Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Het is nu 6u 's ochtends en ik ben om 12u vannacht begonnen met het instellen van een netwerk tussen een xp desktop en een vista laptop. Uiteindelijk lukt het me nu om met de vista laptop toegang te krijgen tot de Xp desktop, bestanden ophalen etc. alles werkt.

Het probleem is dat ik op de Xp desktop de hele vista laptop niet zie. Ik heb een heleboel topics op het internet gevonden (oa hier) die het probleem precies andersom hadden (xp ziet vista wel, maar vista xp niet). Daar stond voor mij niet veel bruikbaars bij, in elk geval daarom maar dit topic gestart.

Pingen werkt op beide
Vista firewalls uitgeschakeld (sygate op xp ook en online armour op vista ook)
Delen van bestanden en printers op beide ingesteld
Alle namen (workgroup etc.) hetzelfde
Wachtwoorden idem

Ik zal wel iets heel stoms vergeten zijn, maar goed ik ben ook al te lang wakker. Zou tof zijn als iemand me de oplossing kan geven.

Groet,
Jesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Heb je al getracht toegang te krijgen via de adresbalk van Windows? Dus \\IP-adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 07:53
Hoe zijn beide computer aangesloten? Beide bekabeld of 1 bekabeld en de andere draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Via de adresbalk lukte ook niet (geprobeerd omdat dat ergens op internet stond). pingen werkt wel op beide computers.

het is een bekabeld netwerk en de router die ertussen ligt is een zyxell van telfort (geen draadloze mogelijkheden), maar in de routerinstellingen heb ik niks veranderd omdat ik dat wachtwoord niet meer heb en nog niet weer heb opgevraagd.

Wat vaak een probleem was las ik nog; windows vista gebruikersaccountbeheer die de xp computer zou blokkeren, maar die heb ik in het begin al uitgevinkt, omdat ik gek werd van al die meldingen.

Ik ben nog vergeten te zeggen dat ik de wizards voor netwerken opstellen op beide computers verscheidene malen heb geprobeerd. UIteindelijk handmatig wat instellingen veranderd op de vista laptop, waardoor ik de xp computer wel zag. Eerst moest ik nog een wachtwoord invoeren, terwijl ik op de xp computer juist de wachtwoorden had uitgezet voor het gemak. In elk geval lukte het dus uiteindelijk, maar alleen via de vista laptop.

De reden voor het netwerk is dat utorrent op mijn laptop vaak problemen geeft, dus heb ik mijn oude desktop weer aangesloten, puur om als download pc te dienen (die dan gewoon aan kan blijven staan). Het is dus niet zo heel erg dat ik van de xp pc mijn laptop niet kan bereiken, omdat ik het alleen andersom gebruik, maar ik vond het gewoon erg apart en wil toch wel graag weten hoe dit kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 13:04
Ja, ik heb een idee xD

Hier is een artikeltje van microschoft meer daarin een patch voor xp waarmee je de vista pc wel kan zien:

Network Map in Windows Vista does not display computers that are running Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chips, werkt ook niet. Of beter gezegd, mijn microschoft xp pc geeft de melding dat mijn pc nieuwere updates bevat en het niet nodig is deze te installeren.....met natuurlijk alleen de mogelijkheid om op oke te klikken....d'oh.

Zou firmware updaten kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

heb je network discovery aanstaan op je vista laptop?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
netwerk detectie heet die bij mij geloof ik, maar ja die staat aan. In het netwerkcentrum staat trouwens alles op groen, behalve met wachtwoord beveiligen en printers delen (heb geen printer). Netwerk staat ook op particulier. dus volgens mij zit het daar wel goed....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

een tooltje wat ik wel gebruik bij zulke "problemen" is netscan, daarmee kun je toch vrij veel netwerk gekoppelde dingen zien als routers en netwerk printers, en ook meestal alle pc's wat ik bij de normale dicovery niet tegen kom.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Maar wat is nu exact het probleem ?

Zie je vanuit de explorer op de XP machine de Vista machine niet ?
Kan je geen bestanden kopiëren ?
Wat wil je exact doen en bereiken ?
Wat gaat fout en welke melding krijg je ?

Overigens goed nieuws, als ping werkt gaat het in ieder geval op netwerkniveau (IP) goed...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de foutmelding die ik krijg:

"kan het netwerk niet doorzoeken, netwerk is niet aanwezig of niet gestart"

Het enige probleem is idd dat ik op de xp desktop de vista laptop niet zie. Ik kan dus niet in de vista laptop komen en ook geen bestanden kopieren oid. Ik zou graag op de xp desktop de vista laptop kunnen zien, zodat als ik beneden bestanden share ik ze ook boven kan zien/kopieren of bekijken.

Ja omdat de ping werkt krijg ik het idee dat ik een bepaalde instelling op de xp computer over het hoofd zie, maar zelf kom ik er niet uit.

Ik zal netscan eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Hyperbol

Ik heb hier even wat lopen frotten aan wat kabels, mijn setup is iets anders, maar behelst ook een Vista en een XP machine ... met als voornaamste verschil dat ik alle computers en de NAS hier op een switch heb geplugd en niet op een router. (Vista PC maakt via een 2e netwerkkaart verbinding met internet en deelt dat naar de switch toe)
Ik weet niet of je deze pagina al bekeken had? Daar staan wat tips, maar volgens mij heb je ze bijna allemaal wel behandeld al in dit topic. Je hebt inmiddels wel op je vista PC minstens 1 share aangemaakt?
De computer waarmee u verbinding wilt maken, heeft geen gedeelde mappen.

Zorg dat er ten minste één gedeelde map is waarmee u verbinding kunt maken.
Het enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat er toch iets met je router niet goed is. Want, hier zien de machientjes elkaar wel over en weer met vergelijkbare instellingen alleen dan een switch als knooppunt.
Uw computer heeft niet de laatste updates voor uw router.

Neem contact op met de fabrikant van de router om zeker te zijn dat u in het bezit bent van de laatste updates.
Edit:
Ah ik zie nog wat staan:
Windows Vista by default does not allow simple file sharing. Access to shared folders, including the public folder (if shared), requires a user name and password. Simple file sharing is enabled by default in Windows XP Home Edition.

[ Voor 12% gewijzigd door Ulysses op 23-05-2009 15:02 ]

Het leven is als koffie: heel lekker, maar veel te duur en zo weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ja die pagina had ik ook bekeken. Shares ook al aangemaakt. Ik vroeg me idd al af of ik bv. de firmware van de router misschien moest updaten, want ik heb mijn zyxell al iets van 2 jaar en nog nooit de firmware geupdate oid. Ik heb alleen dat wachtwoord niet meer dus die moet ik even opvragen. Ik heb er vandaag geen tijd meer voor, maar ik laat weten als het gelukt is. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edit:
Ah ik zie nog wat staan:

[...]
[/quote]
Wat bedoel je precies, want filesharing (bepaalde mappen) heb ik aan staan en ik heb de wachtwoorden op de xp en vista uitgeschakeld....?

Ik heb in mijn router gekeken (is trouwens een zyxel P-2602H-D1A) bij network en dan LAN en daar staan beide computers gewoon bij, dus volgens mij ligt het daar ook niet aan.....

grrrr.....netwerkje opzetten zou toch niet zo lastig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

zitten ze wel in de zelfde ip range ? misschien je router eens resetten. en ook geen resultaten met netscan ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de iprange zit volgens mij wel goed, want in de client list van de router staan deze twee:

192.168.1.35 en 192.168.1.33

Ik ben er nu ook achter dat mijn ipadres op de xp computer vandaag veranderd is, maar die van de vista laptop niet. Dus die op de xp pc is dan geloof ik niet static. Kan dat een probleem zijn?

Netscan gaf ook niks weer.

Het probleem op de xp is ook dat als ik naar netwerklocaties ga, ik die wel kan uitvouwen maar er dus alleen windows netwerk staat en niet zoals normaal de naam van de werkgroep (JESSETHUIS).

Hoe reset ik de router? Is dat hetzelfde als de router uitzetten en een kwartiertje later weer aandoen, zodat hij de gegevens opnieuw verkrijgt? Dat heb ik nl. wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNAxtreme
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-08 00:50
Zon netwerkje heb ik met 5 minuten voor mekaar. Wat ik doe:

Zorg dat de werkgroepnaam het zelfde zijn (bijv. thuisnetwerk)
Zet bij vista de vinkjes aan van bestand deling. Zorg dat je op de vista een mapje geshared hebt. test ofzo. rechtmuisknop op dat mapje-eigenschappen-tapblad beveiliging klik op bewerken, voeg de user IEDEREEN toe (mits engels everyone) geef die alle rechten. en als je het mapje deelt geef je ook IEDEREEN permissie. Dit meot lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey DNAxtreme, zo simpel zou het wel moeten zijn maar helaas. Ik weet niet of jij het was, maar wat je zegt staat ook ergens anders op het forum en had ik ook geprobeerd. Voor de zekerheid nog maar een keer gedaan, maar de user iedereen met alle machtigingen stond er al.

De twee pc's heten: JesseVista en DOWNLOADS, werkgroep: JESSETHUIS, geen wachtwoorden.

In elk geval stop ik ermee, want ik kan nu in elk geval beneden de gedownloade bestanden op de flatscreen die aan de laptop hangt bekijken, dus 't is wel prima zo. Gehannes de hele tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:09:
Hey DNAxtreme, zo simpel zou het wel moeten zijn maar helaas. Ik weet niet of jij het was, maar wat je zegt staat ook ergens anders op het forum en had ik ook geprobeerd. Voor de zekerheid nog maar een keer gedaan, maar de user iedereen met alle machtigingen stond er al.

De twee pc's heten: JesseVista en DOWNLOADS, werkgroep: JESSETHUIS, geen wachtwoorden.

In elk geval stop ik ermee, want ik kan nu in elk geval beneden de gedownloade bestanden op de flatscreen die aan de laptop hangt bekijken, dus 't is wel prima zo. Gehannes de hele tijd 8)7
Probeer eens op beide pc's een wachtwoord in te stellen. Het zou zo maar kunnen dat het dan wel werkt...

En nogmaals, netwerk is gewoon helemaal goed (je router doet helemaal niets met dit verkeer, je gebruikt alleen het switch deel van der router).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey, ik heb op beide pc's hetzelfde wachtwoord ingesteld, maar rnog steeds niks. Ik heb het vermoeden dat er gewoon een probleem met de xp desktop is, ik heb een tijdje geleden zo'n BSOD gevalletje gehad en uiteindelijk maar geformateerd en xp opnieuw geïnstalleerd. Maar misschien zit er gewoon ergens een fout, want ik heb ooit met die pc wel een netwerk gehad in het studentenhuis waar ik toen woonde, dus toen kon het wel (waren trouwens geen vista pc's maar goed). In elk geval bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 11:02

Zet beide OS´en eens op simple sharing.
Ik had ooit bij een vriend een shareprobleem omdat de ene XP home op simple file sharing (eenvoudig delen van bestanden heet het onder XP) stond en de XP Pro niet.
Ze moesten allebei op simple sharing staan :z

Als dat niet werkt, probeer ze dan eens allebei zonder simple file sharing. Onder XP kan je die uitzetten bij verkenner, extra, mapopties, tabje weergave en eenvoudig delen van bestanden, eenvoudig delen van bestanden vinkje aan of uit zetten.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ook niet, zucht.
Pagina: 1