Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-09 08:35
Kan iemand helpen met de volgende kwestie:

Ik moet een zogenaam dubbel magazine maken, dus 2 magazines in 1. Wanneer je het ene 'magazine' omdraait, kun je het andere lezen. Op de spread in het hart staan de pagina's dus op de kop tegen elkaar.

Kan iemand vertellen hoe dit verschijnsel heet? Ik kan er nergens wat over vinden.

Misschien heeft iemand ook een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken. I.v.m. bleed settings e.d. Heeft Indesign hiervoor een ingebakken oplossing misschien?

Bedankt!

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Mooooody schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:31:
Kan iemand helpen met de volgende kwestie:

Ik moet een zogenaam dubbel magazine maken, dus 2 magazines in 1. Wanneer je het ene 'magazine' omdraait, kun je het andere lezen. Op de spread in het hart staan de pagina's dus op de kop tegen elkaar.

Kan iemand vertellen hoe dit verschijnsel heet? Ik kan er nergens wat over vinden.

Misschien heeft iemand ook een tip hoe ik dit het beste kan aanpakken. I.v.m. bleed settings e.d. Heeft Indesign hiervoor een ingebakken oplossing misschien?

Bedankt!
I don't get it? Bedoel je dat de achterpagina de voorpagina voor het tweede magazine is? Of dat je het magazine moet omdraaien en binnenstebuiten keren om het tweede te kunnen lezen?

Ik zie overigens niet in waarom de bleedsettings relevant zijn?

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
DarkX schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:00:
[...]

I don't get it? Bedoel je dat de achterpagina de voorpagina voor het tweede magazine is? Of dat je het magazine moet omdraaien en binnenstebuiten keren om het tweede te kunnen lezen?

Ik zie overigens niet in waarom de bleedsettings relevant zijn?
De achterpagina is inderdaad de cover van het 2e magazine. (Het 2e magazine is dus ook gewoon als magazine te lezen - dus van links naar rechts)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Mooooody schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:03:
[...]

De achterpagina is inderdaad de cover van het 2e magazine. (Het 2e magazine is dus ook gewoon als magazine te lezen - dus van links naar rechts)
Dan maak je toch gewoon een magazine waarvan je de laatste x pagina's ondersteboven plaatst? In de versies t/m CS3 zou ik het tweede magazine in een los document opslaan en daarna de pagina's ondersteboven in het master document pasten. In CS4 dacht ik dat er een functie was om de view om te draaien, echter heb ik hier geen hands-on ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik vroeg me af of het stramien van deze werkwijze misschien bekend is in InDesign en hoe dit dan zou moeten heten. Alles heeft toch een naam? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Mooooody schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:25:
Daar dacht ik zelf ook aan, maar ik vroeg me af of het stramien van deze werkwijze misschien bekend is in InDesign en hoe dit dan zou moeten heten. Alles heeft toch een naam? :)
Ik heb echt geen idee waar je eigenlijk naar zoekt :?

Please elaborate ;)

Als je al weet wat je moet doen, wat zoek je nog? Als je een flyer gaat maken zoek je toch ook niet naar de flyer knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Nogmaals :) Ik zoek de (Engelse) naam van het verschijnsel van een dubbel magazine.
Als ik dat weet kan ik verder zoeken naar eventuele duidelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Tja, ik denk niet dat er voor zo'n type magazine een specifieke term bestaat in inDesign, het is een design gimmick die nu niet echt heel wijd verspreid gebruikt wordt. In CS4 kan 'rotate spread view' je wel een heel stuk helpen om het allemaal wat makkelijker op te maken.

Maar dan nog snap ik niet waar je precies op vastloopt? De laatste x pagina's staan ondersteboven, that's it. Verder hoef je niet echt ergens rekening mee te houden (bleeds enz.), behalve dat die pagina's in omgekeerde volgorde in je magazine staan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

Ik krijg het idee dat je opzoek bent naar een kant en klare layout waar je alleen nog maar copy/paste hoeft te doen om te vullen en alles klaar staat...

Mij lijkt het niet moeilijker dan DarkX zegt. Maak de magazine's beide kant en klaar. Gooi de ene ondersteboven en klaar? Tot zo ver als ik weet kent dit ook niet echt een directe benaming. Als je het persee wil weten misschien een drukkerij bellen, die krijgen er wel vaker mee te maken dus als er een naam voor is kom je er dan wel achter.

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkX schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:44:
Tja, ik denk niet dat er voor zo'n type magazine een specifieke term bestaat in inDesign, het is een design gimmick die nu niet echt heel wijd verspreid gebruikt wordt. In CS4 kan 'rotate spread view' je wel een heel stuk helpen om het allemaal wat makkelijker op te maken.

Maar dan nog snap ik niet waar je precies op vastloopt? De laatste x pagina's staan ondersteboven, that's it. Verder hoef je niet echt ergens rekening mee te houden (bleeds enz.), behalve dat die pagina's in omgekeerde volgorde in je magazine staan natuurlijk.
In indesign CS2 kan dit nog niet (daar werk ik zelf mee) en er zijn nog veel bedrijven die nog met cs1,cs2 of cs3 werken. Er is overigens wel een plugin die dit kan pagecontrol maar die roteert de spread alleen 90 graden, niet 180. Hoe zit dit in cs4?

Ik ben hier zelf ook eens mee bezig geweest en kwam er toen ook niet echt uit. Als je een spread rechtstandig opmaakt (want je wil niet op de kop werken :) ) en dan deze later roteert en veranderd de volgorde en wordt je linkerpagina ineens een rechter. (vandaar Mooooody's vraag over de bleed settings ook denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:32:
[...]

In indesign CS2 kan dit nog niet (daar werk ik zelf mee) en er zijn nog veel bedrijven die nog met cs1,cs2 of cs3 werken. Er is overigens wel een plugin die dit kan pagecontrol maar die roteert de spread alleen 90 graden, niet 180. Hoe zit dit in cs4?

Ik ben hier zelf ook eens mee bezig geweest en kwam er toen ook niet echt uit. Als je een spread rechtstandig opmaakt (want je wil niet op de kop werken :) ) en dan deze later roteert en veranderd de volgorde en wordt je linkerpagina ineens een rechter. (vandaar Mooooody's vraag over de bleed settings ook denk ik)
Klopt, ik werk op CS3 zelf en gaf al aan dat ik de pagina's achteraf zou gaan roteren. In principe moet dat toch geen probleem opleveren zolang je per spread roteert? Tenminste, normaal gesproken heb je links en rechts dezelfde bleed. Enige waar je mee op moet passen is dat je tekst op basislijn staat dat dat ietsje kan gaan verspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i.d.d. maar omdat je van een linker naar een rechter pagina gat zit je bleed wel ineens aan de andere kant omdat je aan de binnenzijde geen bleed hebt. maar dit is ook niet een probleem zodra je alles roteert in indesign. Wat mij vooral stoort is dat hier geen goede workflow voor is, want als je een pdf exporteert met losse pagina's de druk en je roteert daarin dan draaid de bleed dus wel om. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:39:
i.d.d. maar omdat je van een linker naar een rechter pagina gat zit je bleed wel ineens aan de andere kant omdat je aan de binnenzijde geen bleed hebt. maar dit is ook niet een probleem zodra je alles roteert in indesign. Wat mij vooral stoort is dat hier geen goede workflow voor is, want als je een pdf exporteert met losse pagina's de druk en je roteert daarin dan draaid de bleed dus wel om. :(
Euh... Dit snap ik niet. Als je een spread opmaakt, dan zit er aan de binnenkant geen bleed. Als je die vervolgens omdraait dan zit de bleed nogsteeds aan de goeie kant hoor? Okay, als je 180 roteert gaat de bleed van links naar rechts, maar aangezien je linkerpagina ineens een rechterpagina wordt klopt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja klopt, binnen in indesign, zolang je met spreads blijft werken. Maar ik exporteer meestal losse pagina's die ik dan moet roteren dan draait de bleed dus wel om en blijft rechts wel rechts. Waarom ik liever niet in indesgn roteer is omdat je vaak meerdere items op een spread hebt staan en dus dan eerst alles moet groeperen en dan gaat je laag indeling naar gort. die bv voor een taalwissel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Ah fijn dat ik niet de enige ben met deze kwestie :)

Bapero legt het overigens wat omslachtiger uit, maar ik denk dat hij hetzelfde probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:44:
ja klopt, binnen in indesign, zolang je met spreads blijft werken. Maar ik exporteer meestal losse pagina's die ik dan moet roteren dan draait de bleed dus wel om en blijft rechts wel rechts. Waarom ik liever niet in indesgn roteer is omdat je vaak meerdere items op een spread hebt staan en dus dan eerst alles moet groeperen en dan gaat je laag indeling naar gort. die bv voor een taalwissel belangrijk zijn.
Nja okay, als je 1 pagina omdraait. Maar in DIT geval is het zo dat links rechts wordt, dus dan kun je zelfs bij losse pagina's ronddraaien ;)

Maargoed, indesign heeft er geen kant en klare oplossing voor tot CS4, in CS4 kun je het canvas roteren wat in principe als een stap in de goede richting is voor een oplossing.

[ Voor 11% gewijzigd door DarkX op 19-05-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah, toch maar upgraden dan ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
jah, ik ook dan maar......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
Je geeft niet aan of je zelf gaat printen of dat het naar een drukker moet. In het laatste geval kan je het voorste deel en achterste deel gewoon opmaken in twee verschillende InDesign documenten (linker en rechter pagina's) en het bestand door de Drukker of de gene die de impositie maakt op de juiste manier in elkaar laten zetten. Het enige waar de drukker rekening mee moet houden is dat de aanleg van het achterste document aan de zelfde kant komt als het voorste document (de aanleg moet omgedraaid worden).
In CS4 kan je inderdaad je spread roteren maar daar moet je wel mee oppassen omdat je stramien lijnen en basislijnen niet mee-omdraaien. Je kan ook evt. een PDF maken en de gewenste pagina's in Acrobat Pro omdraaien en op de juiste volgorde zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn geval gingen de bestanden i.d.d. naar de drukker. Ik ben toen ook begonnen met 2 documenten, maar kwam dus vervolgens in de problemen met exporteren. maar hoe zit het dan met de pagina nummering, deze kun je dan niet door laten lopen, toch? Als deze wilt laten door lopen vanuit het 1e blad zou de pagina nummering moeten aftellen..

Merijn als ik je goed begrijp dan kan ik dus gewoon 2 bestanden op maken als ware het aparte bladen (met standaard bleed settings binnenkant 0 rest 3 mm) en de drukker vragen er 1 tot roteren en anders aan te leggen.
Pagina: 1