Computer problemen met opstarten ('bevriest')

Pagina: 1
Acties:

• AlexioR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-04 19:43
Allereerst alvast bedankt voor het lezen & mogelijk helpen met mijn probleem!

Als begin, maar eerst even de specificaties:
Merk: Fujitsu Siemens
Model: Scaleo Pi 2555
CPU: Intel Core2Quad Q8200 2,33 GHz
RAM: 2x2GB PC2-6400 DDR2, Hynix
HDD: Western Digital Caviar Blue 640GB
Videokaart: Nvidia GeForce 9500GS, 512MB
Moederbord: MSI G31M-F
Standaard OS: Windows Vista Home Premium

Het OS is veranderd; nadat de gebruiker (niet ik) een tijd Vista had gebruikt, begon hij dit alweer zat te worden en wilde graag weer terug naar Windows XP, zoals hij op zijn oude computer had. Ik heb dan ook een legale Windows XP Home geïnstalleerd op deze computer.

Dit heeft voor een redelijke tijd goed gelopen.

Alleen is er dus nu een probleem opgetreden: De computer start niet langer op.

Bij het normaal opstarten van Windows XP blijft hij hangen bij het laad scherm (met dat laad balkje). Er gebeurt niks, het balkje beweegt niet.
Bij het opstarten van Windows XP in safe mode laadt hij eerst alle bestanden in (Dat kan je zien) en daarna zie je alleen in de linker boven hoek een knipperende underscore. Lang gewacht in de hoop dat er uiteindelijk wel iets uit zou komen, maar na een paar uur besloten de computer toch maar uit te zetten.
Bij het laden van een Ubuntu 8.10 Desktop Live CD bevriest de computer ook bij het laad scherm. Dus ook als er een laad balkje te zien is. Het balkje beweegt weer niet.
Bij het installeren van een nieuwe Windows XP installatie pakt hij eerst alle bestanden uit, maar zodra hij naar het partitie overzicht hoort te gaan, loopt hij vast.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd, ik heb eerst 2GB RAM eruitgehaald en geprobeerd op te starten met slechts 1 dimm van 2GB, dit had geen effect. Toen hetzelfde gedaan, maar nu met de andere dimm, in een andere slot. Ook geen effect.

Ik had nog een reserve (splinternieuwe) harde schijf liggen, de harde schijf die er oorspronkelijk in zat heb ik daarmee vervangen en toen geprobeerd Windows XP Home te installeren: Dit had geen effect. Daarna maar de originele harde schijf terug geplaatst.

Ook heb ik de CMOS batterij eruit gehaald en eventjes gewacht, en toen opnieuw opgestart. Dit had geen effect.
Daarna ook de BIOS ingegaan en "fail safe instellingen" ingeladen. Ook geen effect.

Ik heb ook Memtest86+ en nog wat andere memory test dingen gedraaid: Geen van allen geeft aan dat er errors zijn.

De computer is niet overgeklokt. Het moederbord piept bij de POST.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik nu moet doen. Dus daarom vraag ik maar hier om hulp. Heeft iemand enig idee wat ik nu nog kan testen of wat er mis is? Ben ik iets vergeten?

Nogmaals, bedankt voor het lezen en voor het mogelijk beantwoorden!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter nog eens door. Let ook even op de temperatuur van je bord (chipset en de cpu, als die veel te heet wordt kan het ding vastlopen.
Wat voor mobo heb je hier eigenlijk inzitten?

• AlexioR
Ik had die troubleshooter inderdaad al even bekeken.

Alleen de volgende temperaturen zijn beschikbaar in de BIOS:
CPU: ~33
Systeem: ~27

Moederbord type stond al in begin post (Hoewel ik op het moederbord alleen 'MSI G31M' kon lezen, nam ik, na Googlen op dat type, aan dat het 'MSI G31M-F' was, omdat die eigenlijk alleen voorkomt. Maar misschien is die conclusie te voorbarig..)

Qua compatibiliteit van onderdelen: Dat moet wel goed zitten, omdat ik een model van Fujitsu Siemens heb en zelf geen hardware matige dingen heb aangepast.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Kans van dat je mobo kapoet is.

Signature

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

maargoed, softwareproblemen, zijn uit te sluiten want je hebt een linux live disk geprobeerd. Eventueel zou een bios update nog kunnen helpen.
Geheugen is na het testen met memtest ook in orde bevonden, dus de cpu en het geheugen en de northbridge maken in ieder geval geen fouten,
Eventueel zou je southbridge nog kaduk kunnen zijn, aangezien het laden van een linux omgeving ook faalt (heb je de dvd / cd speler al eens vervangen? of een linux live USB stick gemaakt?, dan is de optische drive ook uit te sluiten)
Dan nog eventjes je voedingswaarden checken met een universele voltmeter (zwart is ground, rood is +5, geel +12 en de rest is niet zo zeer van belang, als die meer dan 10% afwijken is je voeding kaduk)

Anders is de kans groot dat je moederbord inderdaad stuk is. Het testen van verschillende onderdelen in een ander moederbord kan daarop uitsluitsel geven, maar dan moet je wel een reserve mobo bij de hand hebben. Mits in de garantie; mail de (web)shop en verwijs naar dit topic ;)

oow ja, vergeten te vertellen. Met je moederbord nummer en google bij de hand kun je de bios piepjes opzoeken. Die piepjes staan ergens voor, en geven vaak aan dat er iets niet helemaal goed zit. Normaliter wordt dat ook in de post weergegeven, maar blijkbaar bij jouw moederbord niet (wel het full screen logo in de bios uitzetten, anders zie je nog geen foutmeldingen)

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 19-05-2009 15:01 ]

-_-

• AlexioR
Allen bedankt voor het meedenken! Alleen betrof dit een computer van mijn werk, en heeft mijn baas mij nu verboden om nog langer aan die PC te werken omdat het allemaal teveel tijd kost, en daardoor eigenlijk zelfs goedkoper was om gewoon een geheel nieuwe PC te kopen.

Ik stuur hem gewoon op voor de garantie en ik zie dan wel waar het schip strandt.
Pagina: 1