Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Image (backup) maken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Onlangs heb ik na de nodige problemen besloten om mijn harde schijf te formatteren. Ondertussen staat alles er weer op. Alle drivers en nodige updates (SP3), eindelijk een deftige virusscanner / spywarescanner, geen overbodige cheap-ass applicaties meer. Gewoon een "nieuw", clean systeem.

Aangezien mijn systeem nu uiteraard veel vlotter werkt en het gewoonweg pakken aangenamer is om op te werken zou ik graag mijn huidige configuratie back-uppen. Vooral omdat ik na de herinstallatie van Windows XP niet meer moet gaan zoeken naar de drivers en applicaties die ik nodig heb.

Nu heb ik nogal wat vragen over hoe dit nu juist in zijn werk gaat. Bij een gewone format moest ik enkel en alleen mijn windows xp CD insteken, de bootvolgorde juistzetten, een paar keer op volgende klikken en dat was het dan ook weer.

Momenteel staat er ongeveer 15 gig op mijn harde schijf, er zijn geen partities. Enkel het broodnodige staat geïnstalleerd, het ideale moment om mijn gegevens te backuppen. Ik meen te hebben verstaan dat een image of .ISO een exacte kopie is van alles wat er op je harde schijf staat. Met een programma zoals Acronis zou ik mijn systeem als het ware kunnen branden op DVD zodat wanneer ik mijn systeem wil formatteren, of door een systeemfout alles verlies, gewoon mijn DVD hoef in te steken net zoals een originele XP-CD? Slaat hij dan echt alles op.. drivers, applicaties EN bestanden, of hoe gaat dit nu juist allemaal in zijn werk?

Alvast bedankt op voorhand

Sander

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2009 15:10 ]

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ja, een imager maakt een exacte copy van de schijf/partitie, eventueel met compressie om de totale bestandsgrootte wat lager te krijgen.
Met 15gig aan totale gebruikte schijfruimte zal je met een single-layer dvdtje uiteraard niet toe komen, maar met enkele (DL-)dvd's kom je er wel. Een extra schijf die je tijdelijk in je systeem hangt is ook bruikbaar en vooral veel sneller.

niet om lullig te doen, maar via google had je dit ook echt wel gevonden hoor ;)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Verwijderd

Topicstarter
D4rkSt4r schreef op maandag 18 mei 2009 @ 16:26:
Ja, een imager maakt een exacte copy van de schijf/partitie, eventueel met compressie om de totale bestandsgrootte wat lager te krijgen.
Met 15gig aan totale gebruikte schijfruimte zal je met een single-layer dvdtje uiteraard niet toe komen, maar met enkele (DL-)dvd's kom je er wel. Een extra schijf die je tijdelijk in je systeem hangt is ook bruikbaar en vooral veel sneller.

niet om lullig te doen, maar via google had je dit ook echt wel gevonden hoor ;)
Ja dus via een programmatje (bvb Acronis?) kan ik dus een image maken van mijn gegevens. 15 gig krijg je inderdaad niet op één enkele DVD dus is het beter om een extra HD in men kast te hangen. Mij gaat het vooral over het rapper kunnen formatteren. Ik wil eigenlijk hetzelfde bekomen als een gewone windows XP-CD, die je gebruikt bij een format, maar dan gewoon met al mijn bestanden al op. Dat kan ik toch niet "verdelen" over meerdere schijven?