Priority (QoS) instelling t.b.v. Ethernet Swich

Pagina: 1
Acties:

• Hendrik Bos
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-01-2013
Beste mensen,

Ik heb een D-Link Ethernet Switch (DGS-1008D / 8-port Gigabit) waar op aangesloten: PC (HP W5180 met Windows XP), Modem (Copperjet 1616-2P), en een NAS/Server (QNAP TS-119 Turbo).

De NAS/Server gebruik ik op dit moment hoofdzakelijk voor het (stand-alone) downloaden van mediabestanden. Maar gedurende die functie is niet alleen mijn Browsersnelheid (Explorer 8 ) extreem laag, maar ook de Alice e-mailserver niet tot nauwelijks bereikbaar.

Ik wil nu de prioriteit (QoS-Protocol) van de aangesloten apparatuur instellen en daarbij de PC de hoogste prioriteit geven. De Ethernet-Switch zal dan de PC voorrang geven en kan er weer redelijk normale ge-Internet worden, en is de E-mail server weer normaal bereikbaar. Helaas is prioriteit bij de D-Link Ethernet-Switch niet hardware matig instelbaar. :'(

De vraag is nu: Op welke wijze kan ik nu de Prioriteit instellen, o.a. bij de PC, enz...?

Bij voorbaat mijn dank voor uw reactie. Hendrik Bos - Tiel

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Ik vermoed dat jouw PC tegen zijn dak zit, in plaats van dat de netwerkverbinding zodanig vol zit dat internetten traag gaat.
Zit jouw CPU niet tegen zijn max aan tijdens het downloaden?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
QOS zal je indien aanwezig in je copperjet moeten regelen.

• Hendrik Bos
Allereerst mijn dank voor julie reactie. :) Ik wil daar even kort op reageren.

Mijn PC staat volledig buiten het download-proces van mijn NAS/Server en wordt daardoor ook niet belast. De PC heeft dan ook niets anders te doen dan een Browser-opdracht uit te voeren of E-mail op te halen, maar de D-Link Ethernet Swich geeft kennelijk zo'n hoge prioriteit aan de dowloadverbindingvan de NAS/Server, dat de PC er nauwelijks tussen komt.
Ik moet de QoS-status van mijn PC wijzigen, maar hoe doe ik dat. Het modem staat hier mijnsinziens volledig buiten. Dat is immers maar een doorgeefluik van alles, in tegenstelling tot de Switch die uiteindelijk bepaalt, op basis van de aanwezige QoS-flag, welk apparaat de hoogste prioriteit krijgt en welke een lagere.

Opmerking: Op mijn PC kan ik bij "Eigenschappen LAN-verbinding" onder het Tapblad "Algemeen" aan-vinken of ik het onderdeel "QoS-pakketplanner" nodig heb. Dat heb ik gedaan, in de hoop dat er ergens een menu bereikbaar zou worden waarin ik de inhoud van de QoS-flag zou kunnen bepalen. Helaas!
Graag jullie reactie daarop. Bij voorbaat mijn dank. Hendrik Bos

Verwijderd

Hendrik Bos schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:14:
Allereerst mijn dank voor julie reactie. :) Ik wil daar even kort op reageren.

Mijn PC staat volledig buiten het download-proces van mijn NAS/Server en wordt daardoor ook niet belast. De PC heeft dan ook niets anders te doen dan een Browser-opdracht uit te voeren of E-mail op te halen, maar de D-Link Ethernet Swich geeft kennelijk zo'n hoge prioriteit aan de dowloadverbindingvan de NAS/Server, dat de PC er nauwelijks tussen komt.
Ik moet de QoS-status van mijn PC wijzigen, maar hoe doe ik dat. Het modem staat hier mijnsinziens volledig buiten. Dat is immers maar een doorgeefluik van alles, in tegenstelling tot de Switch die uiteindelijk bepaalt, op basis van de aanwezige QoS-flag, welk apparaat de hoogste prioriteit krijgt en welke een lagere.

Opmerking: Op mijn PC kan ik bij "Eigenschappen LAN-verbinding" onder het Tapblad "Algemeen" aan-vinken of ik het onderdeel "QoS-pakketplanner" nodig heb. Dat heb ik gedaan, in de hoop dat er ergens een menu bereikbaar zou worden waarin ik de inhoud van de QoS-flag zou kunnen bepalen. Helaas!
Graag jullie reactie daarop. Bij voorbaat mijn dank. Hendrik Bos
Het is juist zo dat je dat in de modem moet laten bepalen. Waarschijnlijk gaat hij dan gewoon een deel van je bandbreedte reserveren voor het internetten.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:27
Download je NAS middels bittorrent of iets dergelijks?

Dat je internet verbinding dan traag is heeft niks met je switch te maken. Ook is je switch hoogstwaarschijnlijk niet intelligent genoeg om maar iets met QoS te doen, dan heb je toch een duurdere managed switch nodig van bijv. Cisco of een ander professioneel merk. De bottleneck zit toch echt in je router/modem en zeker met een protocol als bittorrent wat een hoop connecties opent. Je zal in je NAS moeten kijken of je het aantal connecties kan beperken of een andere limitatie in kan stellen.

QoS gaat je sowieso niet helpen, dat is bijna alleen nuttig in een omgeving waar je beide kanten van de verbinding onder controle hebt. QoS toepassen op inkomend verkeer heeft immers weinig nut, dat zou je ISP dus moeten doen, maar dat doen ze niet... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ascension op 19-05-2009 12:27 ]

• Hendrik Bos
Het is juist zo dat je dat in de modem moet laten bepalen. Waarschijnlijk gaat hij dan gewoon een deel van je bandbreedte reserveren voor het internetten.

Bepaalt het modem dat dan op basis van het IP-adres? In de het Copperjet modem is echter geen mogelijkheid om afzondelijke IP-adressen op te geven met een daaraan gekoppelde prioriteit.

Download je NAS middels bittorrent of iets dergelijks?

In de QNAP TS119 Turbo NAS/Server is rTorrent geïmplementeerd.

Dat je internet verbinding dan traag is heeft niks met je switch te maken. Ook is je switch hoogstwaarschijnlijk niet intelligent genoeg om maar iets met QoS te doen

Volgens het User Manual van het Modem: ...QoS is an implementation of the IEEE 802.1p standard. The eight IEEE 802.1P priority levels defined by the standard are mapped to the four class queues used in the Switch.
...The picture above shows the default priority setting for the Switch. Class-3 has the highest priority of the four priority queues on the Switch. The Switch uses strict priority for Scheduling. Strict priority-based scheduling, any packets residing in the higher priority queues are transmitted first...
Ik had het manual kennelijk niet goed gelezen. D.m.v. de Ethernet-aansluitingen blijkt nu toch het prioriteitsniveau kiesbaar te zijn.
Ik heb het uitgeprobeerd door op poort 7 en 8 van de Swich, de PC en het modem te koppelen. Daadwerkelijk gaat het nu beter. Mijn probleem is hiermee opgelost.

Beste mensen mijn dank voor jullie support. Met een vriendelijk groet. Hendrik Bos

• Hendrik Bos
Excuus voor de incomplete weergave. Hieronder korrekt:

Ik heb het uitgeprobeerd door op poort 7 en 8 van de Switch (met Class-3/highest priority) de PC en het modem te koppelen, en de NAS/Server op poort 2 (met Class-0/lowest priority). Daadwerkelijk gaat het nu beter. Mijn probleem is hiermee opgelost.

Beste mensen mijn dank voor jullie support. Met een vriendelijk groet. Hendrik Bos
Pagina: 1