Vaste netwerk verbinding andere ip-range dan draadloos

Pagina: 1
Acties:

• EvdB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-11 17:07
Voorheen stond mijn PC in de woonkamer en was draadloos verbonden met mijn Fritzbox 7170. Nu heb ik deze PC verhuist naar de zolder waar wel een vaste aansluiting op het nerwerk ligt, maar wanneer ik deze gebruik dan krijg ik geen internet verbinding. Het toegewezen IP-adres is ook geheel anders dan van het lokale netwerk. (169.xxx.xxx.xxx) ipv (192.xxx.xxx.xxx). Dat is volgens mij ook de reden. Als ik de draadloze verbinding eruit haal, krijg ik ook deze IP-range. Met een vast IP-adres in de juiste range, krijg ik ook geen verbinding.
Hoe krijg ik met deze PC wel een verbinding met het netwerk/internet via het vaste netwerk?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

169.254.0.0/16 zijn autoconfigadressen. Je computer krijgt geen IP-adres toegewezen van je router. D'r zit dus ergens een verbinding niet goed of je fritzbox is niet goed ingesteld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• damashi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-12 21:52
controleer is je instellingen van de router!
169.xxx wil zeggen een ip adres die niet op internet te gebruiken is.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 22:45
Is die kabel op zolder wel ergens op aangesloten? :P

• EvdB
Mijn interne netwerk is 192.168.178.xxx, daar zou de vaste verbinding ook mee moeten beginnen maar hij krijgt van de DHCP server telkens een ip in de range van 169.xxx toegewezen.

@Fire69: De kabel op zolder is wel aangesloten op de Fritzbox. Ik heb ook al een verlengkabel geprobeerd met hetzelfde resultaat.

@Cyber: Thanks, ik zal vanavond eens in de Fritzbox setup kijken.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12 14:04

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het 169.x.x.x adres is een zogeheten APIPA adres. (Automatic Private IP Adressing).

Dit adres heeft je Computer niet gekregen van een DHCP server, maar heeft hij zich zelf toebedeelt. (Nadat hij via RARP heeft gecontroleert of niemand anders het adres al gebruikte) Dit is een feature die in Windows XP (of ook 2000 Prof) erbij is gekomen, om een werkgroep met computers gewoon met elkaar te kunnen laten communiceren, zonder dat er een DHCP server aanwezig moet zijn.

Het feit dat je computer naar APIPA grijpt, houd in dat er geen DHCP server bereikbaar is. Of de DHCP server doet er te lang over om een adres uit te delen.
Ga er maar vanuit dat je kabel die je gebruikt niet goed is, of niet goed aangesloten zit. :)

• EvdB
Bedankt Equator, ik had al 2 verschillende kabels gebruikt, met hetzelfde resultaat. Misschien dat het aan het moederbord ligt, want ik krijg af en toe ook een melding van een overclock error. Tijd voor een nieuwe PC waarschijnlijk.
Vanavond maar eens de laptop van mijn vrouw aan de kabel leggen en kijken hoe deze erop reageert.

• Noork
  • Niet online
Wellicht helpt het om de drivers van de netwerkkaart te herinstalleren? Je zou e.e.a. uit kunnen sluiten door bv. een Linux live-cd te gebruiken, en kijken of je daar wel een geldig ip-adres krijgt.

• EvdB
Zojuist met de laptop van mijn vrouw geprobeerd een verbinding te maken maar daar krijg ik 169.254.222.14 dus ook in dezelfde range. Ligt dus niet aan de kabel of aan de PC, maar waarschijnlijk aan de FritzBox.
Is het wel mogelijk om naast een draadloze verbinding een vaste verbinding te maken op hetzelfde netwerk?

• Noork
  • Niet online
Ja.

Heb je wel een andere kabel geprobeerd?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-12 08:41
Misschien wel een poort van de fritzbox kapot.Werkt het op een andere poort misschien wel.Sleep anders de laptop naar het modem en doe er eens een korte kabel tussen om te kijken of het daar goed gaat.Zo ga je stap voor stap verder.

• EvdB
Tot nu toe 2 PC's geprobeerd, beide met 2 verschillende kabels in verschillende poorten. De komende dagen eens verder kijken wat het kan zijn.
De laptop heeft een ingebouwde draadloze netwerk adapter en die kan ik niet disablen (afgeschermd door werkgever) dus ik kon het helaas niet testen zonder ingeschakelde draadloze netwerk adapter.

Probleem opgelost: alles uitgezet en opnieuw aangezet in de goede volgorde. Waarschijnlijk dus toch een probleempje in de Fritzbox met DHCP server.

[ Voor 18% gewijzigd door EvdB op 02-06-2009 13:33 ]

Pagina: 1