Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Haperende pc games: waarom?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een klein (nou, erg gamebreaking) probleempje. Om de 1 of andere reden haperen vooral mijn nieuwere games zo af en toe, ik merk het vooral in L4D en Mass Effect (verschil: in L4D hapert het geluid mee, in Mass Effect gaat dat gewoon door). Het is duidelijk niet het gevolg van een lage FPS, die is namelijk prima (mag ook wel met een AMD 64X 6000+, 3GB RAM en een GeForce 8800, vooral omdat L4D en Mass Effect niet hele zware games zijn, CoD4 loopt ook prima op hoogste settings, idem met Fallout 3). Het zijn slechts korte haperingen tussendoor, waar de game een miliseconde hangt om vervolgens weer verder te gaan, in L4D wat langer vaak dan Mass Effect, hoewel ook Mass Effect langere haperingen kan hebben. Soms snel een paar korte haperingen achter elkaar, het is heel erg willekeurig. Ik heb werkelijk geen idee waar het aan ligt, dit heb ik al geprobeert:
- Virus/malware/spyware scans: veranderde niks.
- Gfx kaart drivers checken: zijn up to date.
- Schijfopruimen en schijfdefragmentatie: weer geen verandering.
- Settings van het spel verlagen: geen effect.
- In Windowed Mode spelen: weinig tot geen effect (soms leek de frequentie van haperingen te verlagen, dan weer niet, zoals ik al zei het is erg willekeurig)

Wat andere systeemdetails: Windows XP SP3 en een Westren Digital 640GB HDD (net nieuw die HDD, overigens).

Ik weet het eerlijk gezegd niet meer, heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn wat deze haperingen veroorzaakt?
Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp :)

PS: Ik zat eerst te denken dat de haperingen in L4D misschien door een slechte server veroorzaakt konden worden, maar toen ik offline ging spelen had ik het alsnog.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2009 20:01 ]

• UberTweaker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 00:23
Heb je veel HDD activiteit tijdens het gamen?
Je kan een clean XP install op de oude schijf proberen.
Het zou ook aan je geluidskaart of chipset driver kunnen liggen, welk moederbord heb je?

[ Voor 10% gewijzigd door UberTweaker op 18-05-2009 20:00 ]

• the mod man
  • Laatst online: 13:12

the mod man

iets van beeldmaker

Misschien een keer een grafiekje bekijken van processor belasting tijdens het gamen? En dan ook meteen 1 van het syteem geheugen. Als daar scherpe pieken inzitten ligt het aan 1 van die en kan je gerichter zoeken.

grafiekje maken kan gewoon in taskmanager en dan in preformance

I can't wait to shoot!

Verwijderd

Topicstarter
Veel HDD activiteit? Ik zeou het niet weten, kan ik dat checken? En nee, de oude schijf is helaas overleden :P Het moederbord is overigens een Asus M2N-E, maar ik twijfel of het in ieder geval aan de geluidskaart ligt, alleen L4D heeft ook geluidshaperingen, in Mass Effect doet het geluid het prima, daar zijn de haperingen alleen van het beeld. Of het aan de chipset driver ligt weet ik niet, die tool op de Nvidia website is pleite.

CPU gebruik tijdens Mass Effect is 70-75%. Ik kan overigens alleen de CPU en wisselbestand grafiekjes zien in de prestaties tab.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2009 20:09 ]

• Novi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:23
Ik zou een geheugencheck doen met bijv. memtest.
Daarnaast toch even je HD speed en gezondheid meten (genoeg apps aanwezig).

Het klinkt vooral als een HD probleem

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:42
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:55:
... waar de game een miliseconde hangt om vervolgens weer verder te gaan...
Al die heisa om een milliseconde. Ik ben al blij als mijn scherm reageert binnen 10 van die dingetjes :P Maar serieus:
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 19:55:
... en een Westren Digital 640GB HDD (net nieuw die HDD, overigens)...
Is het begonnen nádat je deze schijf hebt gekocht en geinstalleerd? Want ik denk ook dat je het die hoek moet gaan opzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou een miliseconde is ook maar een gok ;) Maar het zijn haperingen waar het beeld duidelijk vastloopt, in L4D wat langer, en met die aanstormende hordes zombies maakt een halve seconde het verschil uit. In Mass Effect is het vooral erg storend tijdens de dialogen.

Anyway, ik heb de HDD nu een maand wellicht, en het is een week of 2 bezig. Bij Mass Effect merkte ik meteen toen ik hem kocht, L4D werkte prima vlak nadat ik de HDD kocht, nu hetzelfde gedoe.

• UberTweaker
  • Laatst online: 13-10 00:23
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:06:
Veel HDD activiteit? Ik zeou het niet weten, kan ik dat checken?
Gewoon het ledje op je PC behuizing als die veel knippert brand (meestal de rooie led) zou het aan te weinig geheugen kunnen liggen.

jouwn mobo heeft een NVIDIA nForce 570 Ultra MCP chipset de drivers daarvan kan je gewoon hier downloaden: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk

Geluid zou je even zelf moeten zoeken. je kan ook even bij apparaatbeheer je geluidskaart uitschakelen, kijken of dit uitmaakt lijkt me zeker de moeite waard!

[ Voor 8% gewijzigd door UberTweaker op 18-05-2009 20:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
UberTweaker schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:46:
[...]

Gewoon het ledje op je PC behuizing als die veel knippert brand (meestal de rooie led) zou het aan te weinig geheugen kunnen liggen.
Tsja, wat is veel :P Hij brand regelmatig, maar het is niet alsof ik naar een strobe light aan et kijken ben, zo vaak ook weer niet. Overigens is de HDD bijna leeg, die 640GB was eigenlijk teveel, maar de 320 versie was er helaas niet meer.
jouwn mobo heeft een NVIDIA nForce 570 Ultra MCP chipset de drivers daarvan kan je gewoon hier downloaden: http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk
Maar hoe kan ik checken of ik die drivers al wel of niet heb? De tool van Nvidia staat, helaas, niet meer op hun site.
Geluid zou je even zelf moeten zoeken. je kan ook even bij apparaatbeheer je geluidskaart uitschakelen, kijken of dit uitmaakt lijkt me zeker de moeite waard!
Zal ik doen :) Maar ik betwijfel het, aangezien bij Mass Effect het geluid geen problemen heeft, en daar wel veel haperingen in het beeld zijn.

Verwijderd

Klinkt als een vsync probleem .
google maar eens op vsync . En in die games de setting veranderen .

2de mogelijkheid en meestal succesvol : anti-aliasing compleet afzetten , zowel ingame als in ati/nvidia control settings .

succes

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 01:32 ]

Pagina: 1