Toon posts:

IRQL not less or equal bsod

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: pc gaf bsod bij starten van spel, of na 1-2 minuten in spel te zitten, met meestal foutmelding als in topictitel.
Andere bsod-foutmelding had te maken met: n_disp4.dll (weet niet precies meer), daarna een keer dll-bestand van emu. Verschillende meldingen kwamen tevoorschijn.

Mijn pc:
wxp professional service pack 2
(wxp herinstallatie uitgevoerd. Vòòr herinstallatie alle wxp-updates geïnstalleerd)
- intel celeron 2,8 GHz
- 1 GB (2 maal 512 MB) RAM geheugen
- 2 maal Maxtor IDE HD. (120 en 80 gb)
- 1 SATA Western Digital 320 GB
- nvidia geforce 6600 GT
- emu 0404 usb (geluid)

Geen recente hardware-wijzigingen gehad (behalve wat in deze post te lezen is over videokaart).

Heb via Google gezocht op foutmeldingen, maar probleem blijft bestaan.

Zelf uitgevoerd:
- wxp opnieuw geïnstalleerd
- andere videokaart (geforce 4-serie vervangen voor geforce 6600)
- via msi.com driver update bios (geen nieuwere versie)
- driver update geforce (2 maal)
- driver update emu 0404 usb (2 maal)
- uitgeschakeld (apparaatbeheer): 2 com-poorten, on-board geluidskaart, printerpoort (niet gebruikt).
- geen conflicten (iconen met uitroeptekens, in geel of rood) in apparaatbeheer
- stof met stofzuiger en wattenstaafje uit ventilators verwijderd

Hoe het probleem ontstaan is voor de wxp-herinstallatie is onbekend.
Ik heb het vermoeden dat voeding van 300W te weinig is.
Mogelijk uitgesloten doordat ik het volgende geprobeerd heb:
- Maxtor, Western Digital (sata), cdrom en floppy drive niet voorzien van spanning.
Probleem blijft bestaan.

Wanneer de usb-stekker van EMU 0404 niet aangesloten is, en ik geen geluid heb, doet het probleem zich niet voor.
- meerdere usb-poorten geprobeerd. Geen resultaat.
- 3 tot 4 weken geleden werkte het wel naar behoren.
- EMU 0404 werkt verder naar behoren.
- Computer crasht (bsod) niet wanneer ik geen games (warcraft 3, of frozen throne, of warzone 2100) opstart.

Zou het een irq-conflict zijn? Hierop heb ik ook op gezocht, maar dat zou, volgens mij, via Apparaatbeheer duidelijk gemaakt moeten worden.
Klein gedeelte uit apparaatbeheer:
pci 16 nvidia geforce
pci 20 realtek fast ethernet nic
pci 20 via serial ata controller
pci 21 via rev 5 of later usb universele host-controller (5 vermeldingen)

Suggesties zijn welkom.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:42:
lijkt mij sterk dat het de voeding is, ik zou eerder denken aan een probleem met een driver, maar als ik zie wat je allemaal al gedaan hebt zou ik niet durven zeggen welke ;)

Heb je trouwens al eens gekeken of je RAM nog helemaal naar behoren werkt?

Desktop | Server | Laptop

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 12:51

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zou even memtest86 runnen als ik jou was. Even dat geheugen goed controleren.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 22:42:
Probleem: pc gaf bsod bij starten van spel, of na 1-2 minuten in spel te zitten, met meestal foutmelding als in topictitel.
Andere bsod-foutmelding had te maken met: n_disp4.dll (weet niet precies meer), daarna een keer dll-bestand van emu. Verschillende meldingen kwamen tevoorschijn.

Hoe het probleem ontstaan is voor de wxp-herinstallatie is onbekend.

Wanneer de usb-stekker van EMU 0404 niet aangesloten is, en ik geen geluid heb, doet het probleem zich niet voor.
- meerdere usb-poorten geprobeerd. Geen resultaat.
Daar geef je m.i. toch aan dat je EMU drivers/hardware defect is...!

Je zegt zelf dat, als deze niet aangesloten is, je geen problemen hebt.
De conclusie dat het de voeding is, vind ik dan ook nogal voorbarig. Dat systeem kan perfect draaien op 230W. Nogmaals: je geeft zelf al aan dat zonder EMU er geen problemen zijn.

Kun je niet de spanning op de USB poorten hoger zetten (Bij Asus kan dat in het BIOS)? Zo heb ik dergelijke problemen al vaker op kunnen lossen.

Daarnaast ff de auto reboot uitzetten (conf. scherm, systeem, start en herstel), zodat je de exacte adressen of code kunt vinden (of in de eventlog natuurlijk). Dan kun je daarop verder zoeken.

Wat is de staat van je harde schijf? Als deze bad sectors heeft of aan het overlijden is, dan is e.e.a. te verklaren.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties.

Ik ga vandaag Live cd Ubuntu, memtest en hardeschijf Foutcontrole proberen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 10:38 ]

Verwijderd

Ik had het laatst ook weer bij een van mn pc's en lag weer aan het RAM geheugen, maar je moet oppassen met die stofzuiger, een stofzuiger zorgt voor heel veel statische elektriciteit in de lucht wat erg schadelijk kan zijn voor chips.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Nulnulnix schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:11:
[...]

Daar geef je m.i. toch aan dat je EMU drivers/hardware defect is...!
De TS geeft aan dat het daar niet aan ligt dus ik ga er vanuit dat hij die op een ander systeem getest heeft. Wellicht voorbarig, maar als ik zie wat hij zelf al geprobeerd heeft heb ik geen reden om eraan te twijfelen ;)

Desktop | Server | Laptop

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

TS geeft juist wel aan dat hij daar een probleem mee heeft. Hij zegt letterlijk dat, als hij hem niet aangesloten heeft en dus geen geluid heeft, ook geen probleem heeft. In het andere geval dus wel.

Nogmaals: het kan de spanning op de USB poort zijn die te laag ligt. Ik heb identieke problemen gehad, totdat ik in het BIOS aangaf dat de stroomvoorziening op maximum moet en in een ander geval op agressief.. E.e.a. was o.a. met een USB WiFi dongle. Nu werkt hij zonder problemen, maar wel nadat ik de instelling in het BIOS had gewijzigd.

We have just one world, but we live in different ones...

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Ik sluit aan bij Nulnulnix. Klinkt gewoon als defecte hardware, danwel slechte driver.
Pagina: 1