[ICH9R] Error Occurred op verschillende schijven

Pagina: 1
Acties:

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik draai hier al bijna een jaar een 2TB RAD5 array met 3 1TB schijven.

Nu crashde mijn machine afgelopen weekend 2 keer achter elkaar vrij hard en kreeg ik tijdens het booten te zien dat de schijf op port2 'Error Occurred(0)' er achter had staan.

Ik meteen e.e.a. googlen e.d. en nadat ik de schijf via de matrix manager weer op normal had gezet is het rebuilden begonnen. Dat duurde vrij lang (50u).

Net kwam ik thuis om de status te checken en de machine was gereboot, zonder geldige boot apparaten. Nu zag ik na een restart dat de schijf op port 1 de Error melding had.

Via de CTRL-I optie kon ik de status van de array weer op rebuild zetten, echter ik vraag mij nu af hoe het kan dat er nu een 'andere' schijf uit de setup op 'Error Occurred' stond.

Mijn idee is dat er 1 schijf rot is, deze vernaggeld op zijn beurt de hele array, al dan niet tijdens een rebuild.

Klopt dit of moet ik AL mijn schijven los gaan checken op smart errors?

Ik ben nu wat dingen aan het backuppen (uiteraard ;) ) maar daarna wil ik het probleem op gaan lossen.

--edit
ik heb nu 1 van de schijven uit de array gehaald (non member disc) maar ik kan deze met de diagnose tool van samsung nog niet zien (ultimate boot cd). Hoe krijg ik dat voor elkaar?

[ Voor 8% gewijzigd door marko77 op 18-05-2009 21:58 ]

Mijn rig

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:12

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dat de harddisk in een DOS mode (zoals bij de ultimate boot CD volgens mij het geval is) niet te herkent wordt komt doordat de Ultimate Boot CD geen RAID drivers laad. Dowload de tooling eens rechtstreeks bij Samsung, volgens mij heeft Samsung zelf ook een bootable oplossing.

Verder vraag ik mij af welke moederbord en bovenal welke type hardeschijven je precies gebruikt. Als het F1 (DT) schijven zijn op een Intel (Matrix) RAID controller dan is het niet erg verwonderlijk dat je uiteindelijk tegen problemen aan loopt. Het is namelijk inmiddels wel redelijk bekend dat de F1 serie redelijk wat problemen kan veroorzaken met name op de Intel onbaord RAID controllertjes. Het kan goed gaan, maar ook na verloop van tijd goed fout zo leert de ervaring.

Niet alleen op de Intel onboard RAID controllertjes veroorzaken de F1 serie problemen, ook merken als Areca hebben deze serie hardeschijven op de Blacklist staan.

Ik zou zeggen kijk eens in het F1 ervaringen topic of gebruik de search eens, je komt dan genoeg topics en reacties tegen welke over dit problemen spreken. Er zijn door Samsung bepaalde firmware updates uitgegeven in verband met deze problemen, maar let wel op dat je niet iedere firmware zomaar op iedere F1 schijf kunt flashen. Daarnaast wordt het door Areca aangeraden wanneer toch gebruik wordt gemaakt van de F1 schijven om NCQ uit te schakelen, mogelijk bied dit op de onboard Intel controller ook een oplossing.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• marko77
Ik heb een Asus Rampage Formula waar ik deze schijven op draai.

Ik weet dat de F1's nogal eens issues hebben met RAID configuraties, toch heb ik het al bijna een jaar draaien zonder problemen.

Inmiddels heb ik de complete array opnieuw aangemaakt, ik zal iig even rondneuzen voor firmware updates. NCQ uischakelen kan volgens mij niet met de ICH9R (heb de optie iig niet gezien).

Ik had btw 1 schijf uit de array gehaald, en alsnog zag de bootdisk deze niet, dus dat is op zich nog wel vreemd, maar goed, eerst maar eens kijken of de array nu zonder fratsen draait.

Een hardware controller stond wel op mijn lijst van upgrades, maar door de problemen die F1's daarmee (kunnen) krijgen heb ik er nog niet concreet naar gekeken.

bedankt voor de input zover ;)

Mijn rig

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NCQ dien je ook niet uit te schakelen via de controller, maar op je hardeschijven. Dit kun je doen met behulp van de tooling van Samsung zelf. Overigens kijk ook naar de S-ATA kabels, van welke kwaliteit zijn deze? Zelf heb ik een RAID systeempje met RAID5 controller en nog een 8 tal Maxtor schijven. In het begin had ik ook problemen met schijf uitval, maar na een firmware update van de hardeschijvenen vervangen van de standaard kabel voor kabels met klipjes welk veel beter vast klikken in de controller en hardeschijven heb ik totaal geen problemen meer gehad en dit draaitnu al een paar jaar zo.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• marko77
Ik heb inmiddels een andere firmware gevonden (versie 13, standaard is het 12 geloof ik).

Zijn er tweakers met die firmware en ervaringen er mee? Kabels zal ik ook zeker naar kijken als ik nog problemen heb.

Mijn rig

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Lees overigens de readme files die bij de firmware meekomen wel goed door. Niet alle firmware updates zijn namelijk geschikt voor alle hardeschijven uit een bepaalde serie. Let daar heel goed op!

Pagina: 1