

Nee, je bent zeker niet te oud voor die studie, en hij is erg leuk. Waar ga je 'm volgen?
Als je als tester of ontwikkelaar aan de slag wilt / kunt, dan lukt het wel. Banen als een functioneel ontwerper of applicatiebeheerder zijn zeer zeldzaam. (ik ben zelf al een tijdje op zoek, ik wil uit het testvak) :) Het is erg moeilijk op het moment, ondanks dat mijn C.V. voor een starter toch goed gevuld is...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 11:20 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 08:02
Ontwikkelaar beschouw ik toch meer als TI, maar dat ben ik ;) Iig: ik wens de TS veel succes :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Yup, of I, maar ik word toch ernstig vaak benaderd voor ontwikkelvacatures via Monsterboard....

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Ik heb zelf BI gedaan aan Inholland Rotterdam. Ik was 24 toen ik begon, 27 toen ik klaar was (in het 2de jaar ingestroomd). Mijns inziens is die specifieke BI opleiding vooral goed als je processen ed wil modeleren, vooral aan de softe kant van de IT. Echt technisch werd het niet. Toen ik in 2007 afstudeerde was er (duh) nog meer dan genoeg vraag naar startende IT'ers. Wat ik wel merkte op carrierebeurzen was dat er, in verhouding, minder naar technische IT'ers werd gevraagd dan de "management" IT'ers (ik kan geen beter woord bedenken). Als ik nu echter zo de markt bekijk zie ik dat er vooral veel vraag is naar technische IT'ers, en veel minder naar de "management" IT'ers. Logisch ook, veel detachteerders hebben van die laatste groep veel op de bank zitten. En ook willen studenten graag meteen manager worden.

Mijn punt is dus, zorg dat je ook technisch inhoudelijke kennis leert, vergroot over 3 jaar alleen maar je kansen op de arbeidsmarkt. Mocht je de technische kant niet leuk vinden, dan zul je iets anders moeten vinden om je te onderscheiden van de andere afstudeerders.

Ik ben trouwens zelf als programmeur aan de slag gegaan en dat bevalt me nog steeds uitstekend :).

offtopic:
Het niveau van de opleiding voor ik zeer laag, met 2 vingers in je neus kon je makkelijk alles halen. Ik hoop dat dat het specifiek voor die opleiding aan die school was. In het 3de/4de jaar hadden we gelukkig 1 docent die het niveau flink omhoog trok. Kijk hier goed naar!

[ Voor 3% gewijzigd door JBrennan op 19-05-2009 11:26 . Reden: beroep toegevoegd ]

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik denk niet dat je je over de leeftijd zorgen hoeft te maken. Ook over de opleidingsrichting niet. De dip die er nu is is tijdelijk. Wil een bedrijf een beetje mee kunnen komen dan MOET het gewoon een gestroomlijnde informatievoorziening hebben, waarbij de standaardprocessen geautomatiseerd verlopen. We keren straks gewoon weer terug naar de tekorten van voor de crisis en dan is men blij met iemand die èn een relevante opleiding heeft èn met werkervaring aan kan tonen niet al te groen meer te zijn. Dienstverlening en BI sluiten in mijn ogen prima op elkaar aan, zelfs als die dienstverlening zich afspeelt in de horeca, bouw of autoreparaties.

@ JBrennan > Iedereen kan elke opleiding trouwens zo interessant maken als wenselijk. Je mag namelijk ook je diploma met negens halen of de tijd die je over hebt in aansluitende theorie of praktijkervaring steken.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Testert schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:15:
@ JBrennan > Iedereen kan elke opleiding trouwens zo interessant maken als wenselijk. Je mag namelijk ook je diploma met negens halen of de tijd die je over hebt in aansluitende theorie of praktijkervaring steken.
Helemaal mee eens. Maar als je als student nagenoeg alles zelf moet doen om de opleiding interessant (qua niveau) te maken, en die mening in bijna heel de klas heerst, dan vind ik toch dat er iets schort. Daar komt bij dat hoge cijfers leuk zijn, maar er is me in al de sollicitatiegesprekken daarna nog nooit om een cijferlijst gevraagd. Ik stond gemiddeld een 8, was mooi zat, meer tijd er insteken puur voor mijn eigen trots vond ik de moeite niet waard.

[ Voor 19% gewijzigd door JBrennan op 19-05-2009 13:59 . Reden: cijfers uitleg ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:30
Bedenk je wat je wil gaan doen qua werk en of het aansluit. Als dat zo is, zeker de opleiding volgen, als dat niet zo is: andere opleiding
werk zoeken.

Er is nog genoeg werk, alleen is het bij detacheerders wat lastiger, veel bedrijven proberen nu hun IT afdelingen te vullen met de vacatures die ze niet konden vullen met vaste mensen.

en wat betreft cijfers. Op mijn opleiding haalde niemand negens (TI den bosch) nou ja één uitzondering, maar dat kan je niet als gemiddeld zien. In het 2e en 3e jaar die echt op TI (technische informatica) gericht waren waren zelfs 8ten grotendeels spaarzaam. Niet omdat we niet hard werkte maar gewoon omdat het moeilijk was om hoge punten te scoren (onvoldoendes vielen er trouwens ook bijna niet)

[ Voor 37% gewijzigd door Kevinp op 19-05-2009 14:03 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-11 12:38
BI in Hogeschool Rotterdam. Een en ander uitgezocht op Elsevier over de opleiding. Staat op 5de plek. Mijn vooropleiding was toerisme, heel erg breed toerisme. :) En ik zou zelf wat meer technische kant op willen, communicatie is prima in orde en ook presenteren kan ik goed. Als het mogelijk blijkt te zijn om meer technische vakken te kiezen zou ik daarvoor gaan.
Leeftijd maakt dus niet zoveel uit. Op de arbeidsmarkt is er momenteel een dip, maar daar gaat het wel veranderen.
Heeft iemand op de HRO BI opleiding gedaan toevallig?

V-Strom 650

Pagina: 1