Mijn bestanden benaderen vanaf het Internet

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ik weet dat je met remote desktop, pcanywhere en dat soort applicaties vanaf het Internet bij je bestanden kunt op je pc.

Maar kan het volgende ook:
In je lokale netwerk kun je gewoon bij de shares op andere lokale netwerk pc's. Is het mogelijk via het Internet (dat toch met je lokale netwerk verbonden is middels je router) dezelfde shares te benaderen? Als je in Vista password protected sharing aan hebt staan is hier toch geen risico in? Maar welke poorten moet je dan precies forwarden in je router?

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik zou nooit shares rechtstreeks aan je internet verbinding hangen (bovendien blokken de meeste providers de porten waarschijnlijk toch wel).

Wat jij wil kan via een VPN connectie, daarmee kan je (veiliger) je netwerk/shares benaderen. Lees je in zou ik zeggen.

If you choose to criticise you choose your enemies

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Twee opties: VPN of FTP server. Voor beiden staan uitgebreide handleidingen op het internet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

of een webserver zoals IIS of Apache installeren :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Ik zou inderdaad voor de VPN gaan is denk ik ook een van de veiligste oplossingen

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-01 09:34
Ok bedankt. Ik wist wel dat er andere mogelijkheden zijn ik vroeg me alleen af of het ook zou kunnen op de manier waarop je binnen je lokale netwerk je shares benaderd.

Ik zou dit uit experimenteerdrift wel eens willen proberen. Welke poort moet dan open? Is dit de Netbios poort of is dat wat heel anders? En met password protected sharing is er geen enkel risico (mits je een goed wachtwoord hebt).

Verwijderd

Microsoft-bestandsdeling SMB: UDP-poorten (User Datagram Protocol) van 135 tot en met 139 en TCP-poorten (Transmission Control Protocol) van 135 tot en met 139.
Voor SMB-verkeer met Direct Host zonder een NetBIOS (Network Basic Input/Output System): poort 445 (TCP en UPD).

Maar dan nog, dit is zeker niet de beste of een veilige manier. Bovendien geeft een wachtwoord ook geen enkele vorm van zekerheid, als die niet over een beveiligde verbinding verstuurd wordt.

Verwijderd

Je kan bijvoorbeeld de tool canyouseeme.org gebruiken om te checken of de poorten open staan :) .

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:49

CoolGamer

What is it? Dragons?

Als je die poorten open zet is het heel sterk aan te bevelen dat je je besturingssysteem up-to-date houdt. Er zijn namelijk virussen die via die poorten verspreiden (ookal is de kans met Vista voor zo'n virusbesmetting kleiner dan met XP, zeker nog te verwaarlozen). Ik raad het je sterk aan om het via een FTP of een VPN te doen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

SAICRJMPM schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:33:
Ik zou dit uit experimenteerdrift wel eens willen proberen. Welke poort moet dan open? Is dit de Netbios poort of is dat wat heel anders? En met password protected sharing is er geen enkel risico (mits je een goed wachtwoord hebt).
Doe maar niet. Ik ben een groot voorstander van experimenteren, maar dit is gewoon niet slim. Zelfs Microsoft raad dit keihard af. Als je je beveiliging goed op orde hebt kan het, maar als je het hier moet komen vragen dan weet je er gewoon niet genoeg van om dit veilig te doen, sorry.

Het gevaar zit overigens meer in het risico dat je na je experimentjes vergeet de boel weer goed dicht te timmeren. Bij de volgende worm ben je dan de sigaar.

Experimenteer eerst eens met een FTP-server, een webserver of zoals al eerder gesuggereerd een VPN.
Dat is ook niet totaal vrij van enig risico, maar in ieder geval een stuk minder riskant als Windows sharing.

Als je het echt wil uitproberen zorg er dan voor dat je na afloop de boel weer goed beveiligd, want als het mis gaat zitten een hoop anderen met de rommel.

Succes en veel plezier!

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 17:31

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:38:
Microsoft-bestandsdeling SMB: UDP-poorten (User Datagram Protocol) van 135 tot en met 139 en TCP-poorten (Transmission Control Protocol) van 135 tot en met 139.
Voor SMB-verkeer met Direct Host zonder een NetBIOS (Network Basic Input/Output System): poort 445 (TCP en UPD).

Maar dan nog, dit is zeker niet de beste of een veilige manier. Bovendien geeft een wachtwoord ook geen enkele vorm van zekerheid, als die niet over een beveiligde verbinding verstuurd wordt.
Dat verkeer wordt op core routers gedropt, dus kom je nergens mee over internet

@Topicstarter
Op een veilige manier je bestanden benaderen over internet, kan met:
  • SCP (Secure Copy) (Gratis Windows cliënt WinSCP)
  • SFTP (Secure FTP) (Kan met dezeflde cliënt)
  • Of gewoon je shares benaderen via een VPN (IPSec/PPTP/L2TP)
SCP loopt over SSH, dus met een SSH daemon op je systeem ben je er al. Er zijn ook SSH services voor Windows.
Met TCP poort 22 portmappen naar je server/PC kan je vanaf thuis overal bij je bestanden, op een veilige manier.

Nog geen ervaring mee, maar: http://www.bitvise.com/download-area
WinSSHD v5.05.
Free for non-commercial personal use. Excellent terminal. Single virtual filesystem for SFTP and SCP with multiple configurable mount points. Crypto provider fully FIPS 140-2 compliant. Requires Windows 2000 or newer.

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 19-05-2009 08:25 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-03 16:48
Ik wil geen reclame maken, maar misschien is dropbox iets?

Je installeert een tooltje op al de computers waar je bij je bestanden wil kunnen, die tool die maakt een map, zodra je iets in die map zet, wordt het direct gesynct naar al die andere computers, voeg je een nieuwe computer toe, wordt alles vanaf de server van dropbox gesynct naar die nieuwe pc. Het houdt ook versies van bestanden bij. Ik gebruik het nu voor mijn scriptie en ben er echt blij mee. Geen gedoe meer met versies bijhouden, usb sticks enzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

SSH is zeker de beste optie!
Bij VPN denk ik er meteen aan dat je meerdere computers wilt benaderen...
Maar dat kan eventueel ook met een SSH tunnel
NetBIOS is overigens echt geen optie!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 09:29 ]

Pagina: 1