Met Linksys WRT54GL nieuwsgroepen blokkeren/limiteren.

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
LS,

Ik zit in een studentenhuis en ons internet wordt gedeeld via een Linksys WRT54GL router. Aangezien iedereen zo hufterig is alle bandbreedte weg trekken door te downloaden via nieuwsgroepen (geen torrents) vind ik ondertussen de maat vol en wil ik hun verkeer (internet en/of nieuwsgroepen) limiteren en als dat niet kan zelfs stoppen.
Nu vind ik dit sowieso een kut router 1e klas omdat je er standaard niets mee kan, ik waarschijnlijk bezig zal moeten gaan met andere (3e partij) firmware en ik de Asus WL500gDeluxe gewend ben.

Hopelijk heb ik het mis en kan dit geleech op een andere manier tegengehouden worden.

Ik werk met Windows7 (B7000) en beheer mn router via wifi.

Met zoekopdrachten zoals "WRT54GL snelheid limiteren" kon ik niet wat vinden. behalve "[Vraag] [Router] snelheid verdelen/splitsen." Maar daar komen ze ook al met Tomato aan. Een nieuwe router kopen is ook geen optie. Mocht Tomato dan echt de enige oplossing zijn kan iemand dan een link geven waar staat hoe wie wat waar je wat moet instellen omdat bij het zoeken op "Tomato" alleen maar mensen gevonden worden met problemen e.d.

alvast dank,
RadioKies

Curse your sudden but inevitable betrayal!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Inderdaad even Tomato installeren (10 minuten werk) en dan QoS dingen instellen. Hoe je Tomato moet installeren staat gewoon op de site van de makers of in de bijgeleverde readme?

In Tomato zit:
# Advanced QoS: 10 unique QoS classes defined, real-time graphs display prioritized traffic with traffic class details.
# Client Bandwidth Control via QoS classes
# Bandwidth graphing/statistics.
Dus precies wat je nodig hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door Gizz op 18-05-2009 20:54 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Gewoon andere firmware er in hangen als DD-WRT of Tomato en dan kun je zelfs op de lan poort een maximale snelheid in stellen (100K/s ;))

Met beide firmwares heb ik goede ervaringen op diverse (compatible) routers, ook met dat gene wat jij beoogd. Probleem is alleen dat je mbt traffic shaping eigenlijk bij alle consumenten routers niet verder komt als het shapen van het uitgaande verkeer.

Nu heeft tomato tov DD-WRT veel meer mogelijkheden om je traffic te beheersen dus zou dat ondanks de negatieve dingen die je gelezen hebt mijn eerste keuze zijn. De GL is gemaakt om andere firmware in te gooien, maar lees je wel even in mbt het resetten van die dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xorsist op 18-05-2009 21:01 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

RadioKies schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:50:
kan iemand dan een link geven waar staat hoe wie wat waar je wat moet instellen omdat bij het zoeken op "Tomato" alleen maar mensen gevonden worden met problemen e.d.
Hee dat is gek, zoeken naar tomato: http://www.google.nl/sear...=chrome&ie=UTF-8&q=tomato
Eerste hit gelijk raak.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Opendns en een paar nieuwsservers blokkeren is natuurlijk ook een optie.

[ Voor 24% gewijzigd door Hooglander1 op 18-05-2009 21:01 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Xorsist
Hooglander1 schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:01:
Opendns en een paar nieuwsservers blokkeren is natuurlijk ook een optie.
Hier maak je in een studentenhuis geen vrienden mee ;). Niet dat je met het shapen van je traffic meer vrienden maakt maar als ze nog iets kunenn ontvangen klagen ze minder als dat ze er helemaal niet meer bij kunnen ;)

• RadioKies
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

RadioKies

*geknetter op de ether*

Topicstarter
Het internet is in mijn beheer (en ik betaal meer), dus als ik alles moet blokkeren omdat zij zich niet houden aan fatsoensregels (niemand meer dan 700kb/s down en 30kb/s up uitzonderingen daar gelaten) dan moet dat maar. Het enige recht wat ze op zich hebben is het recht om sites te bezoeken en te mailen. Als een mondelinge overeenkomst niet werkt dan moet het maar hardware/softwarematig.

@job
Ik zoek dan op tweakers en hoop daarmee een simpele doch uitgebreide uitleg te krijgen in het nederlands waar ik ook nog eens een vraag kan stellen als dat moet. Waar google mee aan komt is dus niet waar ik naar op zoek ben.

Dan wordt het toch maar Tomato installeren aangezien dat meer op mn asus lijkt dan DD-WRT zo ver ik dat zie.

Dank voor alle comments tot nu toe

Curse your sudden but inevitable betrayal!

• Xorsist
Heb redelijk wat ervaring met tomato en DD-WRT (routertje of 20 in beheer ;)) dus als je vragen hebt over het instellen kan ik je wellicht helpen.

Tomato is erg uitgebreid met de mogelijkheden en na het in basis instellen van je settings kun je ook continue monitoren in mooie taartgrafiekjes hoe de verdeling in toegewezen bandbreedte is. Maar lees alstjeblieft het gedeelte over het resetten van een GL want dat is na installatie van alternatieve firmware gewoon ERG belangrijk voor de goede werking (dit om eventuele traces van oude settings die eventueel aanwezig zouden KUNNEN zijn volledig te wissen, heb het zelf meegemaakt met mijn eigen router dat ik vage problemen kreeg doordat ik hem niet volledig gereset had !).
The following requires that DD-WRT already be installed on your router, and Telnet (or SSH) services be enabled and accessible.

Telnet (or SSH) into 192.168.1.1

Issue commands:
erase nvram
reboot

or
mtd -r erase nvram

All should be in default settings now.
Beide opdrachten werken perfect na updaten met Tomato, alleen moet je even SSH/telnet toegang geven. De standaard 30-30-30 reset KUN je op zijn zachtst gezegt NIET vrolijk van worden omdat het een verzonken "maak contact" switch betreft en je in de procedure erg gemakkelijk van de randjes af kan schuiven (met je pen of whatever) waardoor je je sequence opnieuw kunt beginnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Xorsist op 18-05-2009 22:13 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je post komt lui over. Tomato of DDWRT is inderdaad wat je zoekt.

Hoe dit te doen moet je zelf maar uitvogelen, maar met deze firmware's op je Linksys kun je veel meer instellen dat wat nu kan.

• job

job

RadioKies schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:59:

@job
Ik zoek dan op tweakers en hoop daarmee een simpele doch uitgebreide uitleg te krijgen in het nederlands waar ik ook nog eens een vraag kan stellen als dat moet. Waar google mee aan komt is dus niet waar ik naar op zoek ben.
http://gathering.tweakers...nd/keyword?data[q]=tomato
3e hit?
Ja even wat zoekwerk, maar dat staat daar ook gewoon in :).
Ik heb daar een topicstart geschreven en noem een aantal alternatieve firmwares. Dus daar kan je de link naar tomato ook vinden.
Tevens wordt er in dat topic wordt genoeg geschreven over de mogelijkheden van tomato en QOS.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 19-05-2009 00:33 ]

• Xorsist
Sorry hoor maar IT gerelateerde zaken != nederlands ... Engels kom je gewoon niet omheen. En ja daar iedereen in nederland tegenwoordig vanaf zijn 11e jaar Engels leert .... No brainer :P

• job

job

Xorsist schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 00:22:
Sorry hoor maar IT gerelateerde zaken != nederlands ... Engels kom je gewoon niet omheen. En ja daar iedereen in nederland tegenwoordig vanaf zijn 11e jaar Engels leert .... No brainer :P
Dat ook nog eens. Een beetje engels is tegenwoordig een must. Zeker in de ICT branche.
RadioKies als je denkt dat je met alleen NL later met je ICT opleiding aan het werk kan dan zal ik je moeten teleurstellen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

RadioKies schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:59:
@job
Met andere woorden: Je zoekt een nederlandse handleiding waarin staat hoe je het moet configureren/installeren en je wilt er ook nog vragen kan stellen.

Nou, welkom in Utopia.

Je bent 23 jaar oud, dus het lezen van een engelse tekst zou geen probleem moeten zijn. Daarbij is de firmware (Tomato) ongetwijfeld in het engels..

Maar we gaan je niet bij het handje vast houden om jou probleem op te lossen. Je hebt iig al gehoord dat het mogelijk is met de Tomato firmware, dus ik zou zeggen: probeer het eens.

Mocht je dan alsnog tegen problemen aanlopen, dan kan je natuurlijk altijd hier nog een topic starten, of je bezoekt het Tomato Firmware Forum :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.